שתף קטע נבחר

חושב על הקמת רשת? אל תעשה צעד פזיז

העסק משגשג וכעת אתה חולם על פתיחת רשת עם סניפים רבים? לא כל עסק מצליח מתאים להיות רשת. איך זה עובד? והאם זה כדאי?

העסק שלך מצליח, הלקוחות זורמים, הרווחים נאים, עכשיו אתה מסתכל כבר בגדול - למה חנות אחת? אולי הגיע הזמן להתרחב עם רשת משלך? לפני שאת מחליט על הצעד הבא, חשוב שתהיה מודע גם לסיכונים ולא רק לסיכויים שבהקמת רשת.

 

דמי ניהול והוצאות שיווק

יש צורות וסוגים שונים של רשתות. אולם הסוג הקלאסי של רשתות כולל את אלו המופעלות על ידי זכיינים. למעשה, התפתחות של רשת עם מינימום השקעה מצידך, היא על ידי זכיינים מאחר ורשת בבעלות (כלומר שאתה גם הבעלים של הסניפים) דורשת ממך את הון להקמת הסניפים בעוד ברשת בזכיינות - ההשקעה מגיעה מהזכיינים.

 

מה הן ההכנסות מהזכיינים? לרוב, נהוג כי בעל הרשת גובה מהזכיינים סכום ראשוני כדמי זכיון או דמי כניסה לרשת ולאחר מכן, דמי ניהול חודשיים כאחוז מהמחזור החודשי של העסק (הסכום המקובל: 4% - 7%). בנוסף גובה הרשת עבור השתתפות בפרסום 1% - 1.5% מהמחזור החודשי של העסק הזכיין.

 

ואולם סכומים אלו אינם מהווים למעשה את מקור ההכנסה והרווח של הרשת. הם נועדו בעיקר לכיסוי השקעות של פיתוח הרשת והוצאות ניהול, פיקוח ופרסום שוטפות. מי שמתכוון להקים רשת ולהישען על 'הכנסות' אלו, מוטב לו שלא יטרח.

 

הרווח העיקרי - מכירה לסניפים

מקור ההכנסה והרווח העיקרי של רשת, צריך להיות ממכירת המוצר המרכזי של העסק, לסניפים. כלומר, שאת המוצר או המוצרים העיקריים שמוכרים ללקוחות בסניפי הרשת, הזכיינים יירכשו מאת בעל הרשת, במחיר השוק ויימכרו אותו לצרכנים.

 

על מנת שבעל הרשת יפיק מכך הכנסה ורווח, עליו לייצר את המוצר או לייבא אותו - זה מה שעשוי להפוך את הרשת לרווחית.

 

קיימות רשתות שגובות מהספקים שלהן 'דמי תווך' על מכירת סחורות לזכיינים, אולם שיטה זו תקשה על הרשת להתפתח מאחר ולא מדובר בסכום כסף גדול, בטח לא כזה שמצדיק את ההתעסקות וכאב הראש של רשת, מה גם שהשיטה אינה יציבה והרשת נתונה לחסדי הספקים.

 

ממה מרוויח הזכיין? חשוב לדעת שהצלחה של רשת היא בעצם הצלחתו של הזכיין. זכיין מרוצה – זו רשת מצליחה.

 

אם העסק שאתה מציע לזכיין שלך, מסוגל להרוויח לפחות 15% ויותר רווח תפעולי (רווח לאחר כל ההוצאות כולל משכורת סבירה לזכיין, לפני החזר השקעה ומסים), עם יכולת החזר השקעה של 12-18 חודשים, יש לך בהחלט מה להציע.

 

בחר את הזכיין המתאים

חשוב שהעסק שלך יהיה קל לניהול והפעלה. עליך לבחון היטב - כמה עובדים צריך?, עם כמה ספקים צריך לעבוד?, כמה סוגי פריטים אתה מוכר?, מה הם הימים ושעות הפעילות של העסק? האם יש חובת נוכחות של הזכיין בעסק? ועוד שאלות חשובות הקשורות ברמת הקושי של תפעול עסק.

 

יש חשיבות לאיתור ומציאת זכיין מתאים מבחינת תכונות, איזור מגורים ועוד פרמטרים.

זכיין לא מתאים, יביא מהר מאד לכשלון. בנוסף, עדיף שהזכיין עצמו יעבוד בסניף ולא יהיה רק בעלים או מנהל.

 

מומלץ לא להתחיל "לשפוך כסף" לפני קבלת ייעוץ מקצועי ובדיקה מקיפה. ובכלל, אם אתה לא היצרן או היבואן של המוצר המרכזי הנמכר בסניפים ואם אין לך לפחות 20 סניפים או יותר, עדיף לך להיות בעלים של 2-3 סניפים משלך ולוותר על רעיון הרשת וההתעסקות עם זכיינים.

 

הכותב הוא בעל משרד עורכי דין המתמחה בין היתר ברשתות וזיכיונות, העובד מייעץ ומלווה רשתות רבות

 

האמור אינו מהווה ייעוץ

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקור ההכנסה: מכירה לסניפים
צילום: רויטרס
עו"ד ניר לוי
באדיבות משרד עו"ד ניר לוי
מומלצים