שתף קטע נבחר

קינן רק המליץ, הדירקטוריון אישר ההלוואה

מבדיקת "ממון" עולה כי דירקטוריון בנק הפועלים הוא הגורם שאישר את ההלוואה ליו"ר הבנק דאז דני דנקנר. החוקרים בודקים האם ציון קינן ראה או לא ראה את הצהרת העושר של דנקנר - בטרם המליץ על מתן ההלוואה

ציון קינן לא אישר לתת הלוואה ליו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, הוא רק המליץ לתת את ההלוואה ודירקטוריון הבנק הוא שאישר אותה - כך עולה מבדיקת "ידיעות אחרונות", בעקבות חקירתו באזהרה של מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, שלשום ביחידה הארצית לחקירות הונאה.

 

 

קינן נחקר שלשום כחשוד בעבירה של סיוע לקבלת דבר במרמה והפרת אמונים בתאגיד. בתום חקירתו שוחרר קינן בערבות לביתו.

 

הפרשה כולה החלה לפני כשנה: דני דנקנר נחקר בחשד כי בזמן שכיהן כיו"ר הבנק קיבל לכאורה מהבנק מסגרת אשראי נוספת מבלי שנעשו כל הבדיקות המתחייבות למתן אשראי כזה. מהדו"חות הכספיים לשנת 2008 עולה כי דנקנר לקח הלוואה מהבנק בהיקף של 14.3 מיליון שקל. עם זאת במאזן נכתב כי זו לא הלוואה חריגה, אלא הלוואה שניתנה בתנאים רגילים.

 

בתקופת אישור ההלוואה לדנקנר, היה ציון קינן ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים. לפי נהלי הבנק, אין לראש החטיבה סמכות לאשר באופן עצמאי הלוואות בסדר הגודל שקיבל דנקנר. לפי הנהלים במקרה כזה יש למנות ועדת אשראי שבודקת את הבקשה. יתרה מזו: מכיוון שמדובר בהלוואה לבעל עניין - ועדה מיוחדת בדירקטוריון צריכה לאשר אותה. לפיכך, כל מה שציון קינן עשה הוא להמליץ לוועדה לאשר את ההלוואה.

 

החשד כנגד דנקנר הוא שלכאורה לא דיווח על מטרת ההלוואה, לא הציע ביטחונות ולא עמד בדרישות שכל לווה אחר היה צריך לעמוד בהן כדי לקבל הלוואת ענק כזו: מדובר בין השאר ב"הצהרת עושר" שנדרש דנקנר להציג בנוגע לנכסיו, זאת על מנת להבטיח כי יוכל להחזיר את ההלוואה. בהקשר הזה, בחקירה של קינן עלתה השאלה האם הוא ראה או לא ראה בזמן אמת את דו"ח העושר של דנקנר. קינן טען בחקירתו כי ראה את הדו"ח בזמן אמת.

 

אחת הטענות שעולות כנגד דנקנר היא שהוא הציג באיחור הצהרת עושר מוטעית לכאורה כשביקש את האשראי מהבנק. לפי החשד, הוא הגיש לבנק הצהרה שממנה עולה כי האחזקות האישיות שלו בחברת אלרן - החברה המשפחתית שלו - גבוהות בעשרות אחוזים משהיו בפועל. למעשה, דנקנר קיבל לכאורה הלוואת עתק מהבנק שבראשו עמד על סמך הצהרה שניפחה את ההון העצמי שלו.

 

"דנקנר ניצל תפקידו"

לידי חוקרי המשטרה הגיע מידע שדנקנר לא דאג רק לעצמו: על פי החשד הוא לכאורה התערב אישית בבקשות אשראי של לקוחות מסוימים - בין השאר הטייקונים הגדולים במשק, שהיו גם בקשרי חברות עם דנקנר.

 

ממידע שפורסם בעבר עולה כי חלק גדול מהמידע שנמצא בידי החוקרים הגיע אליהם מידי גורמים במערכת הכלכלית. המידע הזה נבדק בזמנו, וחלקו אף הוביל למעשה להדחתו של דני דנקנר מתפקיד יו"ר בנק הפועלים.

 

כיוון חקירה נוסף שנבדק לגבי דנקנר נוגע לעסקה לרכישת הבנק הטורקי פוזיטיף על ידי בנק הפועלים שבסופו של דבר לא יצאה אל הפועל. במסגרת עסקה זאת שילם בנק הפועלים פיצוי של מיליוני דולרים לקרן בשם Rp קפיטל. על פי החשד, ניצל דנקנר את תפקידו הבכיר בבנק הפועלים כדי לגרוף רווחים מהמהלך, תוך שהוא מסתיר את היותו בעל עניין כאחד הבעלים של חברת אלרן שהייתה באותה עת שותפה עסקית של קרן Rp.

 

השיב על כל השאלות

טענה נוספת שנבדקה כנגד דנקנר נוגעת למקדמת שכר שהוא קיבל בינואר 2008 מבנק הפועלים בסכום של 1.3 מיליון שקל. המקדמה ניתנה לו לכאורה לאחר שנתן הוראה ישירה לממונה על משאבי אנוש בבנק, כאשר הוא דורש לקבל אישור לתשלום בתוך יום. על פי מה שנבדק כעת, המקדמה שולמה בלי שניתנו לכך כל האישורים הדרושים.

 

חקירת המשטרה בעניינו של ציון קינן נמשכת כבר חודשים אחדים ובין השאר נעשו מספר פעולות באופן סמוי, עד שהחקירה הפכה לגלויה שלשום בבוקר, כאשר ציון קינן קיבל זימון והתבקש להגיע לחקירה במשטרה ביום שני השבוע בשעות אחר הצהרים.

 

כפי שנודע, קינן השיב על כל השאלות של חוקרי היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה). בתום החקירה שוחרר קינן בערבות ותחת תנאים מגבילים, שבין השאר אוסרים עליו ליצור קשר כלשהו עם דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר.

 

יצוין שבעבר מסר עדות בפרשה זו גם המנכ"ל הקודם של בנק הפועלים, צבי זיו, שאינו חשוד בפרשה ולכן רק העיד ולא נחקר תחת אזהרה. כמו כן נבדקו בהקשר להעברת ההלוואה לדני דנקנר חשבונותיו האישיים של דנקנר בבנק ובין השאר נחקרו העברות במיליוני שקלים בחשבונו של דנקנר, בחשד לניגוד עניינים.

 

"הבנק ממשיך בעסקיו כרגיל" - כך הגיב אתמול בקצרה בנק הפועלים בהודעה לבורסה על כל הפרשה.

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל הפועלים, ציון קינן
צילום: סיון פרג'
מומלצים