שתף קטע נבחר

ועדת חקירה: ניתן היה למנוע את המשבר הכלכלי

הוועדה שהקים הקונגרס האמריקני מטילה את האחריות על הרגולטורים, הפוליטיקאים, חברות הפיננסים וסוכנויות דירוג האשראי: יו"ר הפד לשעבר, גרינספן, רצה שמוסדות פיננסיים יפקחו על עצמם, בתאגידים שקרסו נמצאו דוגמאות של חוסר אחריות והתמוטטות ניהולית

המשבר הכלכלי היה יכול להימנע, והוא נוצר כתוצאה מתהליך קבלת החלטות לקוי, גם בוושינגטון וגם בחברות הפיננסיות הגדולות שטיפחו תרבות של לקיחת סיכונים מופרזים. כך קובעת טיוטת דו"ח שנכתב על ידי הדמוקרטים עבור פאנל שחקר את הקריסה הכלכלית והגיע לידי סוכנות הידיעות של רויטרס.

 

 

הרוב הדמוקרטי בוועדת החקירה של המשבר הכלכלי, המונה 10 חברים, מטיל את האשמה באופן רחב על הרגולטורים, הפוליטיקאים, חברות הפיננסים וסוכנויות דירוג האשראי. "אנחנו מסיקים מכך כי המשבר היה יכול להימנע", נכתב בדו"ח.

 

הדוח קובע כי הרגולטורים נכשלו באכיפת השווקים הפיננסיים בצורה ראויה, שהחברות הפיננסיות פעלו בפרקטיקות מנהליות לקויות והפעילו את תהליכי ניהול הסיכונים בצורה עלובה, ושהממשלה לא הייתה מוכנה להתמודדות עם השלכות הלוואות המופרזות כשהחייבים לא יכלו לפרוע אותן.

 

"המשבר היה תוצאה של פעולות אנושיות ושל רפיון, לא של אמא אדמה או מודלים ממוחשבים שהשתבשו", נכתב בדו"ח, "הקפטנים של השווקים הפיננסים, של משקי הבית של הציבור ושל המערכת הכלכלית שלנו התעלמו מאזהרות וכשלו בבדיקה, בהבנה ובניהול הסיכונים המתפתחים בתוך מערכת החיונית לרווחתו של הציבור האמריקני".

 

חברי הוועדה הרפובליקנים יפרסמו דעת מיעוט

ועדת הבדיקה הוקמה במאי 2009 בידי הקונגרס האמריקני, כדי להסביר את הסיבות לפרוץ המשב. הדו"ח יפורסם רשמית ביום חמישי, אבל הוא נתמך רק על ידי ששת הנציגים הדמוקרטים שמונו לוועדת הבדיקה. שלושת החברים הרפובליקנים בוועדה יפרסמו דו"ח נפרד של דעת מיעוט וחבר וועדה רפוליבקני נוסף מתכנן לחשוף דו"ח נוסף בצורה עצמאית, בו הוא יתמקד במדיניות הממשלתית בנושא הדיור. כבר אתמול פרסם הניו יורק טיימס לראשונה חלקים מתוך דו"ח דעת הרוב בוועדה.

 

מקרב הרגולטורים, הדו"ח מסמן בצורה מיוחדת את יו"ר הבנק המרכזי (הפד) לשעבר, אלן גרינספן ואת יו"ר הבנק הנוכחי בן ברננקי. הוא מוצא פגמים בפעולות של גרינספן ובעלי בריתו שדחפו את הרעיון לפיו המוסדות הכלכליים "יפקחו על עצמם".

 

על ברננקי ושר האוצר לשעבר, הנרי פולסון נמתחה ביקורת כי לא ראו את הבעיות שבשוק משכנתאות הסאבפריים מוקדם יותר. בנוגע למנהלים בתאגידים ובחברות הגדולות שהתמוטטו או כמעט ורוסקו על ידי המשבר, הפאנל אומר כי הבדיקה שלו מצאה "דוגמאות מהממות של חוסר אחריות והתמוטטות ניהולית".

 

בין החברות שהדו"ח מציין בהתנהלות כזו נמנות ענקית הביטוח AIG, ענקית המשכנתאות פאני מיי וגם בית ההשקעות מריל לינץ'. כמו כן, מצויינים בנקי ההשקעות, גולדמן זאקס, ליהמן ברדרס ומורגן סטנלי כמי "שפעלו עם הון מזערי בצורה יוצאת דופן" בשנת 2007. עד כדי כך, נטען בדו"ח, ירידה של פחות מ-3% בערך הנכסים כבר היתה יכולה למחוק חברה לגמרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כותרת לציון שנה לנפילת ליהמן ברדרס
צילום: רויטרס
דחף לפיקוח עצמי. גרינספן
צילום: רויטרס
לא ראה את הבעיות בשוק המשכנתאות. פולסון
צילום: AFP
מומלצים