שתף קטע נבחר

האבטלה עלתה - אבל אולי זה סימן טוב

בעלי העסקים והעצמאים טוענים שמדיניות הממשלה ומחנק האשראי מונעים גיוסי עובדים ופוגעים במשק. לעומתם, פרופ' רפי מלניק מעריך שיש יותר מובטלים בגלל שיש יותר מחפשי עבודה הודות לכניסת אוכלוסיות כמו החרדים והערבים לשוק

מגמת העלייה באבטלה חזרה - ובעלי העסקים והעצמאים מודאגים וטוענים שהמדיניות הכלכלית מוטעית. אבל יש גם כאלו שחושבים שזהו נתון חיובי המצביע על כניסה של אוכלוסיות שעד כה הדירו רגלן משוק העבודה. 

 

 

"הנתונים מוכיחים שהצמיחה לא בהכרח חלחלה אל השכבות במגזר העסקי. העסקים הקטנים והבינוניים ממשיכים לסבול מחוסר הוודאות הגלובלית. התקציב הנוכחי, כמו אלה שלפניו, התעלם ממצוקת האשראי של העסקים ולא נתן לה פתרונות, והמצוקה הזאת מונעת גיוס עובדים והתרחבות עסקים", אומר נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף. 

 

פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי בהרצליה המחבר מדד מלניק למצב המשק  - לא מסכים עימו. לדבריו, הגידול באבטלה נובע ככל הנראה מהעלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, שהוא תוצאה של מדיניות ממשלתית ארוכת שנים לשילוב של אוכלוסיות נוספות (ערבים וחרדים, בעיקר) במעגל העבודה.

 

אולי שיעור ההשתתפות עלה

"אבטלה מושפעת משני גורמים", אומר מלניק. "מצד אחד ביקוש לעובדים, שנובע מעוצמת הפעילות במשק. מצד שני, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה שמכתיב כמה אנשים מחפשים עבודה. מהנתונים שהלמ"ס פרסמה עד כה לא ניתן לדעת מה קרה לאחוז ההשתתפות בעבודה בחודשים האחרונים, אבל יכול להיות שיותר פרטים מאוכלוסיות שלא השתתפו בעבר בכוח העבודה עובדות עכשיו ויש יותר מחפשי עבודה".

 

לין נגד מס הכנסה שלילי

כדי שלא יהיה ספק מוסיף מלניק ש" זו מגמה חיובית בהחלט שנושאת עמה פוטנציאל גידול נוסף למשק". לדבריו, אם לצמיחה המרשימה שרשמה הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות לא היה מתלווה גידול באחוז המשתתפים בכוח העבודה, היינו רואים תופעה שלמחסור בעובדים ואינפלציה. כך שומר המשק על פוטנציאל הגדילה שלו".

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אינו סומך על גידול אפשרי בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. לדבריו,  העליה ברמת האבטלה מדאיגה נוכח העובדה שהמשק רשם בשנת 2010 צמיחה נאה של 4.5%. "שתי סיבות גרמו לעלייה באבטלה: מדיניות כלכלית מוטעית המפלה לרעה את מגזר המסחר והשירותים אף שזהו המגזר שמייצר את מרבית מקומות העבודה, ושכר מינימום נמוך המהווה אנטי תמרוץ לצאת לעבודה, יחד עם המהלך הקיקיוני וחסר כל ערך של מס הכנסה שלילי", הוא אומר.

 

עם זאת, לפי התחזית של מלניק אין סיבה לדאגה של אלחדיף ולין. לגבריו, המשק הישראלי צפוי לצמוח ב-4.2% ב-2011 עם שיעור אבטלה של 6%. "אם אחוז ההשתתפות בכוח העבודה לא היה גדל בשנה האחרונה, היינו רואים ששיעור האבטלה היה קטן בצורה משמעותית. אבל בשנה הקרובה הצמיחה תפצה על העלייה בשיעור ההשתתפות", הוא אומר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התמ"ת הנכנס, שלום שמחון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים