שתף קטע נבחר

ארה"ב דורשת מישראל לרכוש ממנה כבאיות

השגרירות התלוננה בפני משרד התמ"ת כי המשאיות האמריקניות מופלות לרעה במכרזי נציבות הכבאות. נציבות הכבאות: "הדרישה במכרזים שלנו היא לתצורה שנפוצה יותר במשאיות אירופיות, אך נשמח לקבל הצעות נוספות"

האמריקנים רוצים נתח ממאות מיליוני השקלים שצפויה המדינה להשקיע בשנה הקרובה ברכישת כבאיות חדשות. ל"ממון" נודע כי שגרירות ארצות הברית בתל אביב פנתה למשרד התמ"ת, בתלונה כי משאיות כיבוי אמריקניות מופלות לרעה במכרזי נציבות הכבאות.

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet

 

לפי התלונה, אף שמשאיות אמריקניות נמכרות בארץ ועומדות בדרישות התקינה, הרי שנציבות הכבאות דורשת במכרזיה מראש משאיות אירופיות, כבסיס לכבאיות שהיא רוכשת. כזכור אישרה הממשלה תקציב הצטיידות בסך 350 מיליון שקל, שאמור לטפל בין השאר במחסור של כ-100 כבאיות ברחבי הארץ, ובגילן המבוגר של רבות מהכבאיות שעדיין נמצאות בשירות.

 

התקציב צפוי לגדול ברגע שתושלם העברת נציבות הכבאות ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים, ועל רקע ההחלטה כי גם פיקוד העורף ירכוש כמות מסוימת של כבאיות. הפיקוד גם קיבל באחרונה תקציב מיוחד לנושא, בסך 50 מיליון שקל.

 

למשאיות האמריקניות, שמחיריהן דומים לאלה של האירופיות, יש יתרון: ניתן יהיה לרכוש אותן באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקני, ולא רק על חשבון תקציב שקלי יקר. הכוונה אינה רק לכבאיות שיירכשו בידי צה"ל, אלא גם לכאלה המיועדות לשירותי הכבאות האזרחיים.

 

ארה"ב: זו לא תלונה - אלא שאילתא

רכש כזה יכול להיות של כבאיות מוגמרות, או כפי שמקובל כיום, שלדות משאית עליהן נבנות הכבאיות באחד ממפעלי הכבאיות המקומיים — של קיבוץ בית אלפא ומפעל התכוף.

 

מנציבות הכבאות נמסר כי "במכרזי הכבאיות יש דרישה למשאיות בתצורת 'טלוויזיה', כלומר ללא חרטום בולט, כדי שיהיו קצרות יותר ויתמרנו טוב יותר בשטח עירוני. זו תצורה נפוצה יותר במשאיות אירופיות, אך נשמח לקבל הצעות לרכישת משאיות כאלה גם מיצרנים אמריקנים. אנחנו מפעילים רכבי חילוץ מתוצרת ארה"ב, ואין מניעה שנרכוש גם כבאיות אמריקאיות, אם יתאימו לדרישות".

 

משגרירות ארה"ב אישרו את דבר הפנייה, אך ציינו בתגובה כי "זו לא הייתה תלונה אלא שאילתא שגרתית עימה פנינו לתמ"ת, במסגרת הפעילות המקובלת של השגרירות לקדם את הסחר בין שתי המדינות".

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כבאית
צילום: ג'ורג גינסברג
מומלצים