שתף קטע נבחר

רוצים לצאת מהמינוס? תחשבו כמו עשירים

העושר והעוני לא נמדדים בהכרח לפי כמות הנכסים שיש לכם או יתרת העו"ש בבנק, אלא מהשקפת העולם הכלכלית שלכם. במקום לחשוב על מה לבזבז את הכסף, תחשבו כיצד תוכלו להרוויח ממנו. פעילות מתמדת של חיסכון והשקעה נבונה, תאפשר לכם חיי רווחה בעתיד

כשהטייקון המפורסם דונאלד טראמפ היה בתקופה הכלכלית הגרועה בחייו עם חובות של למעלה מ- 2 מיליארד דולר, הוא עדיין הגדיר את עצמו כאדם עשיר.

 

בתשובה לשאלת עיתונאי "איך אתה מצליח לישון בלילה כשעל כתפיך רובצים חובות עצומים כאלה? אני לא ישן טוב בלילה כשאני חייב רק 100 דולר", השיב טראמפ: "זה בגלל שאתה עני ואני עשיר".

 

כמו עשיר? בחשיבה, לא בביזבוזים

מה אפשר להסיק מתשובה מפתיעה זו? שהעושר והעוני לא נמדדים בהכרח לפי כמות הנכסים שיש לך ויתרת העו"ש שלך בבנק, אלא מהשקפת העולם הכלכלית שלך. בעוד העשירים כל הזמן תרים אחר דרכים לגרום לכסף שלהם לעבוד עבורם, העניים חושבים על מה לבזבז את הכסף. במילים אחרות: השקעה מול צריכה.

 

אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא סיפור על אדם עם שכר ממוצע, שפנה לייעוץ כלכלי לאחר שהגיע למצב של חובות בסך מיליון וחצי שקלים. איך אדם המרוויח כ-8,000 שקל בחודש יכול בכלל להגיע לחובות בסדר גודל זה? התשובה היא שמקרה הששון שלו הפך לאסון - אותו אדם זכה ב-7.2 מיליון שקל בלוטו, ומכיוון שהוא סיגל לעצמו סגנון חיים ראוותני כשל "עשירים", התוצאה היתה שבזבז מהר מאוד את כל כספי הזכייה ואף נקלע לסחרור הלוואות.

 

לו אותו אדם באמת היה חושב כמו עשיר (ולא רק מבזבז כמו עשיר), הוא היה משקיע בתבונה את כספי הזכייה וחי מהריבית שהיתה מניבה לו הכנסה פאסיבית נאה שלא עבד עבורה דקה מחייו.

 

איך לחשוב כמו עשיר? הסודות הקטנים של המתעשרים הגדולים

מחקר אמריקאי שפורסם בספר "המיליונר בדלת ממול" מאת ד"ר תומאס סטנלי, חושף כמה "סודות" בדרך לעצמאות כלכלית:

 

  • "רמת חיים" - יש להקפיד ולחיות ברמת חיים נמוכה מהיכולת, כלומר, יותר הכנסות ופחות הוצאות. שימו לב שרובנו חיים בדיוק ההיפך, מעל ליכולת שלנו באופן כרוני.

 

  • " כסף קטן כסף גדול" – ללמוד לכבד ולהעריך את הכסף שלי , להיות צרכן נבון וללמוד ש"דין פרוטה כדין מאה".

 

  • "לוותר על הסטטוס" - לא להיכנע ללחץ חברתי במקום להשקיע את כספכם ברכישת סטטוס (מגורים יוקרתיים, מכונית יפה, מותגים יקרים), השקיעו ביצירת נכסים, למרות הפגיעה האפשרית בסטטוס החברתי

 

  • "חסכון" - חסכון, יש לחסוך למעלה מ20% מכלל ההכנסות. זה קשה? אולי, אבל זה משתלם. אלה שהתמידו בכך, התעשרו.

 

  • "חינוך ונתינה" – השקיעו בקהילה ובעיקר בדור העתיד ,למדו אותם את הערך של יצירת נכסים ועצמאות כלכלית , שתפו בחכמת החיים שרכשתם. תרמו מכספכם ומניסיונכם לקהילה, זה סוד חשוב בדרך להתעשרות.

 

  • "מיקוד" - כל תחום בחיים דורש התמחות. אם עצמאות כלכלית, היא ערך עבורכם, דאגו להפוך למומחים, השתתפו בקורסים ולימדו כיצד לאתר הזדמנויות עסקיות בתחומי הנדל"ן, עסקים ושוק ההון.

 

  • "זמן איכות" – אינכם מתעשרים מעבודתכם, אתם תתעשרו מהזמן שתקדישו לניהול הכסף שלכם. ככל שתשקיעו יותר בניהול הכסף שלכם, בתכנון כלכלי לפחות 10 שנים קדימה, כך תצברו יותר נכסים.

 

להיות עשיר בימינו - מותרות או חובה?

אין ספק שהגדרת העושר הינה סובייקטיבית מאוד. כך או כך, היום יותר מתמיד, חשוב שכל אדם ישאף להיות עשיר, ולא מתוך רצון להשיג סמלי סטטוס ולחיות בנהנתנות, אלא מסיבה הרבה יותר אקוטית שכבר הפכה למלחמת הישרדות.

 

המאה ה- 21 מאופיינת בשינוים דינאמיים שקשה לעמוד בקצב שלהם, ומחייבים אותנו להתמודד עם 2 אתגרים כלכליים: חוסר הביטחון התעסוקתי וקיצור שנות העבודה, והעלייה הניכרת בתוחלת החיים לצד גידול בצריכה בשנות הפנסיה (טיולים לחו"ל, מתנות לילדים, הוצאות רפואיות, בתי-אבות וכד'). שילוב כל הגורמים הללו יוצר השפעה עצומה על הפנסיה שלנו.

 

מה יהיה בתקופת פוסט הפרישה? התשובה תלויה בהיערכות שלנו. הרי ברור שלא נוכל להתקיים בכבוד מקצבת הזקנה המתקבלת מביטוח לאומי ומהפנסיה שלנו ממקום העבודה.

 

לכן מחובתך לנסות לפחות לייצר לך ביטחון כלכלי כלשהו לקראת הפנסיה - בין אם זה חיסכון פרטי, נכס מניב, השקעה בעסק או כל דבר אחר שיהיה בבחינת "גרוש לבן ליום שחור".

 

אנו מקווים שיהיה בסדר, מנסים לפרש את המצב או להתעלם ממנו וטוענים שאין מה לעשות, במקום לבדוק אילו הזדמנויות פתח בפנינו המצב החדש.

 

בתקופתנו החשיבות של להיות עשיר היא כבר לא בגדר מותרות, אלא חובה מסוימת. אדם שידאג לעתידו יוכל להאריך חיים ברווחה. נסו להביט על העולם דרך משקפיים של עשירים.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים" (מקבוצת "מבטח-סיימון"), המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים


פורסם לראשונה 23/01/2011 20:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השקיעו ביצירת נכסים במקום להשקיע ביצירת סטטוס
צילום: ויז'ואל/פוטוס
גיל אורלי
מומלצים