שתף קטע נבחר
צילום: אלבטרוס

תשובה הפסיד לבזן במכרז לאספקת דלק בלווייתן

העובדה שקבוצת דלק מחזיקה 45.34% מקידוח לווייתן לא סייעה לבעליה יצחק תשובה לזכות במכרז לאספקת סולר לאסדה. לפי הערכות במשק האנרגיה, בזן של משפחת עופר הציעה מחיר נמוך בחצי מזה של שאר המתמודדות במכרז

חברת דלק ישראל שבשליטת יצחק תשובה הפסידה במכרז לאספקת סולר לאסדת הקידוח סודוקו אקספרס, שפועלת בשבועות האחרונים כ־140 ק"מ מערבית בחיפה בקידוח לווייתן - כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

תשובה הוא השותף הבכיר בקידוח לווייתן, שבו הוא מחזיק 45.34% משותפות הקידוח באמצעות החברות דלק קידוחים (22.67%) ואבנר (22.67%) שפועלת תחת דלק אנרגיה - זרוע חיפושי והפקת הגז הטבעי בקבוצת דלק.

 

בזן, הזוכה במכרז, נמצאת בשליטת החברה לישראל של משפחת עופר, וחתמה לאחרונה על עסקה לרכישת גז מהחברה המצרית EMG בכ־4.3 מיליארד דולר, עם אופציה להכפלת הכמות כבר באפריל הקרוב.

 

חברת דלק ישראל, שאף היא בבעלות תשובה, השתתפה במכרז לאספקת סולר לאסדה מול חברות האנרגיה הגדולות בישראל, אולם כאמור, בזן נבחרה להיות ספקית הדלקים.

 

גורמים במשק האנרגיה מעריכים כי בזן, המזקקת את הדלקים שלה עבור דלק, סונול ודור אלון, יכולה לנצל את יכולתה לחתוך משמעותית את מרווח השיווק במכרז האמור. בעקבות זאת, מעריכים הגורמים, הציגה בזן מחיר הנמוך בחצי מזה של שאר המתמודדות במכרז, לרבות דלק ישראל.

 

אלפי ליטרים של סולר

על פי הערכות במשק האנרגיה, מדובר במכרז לאספקת מאות עד אלפי ליטרים של סולר בשנה, שמשמשים להפעלת המתקנים הממוקמים על אסדת הקידוח, לרבות אלה שבשימוש הצוות.

 

הענקת המכרז לבזן מהווה עדות להפרדה המוחלטת שהחברה הקבלנית נובל אנרג'י עושה במסגרת ניהול עסקיה בישראל, כך שכל מתן שירותים יוצא למכרז חיצוני בלי כל קשר לזהות השותפים בפיתוח המאגר.

 

כזכור, לפני כחודש הודיעה קבוצת דלק על פוטנציאל של 453 BCM גז טבעי בקידוח לווייתן - כמות שגדולה פי 87 מכלל צריכת הגז שנרשמה במדינת ישראל בשנת 2010. עלות הפקת המאגר נאמדת ב-8-6 מיליארד דולר, והפקת הגז בפועל אינה מתוכננת לפני סוף שנת 2016.

 

בימים אלה ממשיכה חברת נובל אנרג'י בעבודות לגילוי פוטנציאל המאגר. השלב הנוכחי הוא ניסיון לאמת את הממצאים הראשונים למציאת נפט: לפי נובל אנרג'י, תחת מאגר לווייתן קיים פוטנציאל של 8%-17% למציאת עד 4.2 מיליארד חביות נפט.

 

גם אם תימצא במקום כמות גדולה ומסחרית של נפט, הליך ההפקה עתיד להיות מסובך, כיוון שמדובר במאגר שנמצא בעומק של כ־7 ק"מ.

 

מחברת בזן סירבו להתייחס לעסקאות מסחריות שהם מבצעים מול לקוחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצחק תשובה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים