שתף קטע נבחר

תעש בדרך למיזוג עם רפאל

בפגישה שנערכה הבוקר בין שר הביטחון, אהוד ברק, שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, הוחלט לקדם את הרעיון למזג את התעש עם רפא"ל. בכוונת שטייניץ וברק להגיש הצעה להחלטת הממשלה בתוך שבועיים

שתיים מהחברות הממשלתיות הגדולות והחשובות מדרך למיזוג. בעוד שבועיים תוגש לממשלה הצעה - למזג את התעשייה הצבאית (תעש) עם הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפאל).

 

בפגישה שנערכה הבוקר בין שר הביטחון, אהוד ברק, שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, הוחלט לקדם את הרעיון למזג את התעש עם רפאל לאחר שצוות מקצועי משותף למשרדי הביטחון והאוצר, בחן את ההיבטים הכלכליים והביטחוניים של מיזוג תעש עם חברה ממשלתית ביטחונית אחרת, כמו גם את ההשלכות על זכויות העובדים, וגיבש המלצה להעדיף מיזוג עם רפאל.

 

המשבר בתעש - ציוני דרך בפרשה

 

 

בעקבות ההמלצה ייפגשו השרים שטייניץ וברק עם הנהלות החברות הרלוונטיות – תעש, רפאל והתעשייה האווירית – כדי לשמוע את התייחסותן להמלצות ובכוונתם להגיש הצעה להחלטת הממשלה בתוך שבועיים. לאחר החלטת הממשלה, יבוצע וימומש התהליך ביחד עם הנהגת ההסתדרות.

 

חברת תעש מצויה מזה זמן רב בקשיים כלכליים וצברה בשנים האחרונות גירעון תזרימי של מאות מיליוני שקלים. הניסיונות להפריט את החברה כשלו, בעיקר בגלל התנגדות בחברה עצמה על רקע חשש לפיטורים המוניים.

 

במשרד האוצר הפעילו לאורך זמן לחצים להפרטת החברה, ואף עיכבו מתן ערבויות מדינה להלוואותיה לשם כך. לבסוף, זנחו את אופציית הפירוק והמכירה בחלקים ועברו לאופציית המיזוג עם חברה ממשלתית אחרת בתחום. 

 

כעת ייאלצו הגורמים המעורבים להתמודד עם שני מכשולים: הראשון הוא גורלם של 950 מתוך 3500 עובדי התעשייה הצבאית, שהוסכם כי עליהם לפרוש במסגרת מאמצי הייעול. עלות שכרם של אותם עובדים מגיעה ליותר מ-250 מיליון שקל בשנה וברפאל ידונו עם יו"ר ההסתדרות בתנאים לפרישתם.

 

בנוסף, חברות במגזר הציבורי והפרטי, שביקשו ליהנות בעצמן מפירוק תעש, יערימו קשיים על המיזוג. ביניהן יש למנות את התעשייה האווירית, שגם הייתה מועמדת למיזוג עם תעש וחברות פרטיות שביקשו לרכוש חטיבות רווחיות של התעשייה הצבאית לאחר פירוק, כמו פלסן, אלביט אופטיקה ומספנות ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עובדי תעש מפגינים
צילום: אביהו שפירא
מומלצים