שתף קטע נבחר

ממשלת הולנד לזונות: צפו לביקורת מס

משבר החובות באירופה גורם לכל ממשלות היבשת לבחון דרכים חדשות להקטין את הגירעון ולהעלות את הכנסות המדינה ממסים. רשות המס בהולנד החליטה לפשוט על רובע החלונות האדומים ולאכוף את חוקי המס גם על תעשיית המין המשגשגת

העוסקות במקצוע העתיק בעולם עומדות לקבל תזכורת כואבת למציאות העגומה באירופה של עידן משבר החובות והצמצומים בתקציב. ממשלת הולנד הזהירה את היצאניות המשווקות את מרכולתן ברובע החלונות האדומים של אמסטרדם, כי עליהן לצפות לביקור מצד פקידי מס הכנסה - ביקור עסקי בלבד, כמובן.

 

הזנות פורחת בהולנד עוד מהמאה ה-16, כאשר הפכו ארצות השפלה למרכז סחר עולמי ומלחים שטפו את רחובות אמסטרדם ורוטרדם בחיפוש אחר הרפתקאות מיניות. ממשלת הולנד הפכה את הזנות לחוקית לפני כעשור, אך רק לאחרונה החלה להקצות משאבים לגביית המס מענף שירותי המין. "התחלנו במקומות גדולים, כמו בתי זונות", אמר יאנקה פרהאגן, דובר רשות המסים של הולנד. "עכשיו אנחנו עוברים הלאה אל בעלי הדירות והעובדות ברובע החלונות האדומים".

 

הצעד של הממשלה נתקל במעט התנגדות, אם בכלל. יש המטילים ספק ביכולתה של רשות המסים לאכוף את החוק, אך יש אפילו עובדות בתעשיית המין שמברכות על המהלך: "טוב שהם עושים זאת", אמרה סמנתה, הולנדית צעירה שעובדת ברובע המפורסם. "מדובר בעבודה, כמו כל עבודה, ואנו צריכות לשלם מסים".

 

לא לחינם מברכת סמנתה על בואם של פקחי המס. לטענתה, העלמות המס בענף גורמות לכך שזונות רבות מעניקות שירותים במחיר נמוך, ומפצות על אובדן הכנסות בהעלמות מס. היעדר הפיקוח גורם לכך שמי שכן משלמות מסים כחוק, כמוה, נפגעות בשל אי יכולתן לנקוב במחיר תחרותי.

 

הולנד צלחה את המשבר הפיננסי של 2008 עם נזקים קלים בלבד. עם זאת, ב-2010 רשמה ממשלתה גירעון לאומי של 6% וכעת היא מעלה מסים ומקצצת בקצבאות בתקווה לאגן את התקציב עד שנת 2015. בשבוע שעבר פורסמה הודעה בעיתונים המרכזיים "לבעלי דירות ועובדות ברובע החלונות האדומים".

 

בהודעה נכתב כי עליהן לצפות לביקור רשמי מצד פקיד של רשויות המס, אשר יבחן צדדים שונים של התנהלותן העסקית, כגון תמחור, היקף כוח האדם המועסק ורישום עסקאות. "הנתונים שייאספו ישמשו בעתיד להערכה של תשלומיכן לרשות המס". 

 

הגברת הגבייה מהזונות באמסטרדם לא תפתור לבדה את בעיית הגירעון התקציבי של הולנד, אך בכל זאת מדובר בתעשייה רווחית ביותר שעבדה הרחק מעיניהם של פקחי המס עד שהוכרה כמקצוע חוקי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הולנד מעריכה שתעשיית המין מגלגלת מחזור של 660 מיליון אירו בשנה.

 

תחת תקנות המס של הולנד, זונות אמורות לשלם 19% מע"מ על כל עסקה שמתבצעת. על פי התעריפים הנהוגים, משלם לקוח כ-50 אירו לפגישה של 15 דקות. לאחר ניכוי המע"מ וההוצאות, ממוסה הרווח בשיעור משתנה, שנע בין 33% לרווח של עד 18 אלף אירו לשנה לבין 52% לרווח של יותר מ-54 אלף אירו לשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקווה שנהנית, הנה החשבונית
צילום: AP
מומלצים