יום שבת, 18.05.2024 שעה 20:55
גל קרפל

המועמד הראוי

דעה: המאמן מעולם לא קיבל את הקרדיט שהגיע לו על שלוש אליפויות בחיפה והוא יכול להיות בדיוק מה שמכבי צריכה. למרות שרוב הקהל נגד, לוי הכי מתאים

אם תשאלו את רוב אוהדי מכבי חיפה מה הם חושבים על רוני לוי, הם בדרך כלל ידברו על מאמן הגנתי, עקשן ולא נחמד. הקיצוניים יותר יגידו שהוא גם הורס קבוצות, שחצן חסר רגש וטקטיקן גרוע. מדהים כמה לא אהבו את המאמן הזה אחרי חמש שנים במכבי חיפה, קשה להסביר את זה.

רוני לוי הוא מאמן הכדורגל היחיד בארץ, מאז שנות ה-60, שזכה בשלוש אליפויות ברציפות, והוא עשה את זה בשלוש השנים הראשונות בקריירה שלו כמאמן בקבוצה בוגרת. לוי היה 16 שנים במכבי חיפה, כשחקן, עוזר מאמן, מאמן נוער ומאמן. אחרי שלוש שנים מאוד מוצלחת בנוער, הוא קודם לבוגרים.

כשרוני לוי הגיע למכבי חיפה אחרי יצחק שום כולם ציפו שהוא ייכשל, אבל הוא עשה את ההיפך. יש אגדה בחיפה שמספרת שלוי זכה באליפויות בגלל סגל מדהים, אפילו חלק מהאוהדים שרו לו את השיר המכוער 'אליפות בלי מאמן'. אבל יש פער עצום בין השם שיצא ללוי בחיפה לבין הנתונים.

חיפה היתה קבוצת כוכבים? רוני לוי קיבל את הקבוצה בקיץ אחרי העזיבה של יעקובו, ז'אוטאוטאס, פראליה ועוד.. איתן עזריה פתח ב-21 משחקים, כמו מרקוס אלבס וחורחה בריטס, קשרים זרים חלשים. החלוץ החלש דנטה לופס פתח ב-15 משחקים, בדיוק כמו שי בירוק. אסי אברהמי פתח ב-12 משחקי ליגה, עומר בוקסנבוים בשישה. בקיצור, זו היתה קבוצה שרחוקה מלהיקרא קבוצת כוכבים.

רפאלוב ורוני לוי. היחסים הסתבכו לא פעם (עמית מצפה)
רפאלוב ולוי. הקשר לא נהנה, אבל יש לו מזל שהוא פגש את המאמן (עמית מצפה)
 

בלי רכש משמעותי ומפוצץ, רוני לוי לקח עוד אליפות בעונתו השניה ובשלישית כבר הגיעו הגלקטיקוס של תל אביב, אבל לוי לא נבהל ומכבי חיפה פתחה את העונה בשיא כל הזמנים, סיבוב ראשון של 11 משחקים ו-11 ניצחונות. לחיפה לא היה את תקציב הרכש הכי גבוה בעונות הללו, אבל האליפויות הגיעו.

מאמן הגנתי? בעונה הראשונה של לוי בחיפה הקבוצה כבשה 1.64 שערים בממוצע למשחק. בעונה השניה היא כבשה 2 שערים למשחק ובשלישית 1.97. לשם השוואה, בית"ר האלופה של שום כבשה 1.58, חיפה האלופה של אלישע לוי כבשה 1.48 שערים למשחק. חיפה של קולאוטי, קטן ועידן טל פירקה את הליגה ללא רחמים, בכל שבוע מחדש, גם אם אוהדים רבים לא זוכרים את זה.

רוני לוי עם יניב קטן (ONE)
רוני לוי עם יניב קטן. יודע להעניק יחס שונה לכוכבים
 

רוני לוי הוא קודם כל מאמן עקשן שדורש המון מהשחקנים שלו. הוא לא מוכן לקבל ששחקנים לא יורדים להגנה, עובדה בגללה ליאור רפאלוב עד היום כועס על רוני לוי, אבל גם זו שהפכה אותו לשחקן אמיתי ולא לעידן סרור הבא. לוי לא היה סחבק של השחקנים בחיפה, אבל הוא המאמן הכי רציני ומקצועי שיש לנו בארץ, לפחות מהדור הצעיר. אם הוא יגיע למכבי ת"א, רוני לוי עקשן מספיק כדי לדאוג שהיא לא תעשה רכש בשלוף, לא תזרוק שחקנים בהינף יד וגם תדאג להשקיע בנוער.

מאור בוזגלו לא אהב את רוני לוי, בלשון המעטה. אבל זה כי לוי צדק וחשב שבוזגלו היה פישר חוצפן בגיל 17, שחשב שמגיע לו הכל ודרש הבטחה מלוי למקום קבוע בהרכב האלופה. אלישע לוי עד היום נהנה מהפירות של העשייה של רוני לוי בחיפה. עד אליו, חיפה היתה קבוצה שמשקיעה המון כסף ברכש, מאז רוני לוי חיפה התגבשה כקבוצה שקודם כל מאמינה בשחקני נוער ולא מחפשת רכש נוצץ, אלא מחוייבות לפני הכל.

למרות כל זאת, רוני לוי הוא עדיין חידה. בשנתיים האחרונות שלו בחיפה הוא תיפקד לא טוב והצליח להרגיז כמעט את כולם במכבי חיפה. אחר כך הוא הגיע למכבי פתח תקווה ולא הצליח להרים את הקבוצה. מאז הוא היה קצת ברומניה, לא משהו שאפשר ללמוד ממנו יותר מדי.

מוטי איווניר (עמית מצפה)
איווניר. האופציה שתשמור על הצביון המכביסטי, אבל הוא פחות ראוי (עמית מצפה)
 

לרוני לוי לא איכפת אם האוהדים במכבי תל אביב יאהבו אותו או לא, הוא בא לעבוד. אני מאמין שאוהדי מכבי התבגרו, מספיק כדי לקבל את רוני לוי כמו שהוא. אולי לא יעודדו אותו, אבל אם הוא ינצח אף אחד לא יקלל אותו. נכון שמוטי איווניר זו אופציה הרבה יותר רומנטית, שתשמור על איזשהו צביון מכביסטי במכבי, אבל מקצועית אין מה להשוות בין הרזומה שלו לזה של לוי.

הסגל של מכבי תל אביב שווה אליפות עוד השנה, עדיין. רוני לוי הוא האיש שהכי סביר שיצליח לעשות את זה. נכון, זה לא רומנטי, לוי ממש לא מכביסט או משהו שמתקרב לזה, אבל כאיש מקצוע, אין מתאים ממנו להוביל את הקבוצה הכי נוצצת בליגה. אולי האפרוריות שלו זה בדיוק מה שצריכים במכבי. אם רוני לוי יגיע למכבי תל אביב, כדאי שעטר, בוזגלו ומדוניאנין יתחילו לעבוד על הגליצ'ים בהגנה, כי הנחות הם לא יקבלו.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים