שתף קטע נבחר

העונש של קופות הגמל: יחזירו לחוסכים מיליונים

משרד האוצר מחייב את קופות הגמל להחזיר לחוסכים כסף. הסיבה: ניצלו פירצה בהוראות האוצר, ועיכבו את שחרור כספי ההפקדות כך שנגרמו לחוסכים הפסדים כבדים

קופות הגמל עשויות להחזיר לחוסכים מיליוני שקלים. הסיבה: נזקים שנגרמו להם מעיכוב ביצוע של הוראות לביטול הפקדות שניתנו בין 1.1 ל-30.6 בשנה שעברה. החזר הכספים צפוי להתבצע בעקבות הנחיות משרד האוצר, לפיהן בקשה למשיכת כספים מקופת גמל, כולל הפעולות המחייבות את בדיקת ההיסטוריה של חשבון העמית, חייבות להתבצע בתוך 4 ימי עבודה, בין אם מדובר במשיכת כספים מקופת גמל או בביטול של הפקדה. ההנחיה באה לאחר שהתברר כי קופות הגמל עיכבו בקשות לביטול הפקדות, דבר שגרם נזקים כבדים לעמיתים.

 

איך מגדילים הפקדות בקופת הגמל? בונוס שמן לסוכן

סוף שנה: כל התשואות של קופות הגמל מאז ינואר

המסלול החדש של החיסכון הפנסיוני

 

בתחילת 2008 איפשר משרד האוצר לעמיתים בקופות הגמל לבצע הפקדות כספים, בנוסף להפקדות הרגילות המתבצעות מדי חודש. עמיתים רבים, שהגדילו על-ידי כך את החיסכון שלהם בקופות הגמל, לא ידעו כי דין אותן הפקדות הוא כדין כל הכספים שנמצאים בקופות הגמל, כלומר לא ניתן יהיה למשוך אותם עד גיל הפרישה. בעקבות אי הבהירות הודיע משרד האוצר כי כל מי שביצע הפקדה בקופת גמל בין ה-1 בינואר 2008 ועד 30 ביוני יוכל לבטל את ההפקדה מבלי לשלם מס, ובלבד שיגיש את הבקשה לביטול עד 31 בדצמבר 2008.

 

לפי כללי קופות הגמל, בעת משיכה של כספים מהקופה היא חייבת לבצע את הוראת המשיכה בתוך 4 ימי עסקים. אולם בכל הקשור לאותם כספים שהוגדרו כהפקדות שבוצעו בין 1 בינואר ל30- ביוני 2008, לא נרשם במפורש שקופות הגמל חייבות לבצע את העברת הכספים לעמיתים בתוך 4 ימי עסקים.

 

בעקבות זאת, נהגו קופות הגמל להחזיק בכספים במשך שבועות רבים. באותה עת החל שוק ההון לצנוח, והעמיתים שביקשו לבטל את ההפקדות עליהן הורו במחצית הראשונה של 2008 גילו כי הקופות ביצעו את הפעולה רק כעבור חודש או אפילו חודשיים, וכך הגיע לחשבונם סכום שכולל את כל ההפסדים שנוצרו אז.

 

בין אוגוסט לאוקטובר נמחקו 15 אלף שקל

אחת העמיתות, בקופת גמל גדיש הפקידה בינואר 2008 כ-155 אלף שקל. היא העבירה באוגוסט הוראה לבטל את ההפקדה, אולם גדיש העבירה לחשבונה את הכסף רק ב-12 באוקטובר, כאשר בפרק הזמן הזה היא הפסידה כ-15 אלף שקל. בכל אותה תקופה, בין היום שהגישה את בקשת ביטול ההפקדה ועד היום בו הועבר הכסף לחשבונה, היא פנתה מספר פעמים לבנק הפועלים בו ביצעה את בקשת המשיכה ולקופת גדיש, אך הללו דחו אותה בשורה של תירוצים עד שגילתה כי לחשבונה הופקדו רק כ-134 אלף שקל.

 

לדבריה, "נכון ל-18.8.2008 ירד מדד קופת הגמל ב-2.4%. לעומת זאת, הסכום שהועבר לחשבוני משקף ירידה של 13% שכמובן כוללים את ההפסדים שנבעו מהירידות בבורסה. כמובן שאת הירידות האלה שאירעו אחרי ה-18 באוגוסט אני לא אמורה לספוג בשל בקשתי למשוך את ההפקדה. פניתי לשירות הלקוחות של פסגות גדיש ודרשתי שיפצו אותי בסכום של 13,900 שקל ויזכו את חשבוני על פי מדד הקופה בתאריך 31.8. לדבריה, מאז פנייתה ב-20 באוקטובר היא מנהלת שיחות סרק עם שירות הלקוחות של גדיש, וכל הזמן מסבירים לה שהנושא נמצא בטיפול.

 

מנכ"ל פסגות-גדיש, עודד ענבר, אליו פנינו כבר לפני כחודש וחצי, הסביר לנו אז כי פסגות גדיש אינה החברה היחידה שניצלה את הפירצה בהוראות האוצר. לדבריו, הקופה עשתה ככל שניתן כדי לבצע את הוראת העמיתה בהקדם האפשרי. הוא גם ציין כי הקופה החליטה להחזיר ללקוחה 1,048 שקל ו-90 אגורות, הריבית מיום בקשת הביטול ועד הביצוע בפועל.

 

תשובתו של מנכ"ל פסגות גדיש הרתיחה את משרד האוצר. רו"ח באשר קאסם ממחלקת קופ"ג שלח מכתב חריף לעודד ענבר, וביקש הסבר מדוע פסגות גדיש לא פיצתה את העמיתה על האיחור בהחזרת הכספים. קאסם הוסיף כי "בקשה למשיכת כספים מקופת גמל, עם כל הפעולות המחייבות בדיקת ההיסטוריה של חשבון העמית, מתבצעת תוך 4 ימי עסקים ואנו רואים גם בפעולת 'ביטול' כפעולת משיכה החייבת להתבצע תוך 4 ימי עסקים". המשמעות: עמיתי קופות הגמל אינם צריכים להינזק בגלל העיכוב בביצוע ההוראה, ויש להעביר להם את הכסף בתוך 4 ימי עבודה.

 

בסוף השבוע שעבר הודיעה פסגות גדיש לאוצר כי היא "רואה עצמה אחראית כלפי העמיתה ותפצה אותה ב-16,021 שקל. זאת בנוסף לפיצוי בריבית פיגורים של 1,049 שקל."

 

גורם באחת מקופות הגמל אמר אתמול כי משמעות הנחיית האוצר היא שכל מי שקופות הגמל עיכבו את ביטול ההפקדה שלו, ומדובר באלפי עמיתים, יהיה זכאי לקבל בחזרה את כל ההפסדים שנגרמו לו בהפקדה מ-4 ימי עסקים שלאחר בקשת הביטול ועד התשלום בפועל. להערכתו, מדובר בעשרות מיליוני שקלים ואף יותר.

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום ב"ידיעות אחרונות"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: אבי שאולי
מומלצים