יום שלישי, 14.05.2024 שעה 04:06
ניב נחליאלי

על מנהיגות ואמונה באחר

ניב נחליאלי בטור אישי ל-ONE: 'אפקט פיגמליון', האמונה שמגשימה את עצמה, מסייעת לבלאט להפוך את מכבי לדורסנית. נמני מייצג את הגישה ההפוכה

נושא המנהיגות מעסיק מאמנים ומנהלים רבים, וההשפעה של מאמן מנהיג על הקבוצה ועל ההגעה להישגים היא לא פחות מאשר דרמטית.

לדוגמא - מכבי תל אביב כדורסל. מכבי משחקת כפי שלא שיחקה מספר שנים, מראה התלהבות, אנרגיה, ביטחון רב, צניעות, ניצחונות בהפרשים גבוהים, חדווה ואינטנסיביות לאורך כל דקות המשחק.

המעניין הוא שמשחק ההגנה, שתמיד מהווה כלי בידי קבוצות קטנות להתמודד מול קבוצות גדולות, הוא הנשק העיקרי בקבוצה הזאת. לא פשוט להחדיר את המוטיבציה הזאת לשחקנים. קחו את אידסון - שנה שעברה נראה כמו צל של עצמו, ואילו השנה הוא מתפוצץ בכל משחק, שחקן מרכזי שמממש את הפוטנציאל הרב שרק שמענו עליו שנה שעברה. לא פשוט לייצר כזה שינוי אצל שחקן, ועוד לא דיברנו על פרקינס שמשחקו הפך לקבוצתי יותר, מתואם עם האחרים ויכולתו ההגנתית שודרגה משמעותית לעומת שנה שעברה.

המקור לכל אלו הוא המנהיגות של דייויד בלאט. אידסון שיווע למאמן שיאמין בו, פרקינס היה צריך את הרוגע שבלאט מקרין, ואת ההכוונה הנכונה בגובה העיניים, והקבוצה כולה מתפקדת כיחידה אחת.

אידסון (יניב גונן)
אידסון. אפשר לזקוף את השיפור ביכולתו לזכות בלאט (יניב גונן)
 

המנהיגות של בלאט והאמונה שלו באחר שאכן מתגשמת, נקראת בשפה המקצועית "אפקט פיגמליון" – מקור הביטוי במיתולוגיה היוונית בה פסל בשם פיגמליון פיסל פסל בדמות אישה שהפכה לדמות אנושית לאחר שפיגמליון רצה בכך והאמין בזה בכל ליבו.

בלאט הוא מאמן פיגמליוניסט, מאמן שמאמין בשחקניו ומייצר ביטחון ביכולותיהם ואמונה בהצלחה שאכן מתגשמת בסופו של דבר. אחת הדוגמאות האהובות עליי היא של עידו קוז'יקרו. כאשר השחקן היה נער, הוא אפילו לא הורכב בחמישייה של הפועל גליל עליון נערים ושקל פרישה מהכדורסל, ואז עידו פגש את דייויד שהחדיר בו את האמונה בעצמו והביא אותו לקריירה מרשימה לכל הדעות.

לא בכדי מאמן מכבי הגיע לרמות אימון מהגבוהות ביותר בכדורסל האירופי, שילוב של מאמן כדורסל שמבין את המשחק יחד עם יכולות בינאישיות ויכולת מנהיגות מרשימה.

בלאט (יניב גונן)
בלאט. המנהיגות שלו מקרינה על שחקניו ומשפיעה עליהם לטובה (יניב גונן)
 

המקביל של בלאט מעולם הכדורגל - אבי נמני
אבי נמני הוא המקביל של בלאט בתפקיד שלו בקבוצת הכדורגל. שלא כמו מאמן הכדורסל שהיה שחקן די בינוני, נמני היה כידוע שחקן מחונן שהוביל את קבוצתו להישגים רבים.

מנג'ר מכבי בכדורגל הוא דמות מובילה, אף אחד לא יכול לפקפק בכך, כולל מי שאינו אוהד את הקבוצה. נמני קיבל את המושכות של הקבוצה למעשה עוד בהיותו שחקן, ואז קרה משהו מוזר, השחקנים התבטלו לידו. זה היה נראה כמו נמני ועוד עשרה שחקנים שבעיקר מפריעים לו. זכורים בעיקר נפנופי הידיים והעצבים שהוא קיבל על חבריו לקבוצה. באיזה שהוא שלב הוא נהיה מודע למצב והשתדל להרגיע את עצמו כדי לא לגרום לאיבוד ביטחון בקרב השחקנים, אבל זה לא קרה, השחקנים האחרים בעיקר חששו לא לעשות טעויות.

אבי נמני (ליאור טימור)
אבי נמני. המקביל של בלאט מעולם הכדורגל (ליאור טימור)
 

לנמני כמאמן יש קבוצה שמזכירה את הקבוצה ההיא. שחקנים משחקים לרוחב ומפחדים לטעות. המנג'ר עסוק לקחת על עצמו את כל האחריות, אבל משום מה שחקניו המוכשרים לא מממשים את עצמם. שחקנים טובים כמו גל אלברמן מציגים תצוגות נפל, שחקן כמו מדוניאנין יכול להתבלט במשחקי הנבחרת שלו ושלושה ימים לפני ואחרי הוא נראה כמו צל של עצמו במשחקים של מכבי. נמני מטיל את צילו עליהם, הוא לא מצליח להרגיע אותם. שיא היעדר המנהיגות היה במשחק נגד קרית שמונה, כאשר לא הוא ולא יוסי מזרחי עמדו על הקווים בדקות האחרונות ופינו את הזירה לעוזר המאמן, איציק עובדיה.

האתגר של נמני גדול - איך להוביל מבלי להטיל את צילו על האחרים. כמו שאומרים יש לו "בעיה של עשירים". רבים מאיתנו היו רוצים להתברך בדומיננטיות כמו שלו, אך הוא צריך לחשוב איך לנתב את הדומיננטיות הזאת ולהעצים את השחקנים, לדרוש מהם רף גבוה של הישגים יחד עם העברת התחושה שהם מסוגלים לזה.

מדוניאנין יורד מהמגרש (יניב גונן)
מדוניאנין. נראה כמו הצל של עצמו במשחקים של מכבי (יניב גונן)
 

ממחקרים שבוצע בתחום המנהיגות עלה כי מסרים פיגמליוניסטיים בעיקר מועברים בצורה לא מילולית. דוגמא שכיחה היא של מורה שמסתכלת על התלמידים החזקים כאשר שואלת שאלה ובכך משדרת להם כי היא מאמינה ביכולותיהם וכתוצאה מזה הם מאמינים בעצמם, משקיעים ומצליחים. אבל אפקט פיגמליון קורה גם בצורה השלילית. במקרה של המורה לגבי התלמידים האחרים שאינה מעריכה. הקושי הוא שברוב המקרים אנחנו לא מודעים למסרים הלא מילוליים שאנחנו מעבירים.

לדעתי, נמני אומר את הדברים הנכונים, לפחות בתקשורת, אבל ההתנהלות הלא מילולית שלו עדיין לא מעבירה את הרוגע והביטחון בשחקנים. הדוגמא במשחק נגד קרית שמונה רלוונטית מתמיד.

אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים