שתף קטע נבחר

הפיל הלבן: מי מזהה את המבנה הנטוש?

לא התקשתם לזהות את בית המכס בתל אביב בשבוע שעבר, ושמחתם לספר לנו על החוויות והזיכרונות שלכם מהמבנה ההיסטורי. השבוע אנחנו מפרסמים פיל נוסטלגי ומקסים במיוחד. האם תצליחו לזהותו?

כשהחידה השבועית טומנת בחובה ערך נוסטלגי, אתם פשוט נמסים מהתרגשות. לכן, לכבוד הגולשים הסנטימנטליים, אנחנו פותחים את השבוע עם הפיל הכי נוסטלגי שנידבה לנו גולשת יקרה.

 

הרבה גולשים הצליחו לנחש את פתרון החידה משבוע שעבר,ואף טרחו וכתבו תיאורים יפים של המבנה הנטוש, הלא הוא בית המכס בתל אביב. מסיבה זו אנו נותנים להם את הבמה במלואה ולא מתערבים כלל:


בית המכס בתל אביב (צילום: ירון ברנר). לתמונה בגודל מלא לחצו כאן

 

"בית המכס". רואים בבירור את הרציף של הרכבת. עמדתי שם לראשונה בשנת 1962 ואחר כך עליתי ברכבת ב-1966 כנוסע. בתחילת שנות ה-70 התחנה נסגרה ונבנתה במקומה תחנה חדשה בסוף רחוב קבוץ גלויות ליד בית ספר "הולץ", ומשם כמעט ולא היו נוסעים.המקום נמצא פיזית ברחוב הרכבת (איך לא...) ליד רחוב יהודה הלוי ורחוב מקווה ישראל.חן חן. (אורי שטינמץ, בני ברק)

 

זוהי תחנת הרכבת, ליתר דיוק מחסן המכס ששימש לאכסון סחורות ברחוב הרכבת בתל אביב. שם, בתחתית הרמפה, עברו פסי הרכבת לירושלים. המקום קיים עד היום, אטום. גרתי באיזור בילדותי, בשנות ה-60 וחציתי רגלית את קצה המסילה בדרכי לתחנה המרכזית הישנה שאיננה רחוקה.בהמשך אותה רמפה לכוון מזרח היה רציף הנוסעים ומאחורי התחנה, משטרת תל אביב נפת הירקון. הבניין הנראה ברקע,נמצא ברחוב יהודה הלוי פינת בצלאל יפה ושייך לבנק הפועלים. (משה דרזנר רעננה)

 

"זהו בית המכס - על רחוב הרכבת - ממש לפני מפגש הרחובות מקווה ישראל ויהודה הלוי. בית המכס שלמעשה היווה חלק ממתחם תחנת הרכבת המקורית של תל אביב, ובו עברו סחורות בדרכן מיפו לירושלים דמשק בירות וכל ארצות ערב כחלק מהמסילה העות'ומנית.

 

התחנה נסגרה סופית בתחילת שנות החמישים עם הקמת תחנת תל אביב דרום- בית המכס נותר על כנו כמבנה היסטורי ,שתוכנן להפכו למרכז בילוי, אך עדיין לא הוחלט איך וכיצד, מקום מעבר המסילות שנכנסו אל בית המכס הפכו לחניונים ומולן חניון גן הדר.

 

מי שעדיין לא יודע איפה זה - שיזכור שממול נמצאים סניף ממסי וכן פאב הטקסידרמי. חבל שלא הופכים את המקום לאיזשהו מתחם בילוי...זה איזור שממילא יוצאים אליו...וזה תקוע כמו עצם בגרון... עדיף לשפץ ולעשות עם זה משהו. ככל הידוע לי המבנה עדיין בבעלות רכבת ישראל. (טל מילר תל אביב)

 

בניין שנראה כנטע זר ולא ברור עם אדני אבן לאורכו שאינם אלא רציפים בגובה קרונות הרכבת. כידוע, בעבר הרכבת לירושלים עברה בסמוך לנווה צדק וחלפה גם לאורך רחוב הרכבת בדרכה מזרחה .מאז שבוטלה המסילה ופורקה נותר המבנה נטוש. אולי הגיע הזמן שיעשו איתו משהו...אולי תחנה לרכבת הקלה? (בהנחה שהוא עוד ימשיך לעמוד בשנת 2222 כשהרכבת סוף סוף תעבור בתל אביב...) (עמרי , גבעתיים)

 

תאמינו או לא, הפיל הלבן החדש הגיע אלינו בשירות אקספרס ממקום רחוק רחוק באמצעות מוריאל כהן ורחלי רגב, שטרחו, נסעו וצילמו את המקום שהעלה דמעות בעיני - ואני לא צוחק.

 

מכם אני ממש מבקש: שלחו תמונות שלכם מבלים במקום עוד בימי הזוהר שלו, כי מדובר ללא ספר במשהו שיפרוט לכם חזק על נימי הנוסטלגיה.


לתמונה בגודל מלא לחצו כאן . (צילום: מוריאל כהן ורחלי רגב) 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזהים?
צילום: מוריאל כהן ורחלי רגב
מומלצים