שתף קטע נבחר

שטייניץ מעכב העברת 10% מהתקציב לאוני' ת"א

שר האוצר הורה לחשב הכללי במשרדו לעכב העברה של כ-97 מיליון שקל. הנימוק: האוניברסיטה לא משתפת פעולה בנושא ביטול חריגות השכר. נמנעו מלבצע את השינויים הנחוצים, ובנוסף לא טיפלו בחריגות השכר כפי שהתבקשו"

שר האוצר יובל שטייניץ הורה היום (ג') לחשב הכללי לעכב העברת 10% מהתקציב המיועד לאוניברסיטת תל אביב. מדובר בעיכוב של כ-97 מיליון שקל מתוך תקציב השנה שעומד על כ-965 מיליון שקל. השר נימק את צעדו החריג בכך שהאוניברסיטה לא משתפת פעולה עם הממונה על השכר האוצר במטרה לבטל את חריגות השכר שנמצאו בעת חתימת חוזי העבודה בהיקף של מיליוני שקלים.

 

שטייניץ הורה לחשב הכללי שוקי אורן לבצע מיד את החלטתו, והנחייה ברוח זו הועברה גם לוועדה לתכנון ותקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה המטפלת בתקצוב הממשלתי של האוניברסיטאות והמכללות הנתמכות מתקציב המדינה.

 

לדברי השר, הממונה על השכר הנחה את האוניברסיטה, כבר לפני שנה, לבטל מספר הסדרים והסכמים שהמוסד חתם עם עובדיו. הממונה, אילן לוין, אף הורה להנהלת המוסד כיצד לתקן את העיוותים אבל בהודעת השר נאמר כי "האוניברסיטה נמנעה מלבצע את השינויים הנחוצים, ובנוסף היא לא טיפלה בחריגות השכר כפי שהתבקשה".

 

השר מציין כי במהלך השנה האחרונה היו מספר רב של ניסיונות הידברות בין הממונה על השכר להנהלת אוניברסיטת תל-אביב, חלקם בהשתפות הוועדה לתכנון ותקצוב. אתמול גילה השר לוועדת הכספים כי לקראת תקציב 2011/12 מוסדות ההשכלה הגבוהה קבלו את התנאי של האוצר להעמיד לפיקוח הממונה על השכר את כל נושא השכר של העובדים והסגל האקדמאי.

 

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "אוניברסיטת תל אביב מצרה על כך שבעיצומו של משא ומתן עם הממונה על השכר ועם הארגון היציג של העובדים המינהליים על תנאי העסקתם, בחר האוצר לפעול באופן חד צדדי ולא מידתי. העובדים המינהליים, אליהם בלבד מתייחס האוצר, מועסקים בהתאם להסכמים קיבוציים שנחתמו לפני עשרות שנים, ושכרם דומה למקובל בחלקים גדולים של הסקטור הציבורי. האוניברסיטה שיתפה ומשתפת פעולה עם הממונה על השכר, ואף העלתה הצעות מעשיות להסדרת תנאי ההעסקה החדשים. האוניברסיטה בוחנת את משמעות הצעד שננקט כנגדה ותפעל כמתחייב מאחריותה ובהתאם לחוק".

 

גפני דורש: פיצול התוספת לתקציב ההשכלה הגובהה

בתוך כך היום הודיע יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) על האפשרות שהוועדה לא תאשר למוסדות ההשכלה הגבוהה את מלוא התוספת לתקציבה בסך 1.4 מיליארד שקל שניתן לה בתקציב הדו שנתי הבא. גפני דורש לפצל את התוספת כך שיוקצבו מתוכה 300 מיליון שקל לתמיכה בסטודנטים והאוניברסיטאות יתספקו ב-1.1 מיליארד שקל.

 

גפני אמר בדיון על התקציב הבא של המועצה להשכלה גבוהה כי "פיצול התקציב הוא בסמכות שלנו. אני לא אומר כאן שאפצל אותו לטובה הסטודנטים כי הייתי מעדיף שהפיצול יתבצע בהסכמה, אבל אם לא תהיה ברירה נפעיל את הסמכות שבידינו. עד כה האוניברסיטאות דאגו קודם כל לסגל שלהם גם בחריגות שכר למרות הדו"ח החריף של מבקר המדינה שהוקיע את החריגות".

 

מנכ"ל המועצה משה ויגודר אמר בתגובה כי אוכלוסיית הסטודנטים הוכפלה בעשור האחרון ותכנית החומש של המועצה כוללת גם עזרה לסטודנטים. אבל התוספת שקבלנו מיועדת בעיקר להחזיר ארצה 25% מהחוקרים שלנו שיצאו לעבוד בחו"ל בגלל המצוקה התקציבית של המוסדות".

 

הצעת הפיצול של גפני באה במענה ללחץ של הח"כים להועיד תקציב מיוחד לסטודנטים. ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר כי "מצוקתה סטודנטים לא מתמקדת בשכר הלימוד אלא בהוצאות הקיום שהם לא עומדים בהן". ח"כ מגלי והבה (קדימה) ציין כי הסטודנטים הדרוזיים מישובי רמת הגולן לומדים בסוריה כי הלימודים שם הם ללא תשלום.

 

גפני אמר בתגובה: "אני לא מתכוון שנהיה כמו סוריה בכלל, אבל לימודי החינם הם בהחלט רעיון שאנחנו צריכים לאמץ כך שההשכלה הגבוהה לא תהיה רק נחלת בעלי האמצעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוניברסיטת תל אביב
צילום: גלעד קוולרצ'יק
שר האוצר שטייניץ
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים