שתף קטע נבחר

פלה בן 70. איך חוגגים את יום הולדתו בברזיל?

ניימאר ילבש את החולצה מספר 70 במשחק של סנטוס וההתאחדות הכריזה על מחזור חגיגי במיוחד לרגל הארוע. גדול כדורגלני תבל סוגר 7 עשורים וממשיך להרוויח סכומים גבוהים מהפופולאריות העצומה, ממנה הוא נהנה יותר משלושה עשורים לאחר שפרש

"אנא הקפידו לחפוף את ראשם של הילדים בשובם מבית הספר, ובייחוד אחרי משחק הסוקר". זה היה נוסח תשדיר בטלויזיה האמריקנית במהלך שנות ה-70, אשר קרא להורים להילחם בתופעת הכינמת. כדורגל? בתשדיר פירסומת בטלויזיה האמריקנית? לא נתפס. אלא אם כן מצליחים להבין את השפעתו מרחיקת הלכת של פלה על המשחק.

 

הכדורגלן שרבים רואים בו את הטוב ביותר בכל הזמנים חוגג היום (ש') יום הולדת 70. היחיד שזכה בשלושה גביעי עולם (1958, 62' ו-70') ונחשב לטוב ביותר משך למעלה מעשור.


פלה בצעירותו. כיכב בפרסומות של 100 מוצרים שונים (צילום: גטי אימג'ס)

 

האיש שהוכרז בברזיל כ"נכס שאינו ניתן למכירה" עזב את סנטוס לקוסמוס ניו יורק רק בגיל 35 תמורת סכום שיא של 4.5 מיליון דולר והעלה בארה"ב את ממוצע הצופים בצורה ניכרת. הפופולאריות שלו היתה כל כך גדולה, עד כדי כך שהליגה האמריקנית פשטה רגל לאחר פרישתו ועברו שנים ארוכות עד שנוסדה מחדש במתכונת ה-MLS הנוכחית.

 

למשחק הפרישה שלו באצטדיון ג'יאנטס בניו יורק ב-1 באוקטובר 1977 הגיעו שועי עולם דוגמת הנרי קיסינג'ר קשה לתאר את הילרי קלינטון מגיעה בעוד מספר שנים למשחק פרישה של רונאלדיניו או מסי.


ניימאר. ילבש את החולצה מספר 70 (צילום: רויטרס)

 

ביום א' תארח סנטוס את גרמיו פרודנטה במסגרת ליגת ה'ברזילראו 2010'. חגיגה ענקית צפויה להתקיים ביציעי הקבוצה בה כיכב פלה, כאשר האוהדים בחרו בחלוץ הצעיר ניימאר כמי שילבש את החולצה מספר 70, לכבוד המלך. ניימאר התבדח: "זו הגאווה הגדולה ביותר עבורי, המחווה הכי טובה תהיה להבקיע 70 שערים". יתר השחקנים ילבשו חולצות עם דיוקנו של פלה, עליהן ייכתב "7X10". ההתאחדות הברזילאית כבר הכריזה על המחזור הקרוב כ"מחזור יום ההולדת ה-70 של פלה".

 

כמובן שהתקשורת בברזיל מציינת את הארוע בהבלטה. שוב ושוב מובאים סיפורים מחייו של גדול כדורגלני תבל. באחד מהם סופר על מורה שלו בבית הספר, שלא סבלה את ההיעדרויות שלו מהשיעורים וטענה: "לא ייצא ממנו כלום בחיים". בכתבה נרחבת נוספת הובא סיפורו של זולאר, שוער קורינתיאנס שספג מפלה את שערו הראשון ב-1:7 של סנטוס ב-7 בספטמבר 1956.


פלה במדי ניו יורק קוסמוס. קיסינג'ר הגיע למשחק הפרישה (גטי אימג'ס)

 

על פי הסטטיסטיקה הרשמית, כבש פלה במהלך הקריירה 1284 שערים. מאמן גרמיו וכוכב העבר, רונאטו גאושו, הידוע כפלייבוי, התבדח: "פעם שוחחנו על זה, ואמרתי לו שהיתה לי בחורה על כל שער שהוא הבקיע".

 

גם בגילו, ולמרות שפרש לפני יותר משלושה עשורים, ממשיך פלה לשמש ככוכב פירסומות. עד היום הוא פירסם יותר מ-100 מוצרים ועל פי הדיווחים זכה בשל כך להכנסה של כ-13 מיליון אירו בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים