שתף קטע נבחר

כל המשרד במה, וכל השחקנים מפוטרים

אפשר לגרום לסיטואציות לא נעימות בעבודה להפוך למשעשעות ולתורמות לקריירה. זו נקודת המוצא של תיאטרון הפלייבק IMPROCO - אנשים משחקים עסקים, שצוחק עם הקהל ועל הקהל. גם אם פוטרת במכתב לקוני, תצליח לחייך

"אתה לא ממלא את תפקידך טוב - אתה מפוטר", ציטט נועם ברוך את המכתב שקיבל ממנכ"ל החברה שבה עבד במשך שנתיים כמנהל הדרכה ושירות. "זה אותו מנכ"ל שאמר לי שאני עושה תפקיד של שלושה אנשים וחצי בחברה אחרת", הוסיף ברוך לסובבים, כשעדיין ניכר בו הכעס על כפיות הטובה שהפגינה כלפיו החברה; חצי שעה אחרי שסיכם את פיטוריו מהחברה ב"מי שמשקיע שוקע", ברוך כבר צחק בקול רם והודה שלא משנה מה יהיה - הוא תמיד ישקיע.

 

 

לא פעם אנו נקלעים לסיטואציות לא נעימות, מכבידות, מייאשות או לא מובנות במקום העבודה. לעתים מקרים אלה מותירים בנו משקעים שמשפיעים על התנהלותנו לאורך זמן. תיאטרון הפלייבק 'IMPROCO - אנשים משחקים עסקים' מאפשר לעובדים להבין טוב יותר את אותן סיטואציות, ומספק נקודת מבט אחרת על האירוע.  

 

  

איך זה נעשה? אנשים מהקהל, בדרך כלל עובדי חברה שמזמינה את התיאטרון לימי גיבוש ואירועי חברה, מספרים לשחקנים על מקרים שונים המטרידים אותם בחיי העבודה. השחקנים מציגים את הסיטואציות באופנים שונים, לרוב עם מידה בריאה של הומור, ובכך הופכים את הסיפור האישי למופע. המטרה היא שכתוצאה מהצגת הסיטואציה באופן שונה, העובד עצמו ושאר קהל יגיעו לתובנות שיקלו עליהם בהתמודדויות עתידיות.

 

"לשחרר את המועקה בליטוף וחיוך"

"אפשר לראות את השינוי שמתחולל כשהמשחק נכנס למקום שהוא בדרך כלל מאוד רציני", אומרת המייסדת והמנהלת האמנותית של IMPROCO, סיגלית מחבר. לדבריה,המחזת הסיטואציה מאפשרת לאדם להשתחרר ממנה. נועם ברוך מכנה את התהליך הזה "לשחרר את המועקה בליטוף וחיוך".

 

ואכן, צוות השחקנים שהופיע על הבמה, ליבי פסקו, יעל זוכוביצקי, עופר רגירר ונדב רביב, והמוסיקאי אייל גולדשטיין, הצליחו לנטרל הרבה מהמרירות של הקהל שהשתתף ויספק את הסיטואציות. עם סיטואציות אלה נמנו מנהל שלא הסכים לתת קידום לעובדת בעלת "ראש קטן", ועורר עליו את חמתם של שאר העובדים, מאחר שהקידום עד אותה העת תלוי ותק בלבד; וכן סיטואציה של אחראית משמרת שהרגישה אשמה מאחר שמנהלת במקום עבודתה פוטרה, בצל חיכוכים בין השתיים. 

 

האם הצליחו שחקני המופע למצוא פיתרונות לאותן סיטואציות? לא, אבל מנהלת IMPROCO מציינת כי זו אינה המטרה. "בדרך כלל אין פתרון ברור", אמרה מחבר, "אך המטרה היא לא בהכרח לפתור סיטואציות, אלא לתרום להבנתן. ברוב הפעמים יכולים המשתתפים לקחת את התובנות שקיבלו הלאה - ולהימנע מסיטואציות דומות בעתיד".

 

לפחות בדבר אחד הצליחו השחקנים בכל הסיטואציות: לגרום לעובדים לצחוק מעט על עצמם ועל אחרים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השחקנים
צילום: אסי כהן
מנהלת IMPROCO והמנחה, סיגלית מחבר
צילום: אסי כהן
מכתב פיטורים עם 5 מילים. נועם ברוך
צילום: אסי כהן
מומלצים