שתף קטע נבחר

הסנאט בצרפת אישר את העלאת גיל הפנסיה ל-62

תחת לחץ כבד של מהומות ושביתות, אישר הסנאט הצרפתי את העלאת גיל הפרישה מ-60 ל-62. התקוות להסכם פשרה בין ממשלת סרקוזי לאיגודי העובדים התבדו ובצרפת נערכים להמשך ההתנגשויות האלימות בערי המדינה

קיצוצים בצל המהומות: ברוב של 177 תומכים נגד 153 מתנגדים, אישר הערב (ו') הסנאט הצרפתי את הרפורמה בגיל הפרישה שעוררה ועדיין מעוררת זעם רב ברפובליקה. העלאת גיל הפרישה מ-60 ל-62, אושרה לאחר בממשלת צרפת עשתה שימוש בצו מיוחד כדי למנוע דחיות בהצבעה. גיל הזכאות לקצבת פנסיה מלאה עבור אנשים שלא הפרישו במהלך השנים כספים באופן מסודר, יעלה מ-65 ל-67.

 

על מנת שהרפורמה תיכנס לתוקפה, דרושים עדיין שני אישורים אשר נחשבים ל"פורמליים" במקרה זה. האחד הוא אישור של ועדה פרלמנטרית למספר שינויים שבוצעו בנוסח הרפורמה, והשני הוא אישור סופי של מועצת החוקה שהיא הגוף המחוקק העליון של צרפת.

 

העלאת גיל הפרישה היא המרכזית בשורה של רפורמות שיזם נשיא צרפת, על מנת להתמודד עם הגירעון התופח בתקציב המדינה. הרפורמה זכתה לביקורת מיד עם הצגתה ובעיני השמאל בצרפת היא נתפסת כניסיון מצד הממשלה השמרנית לחסל את השרידים האחרונים של ההגמוניה הסוציאליסטית ששררה בצרפת למשך כמה עשורים. במחנה השמרני, מנגד, סבורים רבים כי מדובר בהתעקשות על סמלים ריקים מתוכן אשר מכבידים על קופת המדינה. "היצמדות לסמלי העבר לא תעזור לנו להישאר אומה גדולה", אמר שר העבודה אריק וורת' בנאומו האחרון לסנאט לפני ההצבעה.

 

בזמן שהסנאטורים הצרפתים ניהלו דיונים על הרפורמה שהובאה לאישורם, נמשכו ההפגנות והמהומות בערים הגדולות נגד תכנית הממשלה. המחאה החריפה נגד תכנית סרקוזי החלה בספטמבר, לקראת ההצבעה בבית התחתון של הפרלמנט - האסיפה הלאומית.

 

יותר ממיליון צרפתים יצאו אז לרחובות בכל ערי צרפת, והשביתו את התחבורה הציבורית במדינה כשהם נושאים שלטים ועליהם כתובות מחאה כנגד ממשלת סרקוזי. ההפגנות אורגנו על ידי איגודי העובדים, שהצליחו לשלב בין הכעס על העלאת גיל הפנסיה לבין המחאה כלפי ההחלטה לגרש מצרפת צוענים שאינם מחזיקים בתעודת זהות.

 

בימים האחרונים, לקראת ההצבעה בסנאט, החריף המאבק בין העובדים לממשלה. במסגרת המחאות שובתים עובדי תחנות הדלק במדינה ועובדי התחבורה הציבורית, הגישה לנמל ליאון נחסמה ונרשמו שיבושים במערכת החינוך.

 

גם לאחר שתיכנס הרפורמה לתוקף, הגיל המינימלי בצרפת לשם קבלת פיצויים מלאים מהמדינה יישאר נמוך יחסית לשאר מדינות אירופה. גרמניה, שגם בה נהננים איגודי העובדים ממעמד יציב וחזק, העלתה לאחרונה את גיל הפרישה מ-65 ל-67.


פורסם לראשונה 22/10/2010 20:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צרפת סוערת
צילום: רויטרס
מתנגדים לרפורמות
צילום: AFP
בעין הסערה - סרקוזי
צילום: AP
מומלצים