שתף קטע נבחר

בין אמת לאגדה: מיתוסים בהגרלת הגרין קארד

ההרשמה להגרלה השנתית לאשרת שהייה בארה"ב נמצאת בעיצומה. עם השנים הלהיטות להגר ל"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" משכה נוכלים ויצרה מיתוסים שונים אודות הדרכים לשפר את סיכויי הזכיה. מה נכון ומה המצאה? בדקנו

מידי שנה מעניק משרד הפנים האמריקני הזדמנות ל-50 אלף אזרחים זרים לקבל תוך זמן מהר יחסית אשרת שהיית קבע - גרין קארד - שמוענקות על ידי הגרלה. במהלך השנים התקבעו בתודעת הציבור שורה של תפיסות מוטעות באשר לזכויות ולחובות המוקנות מכוחו של הגרין קארד, ולאופן שבו מתמודדים בהגרלה. להלן מצעד האמונות הטפלות, לצד תיאור מדויק של המציאות.

 

זכית בהגרלה? כלל לא בטוח כי תקבל גרין קארד

 

אמת. הטעות הבסיסית והנפוצה ביותר היא החשיבה כי זכייה בהגרלה מקנה את קבלת האישור הנכסף באופן אוטומטי. בפועל, מעניקה הזכייה רק את הזכות להגיש את הבקשה ללא צורך בחסות של מעביד או בן משפחה. בנוסף, זכייה בהגרלה פוטרת את מבקש הגרין קארד מהמתנה של כ-20-10 שנה, כפי שקורה במקרים אחרים.

 

זכייה בהגרלה מקצרת את תהליך קבלת האישור

 

אמת (ברוב המקרים). רבים סבורים - ובטעות - כי הזכייה מקצרת משמעותית את הליך הבדיקה ומאפשרת לקבל את האישור בקלות יחסית. בפועל, הזכייה מהווה את ראשיתו של תהליך בדיקה מורכב אשר מתנהל במסגרת קשוחה של זמן.

 

כך למשל, מי שיירשם בנובמבר 2010, עשוי לקבל במהלך אפריל-מאי 2011 הודעת זכייה ואז הוא יידרש להשלים את התהליך תוך כשנה וחצי. איחור, אפילו של יום אחד, יגרום לאובדן הזכייה. כל המאמץ והכספים אשר הושקעו בתהליך ירדו לטמיון.

 

יצאת מארה"ב למשך שנה – איבדת את הגרין קארד

 

אמת. עצם קבלת הגרין קארד אינו מקנה למקבלה זכויות של אזרח. תחושת הביטחון לאחר שהאישור הושג, עלולה להתברר כשגויה. מקבל הגרין קארד אינו יכול לעזוב את שטח ארה"ב למשך תקופה העולה על שנה. היעדרות לפרק זמן ארוך יותר, תשלול ממקבל האישור את זכויותיו לשהות בתחומה של ארה"ב. האיסור תקף מרגע קבלת הגרין קארד ועד לקבלת האזרחות כחמש שנים מאוחר יותר, אם וכאשר. במשך תקופה זו, יכול בעל הגרין קארד לצאת מארה"ב לצורך חופשה, נסיעה עסקית וכו', אך אינו רשאי להתגורר מחוץ לארה"ב.

 

האפשרות היחידה לצאת משטחה של ארה"ב למשך שנה ויותר ולא לאבד את האישור, היא באמצעת פנייה מראש בבקשה להתיר יציאה כזו, בעילה קונקרטית כגון כמו לימודים, עבודה או עניינים משפחתיים. במקרים רבים יטו הרשויות בארה"ב להיעתר לבקשה.

 

מסרת מידע כוזב - איבדת את הגרין קארד

 

אמת. מלבד שלילת הגרין קארד בשל היעדרות, פועלים השלטונות האמריקנים לשלול את זכאותם של המקבלים להחזיק באישור, משלל סיבות נוספות, והעיקרית שבהן היא אמירת שקר או מסירת מידע כוזב לרשויות. מידע כוזב כזה יכול להיות הסתרת עבר פלילי, אי מתן מידע אודות הפרת דיני הכניסה לארה"ב, כמו למשל שהיית יתר מעבר לזמן הקצוב, או עבודה בארה"ב תחת אשרת תייר.

 

ההגרלה לא פתוחה בפני אזרחי כל המדינות

 

אגדה. סברה שגויה נוספת היא שכל אזרח של כל מדינה באשר היא, זכאי להשתתף בהגרלה. בפועל, ההגרלה פתוחה להישג ידם של אזרחים זרים אשר לארצות המקור שלהם יש סיכויי קטן יותר להשיג אשרה בדרך הקונבנציונאלית, ואינה זמינה לאזרחים זרים אשר סיכוייהם לקבל אשרת שהיית קבע לארה"ב דרך מדינתם גדולה.

 

לשנה הפיננסית של 2012, המדינות אשר אזרחיהן מנועים מלהשתתף בהגרלת הגרין קרד הינן:ברזיל, קנדה, סין, קולומביה, הרפובליקה הדומיניקאנית, אקוודור, אל סלבאדור, גואטמלה, האיטי, הודו, ג'מייקה, מקסיקו, פקיסטן, פרו, הפיליפינים, פולין, דרום קוריאה, בריטניה (מלבד צפון אירלנד) ווייטנאם. אזרחים שארצות המקור שלהם הם: טייוואן, הונג קונג ומקאו יותרו להגיש בקשה.

 

יש לציין כי רשימה זו אינה שונה מהרשימה שהתפרסמה בשנה הפיננסית שקודמה לה. המשמעות היא שלארה"ב מגיעים גם ללא הגרלה מספיק אזרחים מן המדינות הנזכרות, וכי הרצון לגוון נבע מן הרצון להעניק סיכוי לאזרחי מדינות נוספות להגר לארה"ב.

 

נוכלים מנצלים את להיטות המבקשים

 

אמת. על מנת להגיש מועמדות לאשרה, צריך המועמד למלא טופס אינטרנטי דרך אתר הבית של הגרלת הויזה (DV LOTTERY), במהלך תקופת הרישום. בתוך כך, מידי שנה, מתגלים מאות מקרים של מגישי בקשות שהולכו שולל על ידי מתחזים שבנו אתרי אינטרנט המתחזים לאתר של חברות ממשלתיות, או שיש בידיהם את הסמכות על ידי משרד הפנים לאשר כניסות להגרלות מסוג זה. חלק מן המתחזים דורשים תשלום מאוד גבוה עבור שירות זה.

 

מוטב להיות זהיר ולא ללכת שולל אחר גופים שקריים שלא יהססו לשלוח דואר אלקטרוני, פקסים או מכתבים לאזרחים זרים בטענה שקרית שאותו אזרח זר נבחר בהגרלה ועליו לשלוח פרטים, אינפורמציה אישית וכסף. רשויות ההגירה של ארה"ב אכן שולחות באי-מייל הודעות בדבר הזכייה, אך דבר זה מתבצע רק בחודשים אפריל-יוני לאחר שהזוכים כבר עלו בגורל. במקרה של קבלת ההודעה אין בצידה כל דרישה של תשלום.

 

יש לשים לב לאתרים פרסומיים שמבקשים לרשום מועמדים לפני מועד הפתיחה הרשמי של הגרלת הויזה או שטוענים שהם מוסמכים על ידי משרד הפנים. כמו כן, על אזרחים זרים לשים לב לכל התקשרות שלא נשלחה ממחלקת המדינה או שנראית כחשודה. אין לשלוח תשלום או פרטים אישיים לאדם או חברה.

 

אינפורמציה נוספת ופרטים על הונאות מסוג זה ניתן למצוא באתרים שונים של ממשלת ארה"ב. בכל מקרה, ממשלת ארה"ב אינה גובה תשלום עבור רישום להגרלה. מכאן שכל גורם המבקש תשלום עבור הרישום הינו גורם פרטי ולא גורם פדראלי רשמי.

 

כדאי להיכנס לבקשה יותר מפעם אחת

 

אגדה. אזרחים רבים המבקשים להשתתף בהגרלה הפנימו את הנחיית רשות ההגירה האמריקאית, שמאפשרת למלא בקשה אחת לכל מועמד. עם זאת, מידי שנה נפסלים לא מעט מועמדים בשל העובדה שהם נרשמו להגרלה יותר מפעם אחת.

 

ההנחייה קובעת באופן מפורש כי בקשותיו של מי שיירשם יותר מפעם אחת ייפסלו. במקרה של זוג נשוי, יכול כל אחד מבני הזוג להירשם. במידה ואחד מהם יזכה, יקבל גם בן/בת הזוג השני, באופן אוטומטי, את הגרין קארד, אבל באופן רשמי הרי שכל אחד מבני הזוג נרשם פעם אחת. בכל מקרה, עם הטופס יש להגיש קבצי תמונות של המועמד ושל המתלווים אליו שאינם מעל גיל 21.

 

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני ניוד מומחים בעולם ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פסל החירות שמקבל את פני המהגרים
עורך דין צבי קן תור
צילום: סיון פרג'
מומלצים