שתף קטע נבחר

מנכ"ל התמ"ת: להסיט את הייצוא מזרחה

נתוני "אשרא", חברה ממשלתית לביטוח ייצוא, מגלים שירידת הדולר מחייבת את היצואנים לתור אחר אופקים חדשים במדינות מתפתחות. מנכ"ל משרד התמ"ת: "הממשלה מנסה לסייע, אך הפיתרון האמיתי הוא בידיים של היצואנים"

בשנה האחרונה חל גידול של יותר מ-100% בפעילות של יצואנים ישראלים במדינות המתפתחות - אסיה, אפריקה, מזרח אירופה ואמריקה הלטינית. כך עולה מנתוני חברת "אשרא", חברה ממשלתית לביטוח ייצוא. הסיבה לכך היא ירידת הדולר, שהפכה את הייצוא לאירופה ולארצות הברית לפחות משתלם ושמחייבת את היצואנים לתור אחר אופקים חדשים.

 

מנתוני "אשרא" עולה, כי בשנה האחרונה אישרה החברה 67 עסקאות ייצוא ל"עולם השני והשלישי", בהיקף כולל של כ-3 מיליארד דולר, זאת לעומת היקף עסקאות שבין מיליארד למיליארד וחצי דולר בכל השנים הקודמות.

 

"ככל שהדולר נחלש ומצוקת היצואנים גוברת, יש גידול בעסקאות עם המזרח והדרום", אמר ל-ynet עובד בן דוד, יו"ר אשרא, "אנחנו עדים בחודש האחרון למבול של פניות. יצואנים קטנים מתקשרים מתוך מצוקה ורוצים סיוע ואילו הגדולים רוצים שנאשר להם יותר ויותר עסקאות.

 

"אישרנו למשל עסקאות לאגרוטופ, אורמת, ECI, מרחב, שיכון ובינוי ועוד, בין השאר, במדינות שלא היית מאמין שיבקשו לבטח את הייצוא אליהן, כמו אתיופיה, גאנה או בלרוס. מדובר בעסקאות שיש בהן מרכיב ספקולטיבי ולכן הסיכון בהן לא קטן. הדולר יורד גם במדינות הללו. לדעתי, העתיד של הייבוא הישראלי הוא במעבר לעבודה במדינות הללו, אחרת עלול פשוט לא להיות לו קיום".

 

גם מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, סבור שהיצואנים חייבים להסית את הייצוא מזרחה. "הממשלה מנסה לתת ליצואנים סיוע בכל דרך אפשרית להתמודד עם הבעיה הזאת של הדולר", אמר קדמי ל-ynet.

 

"הצעדים שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, עושה מצמצמים את הבעיה מאוד", הוסיף קדמי, "יש דברים אחרים שאנחנו רוצים שהממשלה תעשה, מיסוי הון ספקולטיבי הוא דבר טוב, הקמת קרנות להגנת המטבע הוא גם דבר טוב, אבל צריך לומר את האמת: בשורה התחתונה, הפיתרון האמיתי הוא בידיים של היצואנים עצמם ואני סומך עליהם בעניין הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ייצוא - יוסט מזרחה?
צילום: jupiter
מומלצים