פרוטוקול שימוע – כל מה שצריך לדעת

תהליך השימוע במקום העבודה הוא נושא מרכזי. שימוע הוא תהליך קריטי המאפשר לעובד להשמיע את טענותיו לפני שמתקבלות החלטות חשובות לגבי מעמדו התעסוקתי, כגון פיטורין. במאמר זה נבחן את המטרות העיקריות של השימוע, כולל הזכות לדעת ולהבין את הטענות נגד העובד, ההזדמנות להתמודד עם הטענות הללו, והאפשרות להשפיע על החלטת הפיטורים. נדון גם בתהליכים המתוארים בשימוע, החל מהזימון ועד לקבלת החלטות על ידי המעסיק והגשת התגובות מצד העובד

RDNE Stock project באתר PEXELS

בשיתוף משרד עורכי דין שלום בר

לשימוע מטרות רבות:

– אפשרות העובד לדעת ולהבין מהן הטענות שכנגדו.

– מתן הזדמנות בידי העובד להזים את הטענות שכנגדו.

– במידה והעובד מועמד לפיטורים מכל סיבה היא – מתן הזדמנות לביטול הפיטורים.

– השימוע נועד לתת אפשרות בידי העובד להשמיע טענותיו אל מול המעסיק כאשר תפקידו של המעסיק להקשיב “בלב פתוח ובנפש חפצה”.

מתי יש לבצע שימוע

השימוע לא חייב להתבצע טרם הודעה על סיום עבודת העובד אלא בכל מקרה בו יש למעסיק טענה או טענות כנגד העובד עליו לבצע זאת בדרך של שימוע. כמובן ששימוע נדרש בטרם יקבל המעסיק החלטה על סיום עבודתו של העובד.

הזימון לשימוע

מעסיק המבקש לבצע שימוע צריך לזמן את העובד. הזימון צריך להיות בכתב, מפורט, דהיינו, פרוט מלא של הטענות לרבות דוגמאות. אם בכוונת המעסיק לפטר את העובד עליו לציין זאת במפורש. כך שהעובד יוכל להתכונן כראוי לפני השימוע.  יש להסביר לעובד בזימון כי הוא רשאי להגיע בלוויית עו”ד או נציג מטעמו. וכן על כך שעל העובד להתכונן ולהכין את המענה לטענות שכנגדו.

מועד הזימון לשימוע

על הזימון להימסר לעובד תוך מתן זמן ראוי כדי שהעובד יוכל להתכונן כראוי לשימוע. וכן מתן זמן כך שהעובד יוכל להזמין את מי שהוא בוחר ליצגו.

 משתתפים בשימוע:

הפורום הנכון מצד המעסיק הוא הפורום שיכול לקבל החלטה בעניינו של העובד. כאשר מדובר בפיטורי עובד אזי הפורום הוא הפורום המוסמך לקבל החלטה בדבר המשך העסקתו או סיום העסקתו. מצד העובד הפורום הוא העובד עצמו כמובן ונציג שהוא בוחר בו. במקרה של עובד אשר מועסק על ידי חברת שירותים, יש לצרף לשימוע את נציג מזמין השירות.

הליך השימוע

על מנהל השימוע להיות אובייקטיבי, להקשיב לטענות העובד ולאפשר לו להגיב. יש לתעד את מהלך השימוע במלואו, ללא הטיה או פרשנות אישית. פרוטוקול השימוע ייכתב במהלך השימוע עצמו כדי להבטיח דיוק מרבי. ניתן להקליט את השימוע כתחליף לפרוטוקול ובתנאי שמוסכם על הצדדים. השימוע צריך להתנהל בתום לב. אין לקבל החלטה בדבר פיטורי עובד במהלך השימוע, אלא שבתום השימוע ישקול היטב המעסיק את החלטתו.

מענה לטיעוני העובד

המעסיק רשאי לענות במהלך השימוע לטיעוני העובד אך לא חייב. עם קבלת ההחלטה בסיום השימוע, על המעסיק ליידע את העובד בדבר ההחלטה ונסיבות קבלתה.

מענה העובד לטענות המעסיק בשימוע

עובד רשאי לוותר על זכות השימוע. כמובן שמומלץ שלא לוותר ולהתכונן כראוי לעמידה בפני הגורמים מצד המעסיק. על העובד להתייחס לכל הטענות שנטענו במכתב הזימון. כמו כן יש לערוך פרוטוקול של הדיון הפנימי של פורום השימוע לרבות ההחלטות שנתקבלו לגבי כל טענה וטענה שהועלתה על ידי העובד.

בהתייצבות לשימוע מומלץ  להגיע לשימוע בלוויית עורך דין דיני עבודה. חשיבות ההליך לעתידו של העובד רב ועל כן, הגעה עם ליווי מקצועי עשויה להשפיע רבות על עתידו התעסוקתי של העובד.

מחלה ושימוע

אין לזמן עובד לשימוע בעת שהייתו בחופשת מחלה, לרבות זימון העובד. יש להמתין לחזרתו לעבודה.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף משרד עורכי דין שלום בר

כדאי להכיר