"שגרה היא לא בלקסיקון - עד שהממשלה לא תעמוד ביעדי המלחמה": ראש עיריית שדרות ב"ועידת המחר" של "ישראל היום"

בפאנל הכלכלי של הוועידה, "אומה בתקומה", עסקו בתוכניות לשיקום היישובים, הסיוע והתמיכה לעסקים שנפגעו, חשיבותה וחוסנה של הכלכלה הישראלית בזמני משבר והתוכניות לצמיחת המשק • ראש מכון תכלית למדיניות ישראלית, יניב כהן: "אני מצפה מהמנהיגים לשבת ביחד ולקבוע מועד בו אנחנו מחזירים את המנדט לבוחר" • מירב ברנדפלד, בכירה מפעל הפיס מתארת את הפעילות והמענה של החברה בימים אלה: "היינו בשטח, הקשבנו לצרכים, ומהם יצרנו שיתופי פעולה חדשים"

ועידת המחר של "ישראל היום": מושב "אוומה בתקומה"

פאנל "אומה בתקומה" שהתקיים היום (שלישי) ב"ועידת המחר" של "ישראל היום", עסק באירועי שבעה באוקטובר שטלטלו את חיינו ובייחוד את שגרת יומם של תושבי הדרום והצפון. בפאנל הכלכלי של הוועידה עסקו בתוכניות לשיקום היישובים, הסיוע והתמיכה לעסקים שנפגעו, חשיבותה וחוסנה של הכלכלה הישראלית בזמני משבר והתוכניות לצמיחת המשק.

בדיון החשוב השתתפו אלון דוידי ראש עיריית שדרות, מירב ברנדפלד - ראש מטה מנכל ומנהלת אגף רגולציה ובקרה מפעל הפיס, יניב כהן - ראש מכון תכלית למדיניות ישראלית ואמנון לורד, פרשן בכיר ב"ישראל היום".

"שינינו תוכניות ונתנו מענים לשטח". מירב ברנדפלד ב"ועידת המחר" של "ישראל היום", צילום: לירון מולדובן

מנחת הפאנל שירית אביטן כהן, כתבת מדינית ב"ישראל היום" פנתה לאלון דוידי, ושאלה: "אתם חוזרים לאט לאט לשגרה, מה אתה מצפה?"

"המילה שגרה היא לא בלקסיקון עד שהממשלה לא תעמוד ביעדי המלחמה שלה. החזרת החטופים, ניצחון על החמאס. אני מדבר על התשתיות האזרחיות, צריך שלא יהיה חמאס ברצועת עזה. מה שקרה זה הפקרות, במשך שנים ממשלת ישראל גרמה לכך שחיי אזרחים במדינת ישראל לא יהיו שווים, אנחנו עומדים בפרונט וכולם אחרינו. צריך לשנות את הראש, לשנות את התפיסה, לא ייתכן שהממשלה תדון בתקצוב 700 מיליון שקל במיגון של רכבת, לא יכול להיות שיתעסקו בהגבלת בניה בעיר שדרות".

תחנת המשטרה בשדרות, אחרי הקרב (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

"הדבר הכי חשוב לאומה, לאנשים שנמצאים שם, אני לא יודע איך להגדיר אותם - זה שטח האדמה, האדמה צריכה להיות שלנו. מי שמכיר את הברמטר הביטחוני יודע שהוא בלוף. אבוי לממשלת ישראל שתחזיר את מאות אלפי העזתים ביחד עם המחבלים שלהם. מדינת ישראל צריכה להגיד - זהו עוצרים. אתם לא חוזרים לכאן, תחזרו כשתהיו בני אדם, אין חמאס. כל פעם שאני נוסע דרך כביש 34 אני אומר ריבונו של עולם איך אותו צבא שמתקוצב במיליארדים, ומשרד הביטחון שמתוקצב במאות מיליארדים -איך יכול להיות שבשכונה שלנו הצבא לא מצליח למצוא את היכולת שלו לסיים את העבודה".

"אני נמצא בישיבות ממשלה, הייתה צריכה לעבוד מזמן החלטה על תקומה ולפתוח לנו כיוון לחמש שנים קדימה. זה מתעכב כי פתאום המציאו משהו חדש - צריך לעשות הגדרה חדשה לאזור. אנחנו נמצאים באשקלון, אין פה מגבלות, המקום היחיד שעדיין מוגבלים החיים שלו זה בעוטף עזה. הצבא מגדיר אותנו בפקודות ובמגבלות ומצד שני שר הביטחון לא מסוגל להוציא מכתב פשוט עם הכוח להתפתח".

"תחזרו כשתהיו בני אדם, אין חמאס". עזתים חוזרים לחאן יונס לאחר נסיגת כוחות צה"ל, צילום: אי.פי.אי

ראש מכון תכלית למדיניות ישראלית יניב כהן - משבר האמון נוצר בשבעה באוקטובר?

"האמת שאני לא יודע, אני אנסה להגיד שכן אבל בוא נדבר אגע על השבר הזה. מדינת ישראל נמצאת בשנה וחצי שעוקבת חמש שנים של מערכות בחירות. תשאלי את הישראלים - 'אתה מאמין ביכולת של הממשלה או הכנסת לתקן? אתה מאמין ביכולת של הפוליטיקאים לשים את האינטרס הלאומי לפני האישי?' הרבה פה בחדר יגידו 'אני לא בטוח'. אמון זה בסיס בתוך מדינה דמוקרטית, ואנחנו נמצאים במשבר אמון חמור".

"אמון זה בסיס בתוך מדינה דמוקרטית". יניב כהן - ראש מכון תכלית למדיניות ישראלית, צילום: לירון מולדובן

"אני כל כך מתעקש על זה כי זו נקודת מוצא לתיקון. אם לא נבין שאנחנו צריכים לשקם את האמון דבר ראשון - לא נצליח לתקן. מה שהיה מעניין בראשון בבוקר, קמנו בבוקר ומדינת ישראל הצליחה, לא היה 7 באוקטובר, הבטחנו שנגן על התושבים שלנו - ככה נראה אמון. צעדים ממוקדים יכולים להשיב את האמון. זה דורש החלטות ואומץ".

"מי שחושב שאת הציונות שלי ושל תושבי שדרות אנחנו סופגים מהנהגה שהפקירה אותנו במשך 20 שנה טועה". אלון דוידי,

"אני חושב ששיקום מתחיל בכמה תנאים - הראשון זה השגת מטרות המלחמה, החזרת החטופים, ביטחון מוחלט, לוודא שאין לנו חמאס שמאיים על תושבי שדרות ואשקלון. השלב השני הוא החזרת אמון, ואיך מחזירים אמון? אני חושב שהחזרת אמון במדינה דמוקרטית מתחיל בבחירות דמוקרטיות. בחירות באמצע המהלך הצבאי זה לא טוב למדינה, אבל אני מצפה מהמנהיגים שלנו, מראש הממשלה, בני גנץ, ויאיר לפיד, לשבת ביחד ולקבוע מועד בו אנחנו מחזירים את המנדט לבוחר".

מירב ברנדפלד, ראש מטה מנכ״ל ומנהלת אגף רגולציה ובקרה של מפעל הפיס מתארת את הפעילות והמענה של החברה בימים אלה -

"שבעה באוקטובר תפס אותנו גם בפן האישי. לצערנו, קרובים שלנו נרצחו והילדים בצבא בעזה, אז גם בפן האישי וגם בפן המקצועי של מפעל הפיס נדרשנו לפעולה ולמעשה בזמן מיידי שינינו תוכניות. נתנו מענה לשטח בעקבות זה שראינו שבני נוער ואנשים נוספים זקוקים למענה לאחר התגברות שימושים ובעיות התמכרות. עסקנו בפעילות לנוער בסיכון, בטיפול במכורים. העברנו תקציבים על בסיס פעולות שלא יצאו לפועל והופסקו לעמותות שפועלות בתחום. היינו בשטח, הקשבנו לצרכים, ומהם יצרנו שיתופי פעולה חדשים. היום אנחנו עם קול קורא על מנת לתת חוסן ותקומה, אז בעצם הגברנו את הפעילות שלנו, הראנו גמישות".

"העברנו תקציבים על בסיס פעולות שלא יצאו לפועל". מירב ברנדפלד, צילום: לירון מולדובן

אמנון לורד, פרשן בכיר ב"ישראל היום", התייחס לבחירות וענה לשאלה האם לדעתו זה העיתוי הנכון לגשת לקלפי - "אני חושב שאנחנו עדיין בשלב של להשיג את המטרות, בייחוד בעזה. אני לא חושב ששיקום של האמונה וכל הדברים שהופכים אותנו לעם ולחברה זה דבר שהמנהיגות העליונה יכולה ליצור אותו, אבל ברור שאחד השלבים הבאים יהיה ערבול הקלפים והליכה לבחירות. אני לא חושב שזה מה שיפתור".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, מדבר על שיקום היישובים בעוטף, ואומר: "מי שחושב שאת הציונות שלי ושל תושבי שדרות אנחנו סופגים מהנהגה שהפקירה אותנו במשך 20 שנה, טועה. אני שואב את החיים שלי בשדרות מזכר ליציאת מצרים, יש לנו את הקב"ה. אני יהודי מאמין ואני אופטימי. אם מישהו מדמיין שתושבי הקיבוצים והיישובים שנמצאים בסמיכות לגדר יחזרו בלי שנפעל ברפיח טועה. אני גאה בזה שפתחתי את בתי הספר, שאני נמצא ביחד עם התושבים, אני גאה בזה שאני יהודי וישראלי ושיש לנו עם נפלא, ואני מבטיח לכולם שבע"ה עם ישראל ינצח ומדינת ישראל תנצח וכולנו נראה דברים טובים. השינוי יהיה כשיתחילו להקשיב, ואם לא, שהמנהיגות תשתנה".

מנהיגים שיגידו לכם - 'אני', ולא יתנו תוכניות מפורטות - לא צריכים להנהיג אותנו", חתם בתקיפות את דבריו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר