שקיפות רפואית עכשיו

בארה"ב מפרסמים לפרטי פרטים את מצב בריאותם של הנשיא ושל המועמד לנשיאות, וכך גם בבריטניה • ואצלנו? כלום • הגיע הזמן לעגן את הדבר בחקיקה

נתניהו בזמן חיסונו נגד קורונה, צילום: צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

במוצאי השבת החליט ראש הממשלה להגיע לבית חולים לבדיקה שגרתית. כאחד האדם, שנוהג להגיע לבית חולים לבדיקות שגרתיות במוצ״ש.

באותה הבדיקה, שהקפידו לחזור ולומר שהיתה שגרתית, כלומר שנעשית מעת לעת ללא סיבה מיוחדת, נמצא שראש ממשלתנו סובל מבקע. לא פירטו אם זה בקע טבורי חוזר במקום שבו כבר נותח בשנת 2013, או בקע חדש בשיפולי הבטן. רק הודיעו לאזרחים המודאגים שנמצא בקע שמחייב ניתוח.

רופאו האישי בודק אותו, והלשכה מוסרת שמצבו מצוין. ואז, בבדיקה שגרתית, נמצא שיש צורך בקוצב לב ובניתוח בקע. זו, לדעתי, הסיבה שיש שמועות סביב בריאותו. בהיעדר מידע, הדמיון עובד שעות נוספות

נניח לעובדה שבקע שגרתי, שלא נמסר שהסב כאבים, לא מחייב ניתוח דחוף, ונאחל רפואה שלמה ומהירה. זו לא הפעם הראשונה שבה נתניהו מגיע לבית החולים במוצ״ש. בפעם הקודמת, לפני כשנה, נמסר שהוא היה בכנרת ולא חבש כובע, חש ברע, הובהל לבית החולים ובגופו הושתל מכשיר לניטור הלב. בהמשך המכשיר צפצף, ובפרוצדורה נוספת הושתל בגופו קוצב לב. כמו כן, בשנים האחרונות פרסמה לשכתו שהוא עבר קולונוסקופיה, ושהוצאו פוליפים מהמעי והועברו לבדיקה. למיטב זיכרוני, לא נמסר לציבור שהבדיקה חזרה תקינה. שוב אדגיש - מאחלת לו שפע בריאות.

לא הייתי נדרשת לגיליון הרפואי של ראש הממשלה, לו התנהגו אצלנו כמו במדינות המתוקנות שאנחנו כה רוצים להידמות להן. בארה"ב מפרסמים את המצב הרפואי של המועמד לנשיאות ושל הנשיא באופן שגרתי, וכך גם בבריטניה - כולל אילו כדורים הם נוטלים, אם נוטלים, ומהו מצב בדיקות הדם שלהם.

למשל: בעקבות בדיקתו האחרונה של הנשיא ביידן בפברואר 2024, בביה״ח הצבאי וולטר ריד שבוושינגטון, התפרסמו שישה עמודים שכללו את מגוון הבדיקות שבוצעו לנשיא, ובהן בדיקות ראייה, שמיעה, נוירולוגיה, אורתופדיה, רדיולוגיה, עור, קרדיולוגיה, שיניים ופיזיותרפיה. בכל תחום נבדק בידי מומחה והתוצאה פורסמה. בדוח המפורט נמסר שביידן מקבל טיפול לכמה בעיות, כמו דום נשימה חסימתי, ריפלוקס, אלרגיות עונתיות וסינוסיטיס. עוד נמסר שבעקבות הליכתו האיטית של הנשיא, הורכב צוות מומחים שבדק את הנשיא וקבע שהכל נובע משינויים ניווניים בעמוד השדרה, שתואמים את גילו. אפילו מסרו את נתוני לחץ הדם שלו: 132/78. גם לו נאחל בריאות טובה.

ואצלנו? כלום. מה אנו יודעים על בריאות ראש הממשלה, שהשנה חוגג 75, חוץ ממה שלשכתו מוציאה? האם הוא לוקח כדורים בשגרה, ואם כן - למה? רופאו האישי בודק אותו, והלשכה מוסרת שמצבו מצוין. ואז, בבדיקה שגרתית, נמצא שיש צורך בקוצב לב ובניתוח בקע. זו, לדעתי, הסיבה שיש שמועות סביב בריאותו. בהיעדר מידע, הדמיון עובד שעות נוספות.

לכן, ומאחר שראשי ממשלתנו לא מתנדבים לפרסם בציבור דוח מפורט, טוב יעשה אם יקבע זאת המחוקק. עברו הזמנים שבהם ראש ממשלה מסתגר בביתו ואחרים מנהלים את המדינה, כמו במקרה של בגין; או כמו במקרה של גולדה מאיר, שעברה טיפולים למחלת הסרטן ואיש לא ידע.

אנחנו רוצים לדעת, כי כולנו, כל אחד מאיתנו, יודע כמה מצב בריאותנו מקרין על חיינו - ועל אחת כמה וכמה בריאותו של מי שאחראי על חיינו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר