בזכות ערנות הקצינה: חסידה פצועה ומדממת חולצה מעץ שעליו נלכדה | צפו

רס"ב ויויאן הירש, מפקדת בסיס מג"ב בגליל העליון, הבחינה בחסידה תלויה הפוכה על עץ כשסיירה באגמון החולה • היא הזעיקה שני בני שירות העובדים במקום, שחילצו אותה עם פציעות שטחיות בלבד • בהמשך, הוחזרה החסידה לטבע: "זו הייתה זכות גדולה"

השחרור לטבע של החסידה הצבנה שנפצעה // צילום: מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה

רגעים של חסד – תחת אש: שיתוף פעולה בין מפקדת בסיס מג"ב בגליל העליון רס"ב ויויאן הירש ובין צוות מרכז האקלום באגמון החולה, הביא להצלת חסידה שנפצעה ונלכדה על עץ.

ביום חמישי שעבר, הבחינה הירש בחסידה לבנה תלויה הפוכה מעץ, בזמן שקיימה סיור בוקר במקום. רגלי החסידה נתפסו בין שני ענפים, וכתוצאה מכך היא לא הצליחה להשתחרר – ונפצעה יותר ויותר ככל שניסתה לעוף.

החסידה שנתקעה הפוכה על העץ, בשבוע שעבר, צילום: ויויאן הירש

הירש הזעיקה את עובדי מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה-קק"ל, בני השירות נבו רינג ותומר צימנד, אשר הגיעו במהירות למקום, אז נתקלו בבעיה – החסידה נתקעה על עץ גבוה מאוד. השניים לא התייאשו, החנו את  הרכב מתחת לעץ, טיפסו על הגג והצליחו לחלץ את החסידה.

משם, החסידה הובהלה במהירות אל המרפאה הקדמית של מרכז האקלום. לאחר שבמקום ערכו לה בדיקה מקיפה, לא התגלו בגופה שברים, אלא רק חבלות שטחיות בקצות הכנפיים.

חילוץ החסידה, צילום: ויויאן הירש

ד"ר רונה נדלר ולנסי, וטרינרית ומנהלת מרכז האקלום, סיפרה כי החסידה הגיעה אל המקום עם פציעות באצבעות הכנפיים וברגל, והייתה מאד כאובה. "כאשר ארוכי רגליים כמו חסידות נחשפות למצב עקה (Stress), נגרם לשרירים נזק רב שיכול להידרדר עם כל גורם סטרס נוסף", סיפרה. "לכן, פעלנו כדי לתת לה טיפול מהיר תוך שמירה על שקט ומעט התעסקות, על מנת שלא להחמיר את מצבה ולאפשר לה להתאושש במהרה".

החסידה אושפזה בכלוב מרווח עם מזון ומים, הרחק מבני אדם, כדי למזער את העקה שנגרמה לה, היות והיא אינה רגילה לבני אדם.

בריאה ושלמה. החסידה לאחר שחולצה, צילום: ויויאן הירש

לאחר מספר ימים, החסידה הראתה סימני התאוששות, וצוות מרכז האקלום החליט שהיא מוכנה לשחרור. עם שחרורה, נראה כי היא בצורה טובה מאוד, דבר שעורר אופטימיות רבה. כשעה אחרי השחרור, שבו רינג וצימנד לחפש את החסידה, וראו אותה מצטרפת ללהקה של חסידות לבנות שנדדו צפונה, אל אתרי הקינון באירופה.

רינג סיפר כי מראה החסידה ששוחררה לטבע ריגשה אותו מאוד: "זה לא מובן מאליו. לקיחת חלק בריפוי ושחרור עוף כל כך אצילי ולאפשר לו לחזור אל המצב הבריא והטבעי שלו, זו זכות גדולה".

עינבר שלומית רובין, מנהלת השטח באגמון החולה, אמרה: "בימים לא פשוטים אלה, כשאנחנו מוקפים באי ודאות וחוסר שקט ביטחוני, הטבע מעניק לנו מרפא והפוגה. משמח לדעת שאנו יכולים להחזיר קצת ריפוי וטוב לבעלי הכנף. אגמון החולה הינו אחד מבתי הגידול החשובים בישראל ולאורך ציר נדידת הציפורים. הוא מהווה תחנת עצירה קריטית לציפורים הנודדות בין יבשת אפריקה ליבשות אסיה ואירופה, הן מבחינת עושר המזון שהוא מציע למגוון מינים, והן מבחינת מקלט בטוח (Safe Haven) לציפורים במהלך מסען הארוך".

התאוששה - ושוחררה. החסידה הלבנה שהוצלה, צילום: ויויאן הירש
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר