בלי סמכות: בעליון פועלים לחשיפת המקור שהדליף את בג"ץ הסבירות

השופט פוגלמן מינה צוות לחקירת היבטים מערכתיים של שמירת מידע, אך עובדים בביהמ"ש העליון מספרים: נשאלנו מי המדליף – ובייחוד לגבי לשכות שני שופטים • הרשות השופטת: "הפגישות וולונטריות וברוח טובה" • במקביל ארגון המטה למען ארץ ישראל פנה לבית המשפט בדרישה להדיח שני חברים מצוות הבדיקה בטענה כי הם "פעילים פוליטיים הפועלים בגלוי נגד הרפורמה המשפטית שבה עסקה עתירת הסבירות"

שופטי העליון נכנסים לדיון בצמצום חוק עילת הסבירות// נטעאל בנדל

ראשי אגפי החקירות לשעבר בשב"כ, שמונו בידי שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, פועלים לחשוף את זהות המקור העיתונאי שהדליף את פסק דין הסבירות - בניגוד לכתב ההסמכה שלהם, שהגביל את עיסוקם להיבטים מערכתיים בלבד של שמירת מידע.

בית המשפט העליון בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עובדים בבית המשפט סיפרו ל"ישראל היום" כי הם נשאלו באופן ישיר מי הדליף את פסק הדין, ואף תושאלו ספציפית לגבי לשכותיהם של שני שופטים בעליון. כמו כן, אף שכתב ההסמכה מאפשר להפליל את הנחקרים, טוענים העובדים כי זכויותיהם בהליך לא הובאו לידיעתם.

ארגון העיתונאים הגיב לפרסום הבוקר ב"ישראל היום": "אנחנו מודאגים מהפרסום ב"ישראל היום" ולפיו הצוות שהוקם לבדיקת הדלפת טיוטת פס"ד עילת הסבירות לעיתונאי, חרג מסמכותו ומנסה לאתר את המקור של העיתונאי עמית סגל, וזאת במקום לבחון את ההיבטים המבניים של ההדלפה, בהתאם למנדט שניתן לצוות בכתב המינוי. חשוב לזכור כי הדלפות לעיתונאים הם אחד האמצעים המשמעותיים שמאפשרים עיתונות חופשית, שהיא ערך יסודי בחיים דמוקרטיים".

כזכור, בתחילת חודש פברואר, לאחר שטיוטת פסק הדין בבג"ץ הסבירות הודלפה לחדשות 12, מינה ממלא מקום נשיאת ביהמ"ש העליון, השופט פוגלמן, "צוות לבחינת ההיבטים המערכתיים הנוגעים לגילוי מידע מתוך טיוטת פסק הדין".

לא הסמיך לחשוף מקור עיתונאי. השופט פוגלמן,

כשמו של הצוות, שבו חברים ראשי אגף החקירות בשב"כ לשעבר חגי אבימור ואייל דגן, נקבע בכתב המינוי כי רשאים לחקור אך ורק "היבטים מערכתיים" של שמירת מידע. השופט פוגלמן פירט את פעולות החקירה שיבצע הצוות, אך  הוא לא העניק לצוות סמכות לחשיפת המקור העיתונאי.

דרישה להדחת אבימור ודגן מצוות הבדיקה

בתוך כך, בארגון "המטה למען ארץ ישראל" שיגרו מכתב למ"מ נשיא ביהמ"ש העליון, השופט עוזי פוגלמן ובו "דרישה דחופה להדחת פעילים פוליטיים מצוות הבדיקה בבית המשפט העליון בעניין הדלפות מידע חסוי". הפעילים שבגינם נשלח המכתב הם חגי אבימור ואייל דגן - שעליהם כותב הארגון כי "הם כיום פעילים פוליטיים מוצהרים פומבית, הפועלים בגלוי נגד הרפורמה המשפטית שבה עסקה עתירת הסבירות".

עוד הם מוסיפים: "חמור מכך: אבימור ודגן אפילו רשומים אישית כצדדים קשורים לתיק בג"ץ הסבירות. מתברר כי הם הגישו בקשה להצטרף לתיק זה לשם תמיכה בעותרת, התנועה לאיכות השלטון. אבימור ודגן נמצאים בניגוד עניינים מהותי היורד לשורשו של עניין בין פעילותם הפוליטית והמשפטית במסגרת בג"ץ הסבירות, לבין תפקידם כחברי צוות הבדיקה שמינית".

עו"ד אביעד ויסולי יו"ר המטה כותב לשופט פוגלמן: "הינך מתבקש ל הפסיק לאלתר את כהונתם של חגי אבימור ואייל דגן בצוות הבדיקה שמינית, להדיח אותם מצוות הבדיקה ולחסום את גישתם למערכות המידע ולאזורים הסגורים לציבור בבית המשפט העליון". 

לא ידעו על זכויותיהם

במהלך החודש האחרון נקראו לתשאול עובדי ביהמ"ש העליון - שופטים, עוזריהם המשפטיים, מתמחים ומזכירות, עובדי המחשוב, הביטחון ועוד.

כמה מהעובדים סיפרו ל"ישראל היום" כי כשהשיבו שאינם יודעים מיהו המקור העיתונאי, הם התבקשו בכל זאת להעריך מיהו לדעתם. לדברי מקורות, היו עובדים שנשאלו באופן ספציפי על שתי לשכות של שופטים בעליון.

הקהל בבית המשפט העליון, ביום דיוני בג"ץ על עילת הסבירות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חלק מהשאלות שהופנו לעובדים היו עלולות לסכן אותם בחשד לעבירה פלילית או משמעתית. השופט פוגלמן היה ער לכך, כשציין בכתב המינוי כי "ככל שבדיקת הצוות תעלה התנהגות שיש בה משום חשד לפלילים או לעבירת משמעת, יפסיק הצוות את בירור ההתנהגות האמורה ויעביר את הטיפול בממצאים הקונקרטיים לגביו לרשויות המוסמכות". חרף זאת, לטענת העובדים, הנהלת בתי המשפט וצוות הבדיקה לא טרחו להודיע לעובדים על זכויותיהם בהליך.

"ישראל היום" הגיש להנהלת בתי המשפט בקשה נרחבת לקבל מידעים שונים הנוגעים לעבודת הצוות, בין השאר גם את קובץ השאלות שהותר לחוקרי השב"כ לשאול את העובדים, אולם זו סירבה לספק את המידע.

בתגובת בתי המשפט נאמר כי "הפגישות הן וולונטריות", כך שהעובדים לא מוכרחים להגיע, אולם לדברי העובדים, גם עניין זה לא נאמר להם. בקשה לקבל את הזימון לעדות ואת יידוע הזכויות ככל שהתקיים, נתקלה גם היא בסירוב.

"רק על סמך הניסיון"

גם מינוים של אבימור ודגן לצוות הבדיקה מעלה תהיות. אבימור היה פעיל נגד הרפורמה המשפטית ואף ביקש להצטרף לעתירה בבג"ץ הסבירות, שאת הדלפתו הוא חוקר.

בחודש ינואר השנה הוא נחלץ לעזרתה של קונסולית ישראל בשיקגו, מיכל קרן-דוד, שהודתה והורשעה משמעתית בגין פגיעה מינית בארבע עובדות תחתיה - נצמדה אליהן, נגעה בהן, נישקה וליטפה אותן בכמה הזדמנויות.

בית המשפט העליון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

אבימור כתב למענה מכתב שהוגש לבית הדין במסגרת הטיעונים לעונש. "חגי אבימור, ראש אגף במטה, הכיר את הנאשמת במסגרת עבודתם המשותפת, ותיאר בפנייתו בכתב את רגישות הנאשמת, האכפתיות שלה ודאגתה היתרה לעובדיה", צוין בגזר הדין.

דגן היה חבר בצוות מררי, שבדק את השימוש ברוגלות על ידי המשטרה, ואשר עבודתו התבררה ככישלון. הסנגורית הציבורית הארצית, ענת מיסד-כנען, הזהירה כי שיטות העבודה של הצוות הן "בלתי מספקות להסקת מסקנות".

לימים התגלה כי המשטרה עשתה שימוש במידע העודף והאסור ששאבה הרוגלה, וזאת בניגוד לממצאי צוות מררי ובהם דגן. בשל כשלי הצוות נדרשת כעת פרקליטות המדינה לבחון מחדש בעצמה את השימוש ברוגלות.

תגובת דוברת הרשות השופטת: "צוות הבדיקה מורכב ממנהל בתי המשפט לשעבר, השופט מיכאל שפיצר, ומשני ראשי אגפי חקירות בשב"כ בעבר שנבחרו על סמך הניסיון והרקע המקצועי שלהם, ומטעם זה בלבד.

"בהתאם לכתב המינוי, הצוות נפגש עם כלל שופטי בית המשפט העליון ועם עובדים וגורמי מערכת. הפגישות הן וולונטריות ומתנהלות בפתיחות וברוח טובה. מטרותיהן להבין את שיטות העבודה בבית המשפט (הן באופן כללי והן כפי שנהגו בתהליך העבודה על בג"ץ 5658/23), לזהות פרצות לדלף מידע, ולהמליץ על טיוב תהליכי העבודה לעתיד.

"בניגוד לאמור בשאילתה, הצוות לא מקיים חקירות ועל כן לא נדרשת אזהרה. נוסף על כך, הטענה כאילו ממלא מקום הנשיא פועל באמצעות הצוות לחשיפת מקורות עיתונאיים היא מופרכת. השיחות נועדו לצורך בדיקת מנגנוני העבודה שאפשרו את דלף המידע, ולשם גיבוש הצעות לשיפור ההגנה על מידע בהיבט האנושי והטכנולוגי כאחד. הצוות צפוי להגיש דוח והמלצות ראשוניות עד תחילת חודש מאי, ובהמשך לכך יוחלט על אופן הטיפול בנושא. בעת הזו, וכל עוד הבדיקה נמצאת בעיצומה, לא נוכל להוסיף מעבר לכך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר