X

היטלר חי? אליזבת ה-1 הייתה גבר? הנחיתה על הירח היא זיוף? קונספירציות היסטוריות נפוצות

לאורך ההיסטוריה נקשרו לאירועים רבים תיאוריות המציעות פרשנות חלופית, לעיתים קרובות מפתיעה ואף מופרכת, למהלך הדברים. תיאוריות אלו צוברות תאוצה עם זמן, וגורמות לתפיסת מעוותת של האמת ההיסטורית. מהנחיתה על הירח ועד הקורונה, תיאוריות קונספירציה שהן לא יותר מזה

הנשיא ג'ון קנדי ורעייתו ג'קלין קנדי ב־1961 . צילום: צילום: רויטרס

האם נאס"א זייפה את נחיתת הירח?

הטענה שנחיתת נאס"א (סוכנות החלל של ארצות-הברית) על הירח היא זיוף היא תיאוריית קונספירציה פופולרית, אך אין לה כל בסיס היסטורי מוצק. אין שום הוכחה שתומכת בטענה זו, והיא נסמכת על טענות שיש להן תשובה. הטענה גורסת ש"נחיתת" אפולו 11 על הירח ב-1969 צולמה באולפן טלוויזיה, ושהאסטרונאוטים לא דרכו על הירח מעולם. תומכי התיאוריה מצביעים על מספר "הוכחות", כגון חוסר כוכבים בתמונות מהירח, תנועה לא טבעית של דגל ארצות-הברית, והיעדר עקבות אבק סביב רגלי האסטרונאוטים. עם זאת, כל "ההוכחות" הללו ניתנות להסבר פשוט. חוסר כוכבים בתמונות נובע מהחשיפה הארוכה, תנועת הדגל נובעת מהרוח הירחית, והיעדר עקבות אבק נובע מהאדמה הדחוסה של הירח. חשוב לציין שרוב ההיסטוריונים והמדענים דוחים את הטענה הזו מכל וכל. אין שום עדות היסטורית אמינה שתומכת בה.

האם המלכה אליזבת ה-1 הוחלפה על-ידי גבר?

הטענה שהמלכה אליזבת ה-1 הוחלפה בגבר, היא תיאוריית קונספירציה חסרת כל בסיס היסטורי מוצק. אין שום הוכחה שתומכת בטענה זו, והיא נסמכת בעיקר על פרשנות מוטה של אירועים היסטוריים ועל ראיות נסיבתיות. הטענה גורסת שאליזבת "הוחלפה" על ידי גבר בשם 'אדוארד דה ויר', שדמה לה במראה, כשתומכי התיאוריה מצביעים על מספר "הוכחות", כגון שינויים בכתב ידה של אליזבת, דיווחים על התנהגות 'לא נשית' שלה, וציורים שבהם היא נראית, לטענתם, גבר. עם זאת, כל "ההוכחות" הללו ניתנות להסבר. שינויי כתב ידה של אליזבת יכולים נובעים מהתפתחות טבעית במהלך הזמן. ההסבר לדיווחים על התנהגות גברית שלה יכול להיות אישיותה החזקה והעצמאית כאישה בתפקיד כה משפיע ומשמעותי, וציורים שבהם היא נראית גברית יכולים להיות עקב פרסונה מסוימת או ציפיה שלה עצמה, מה גם שגברים אותם ימים בעצמם היו מהודרים למדי. .

האם היטלר ברח מהבונקר שלו וחי בארגנטינה לאחר מלחמת העולם ה-2?

לא קיימות הוכחות לכך שאדולף היטלר ברח מהבונקר שלו וחי בארגנטינה לאחר מלחמת העולם ה-2. רוב ההיסטוריונים מאמינים שהוא התאבד ב-30 באפריל 1945, יחד עם פילגשו אווה בראון (שנישאה לו זמן קצר לפני מותם). עם זאת, קיימות מספר תיאוריות קונספירציה שטוענות שהיטלר הצליח להימלט מברלין בסוף המלחמה, וחי בארגנטינה או במקום אחר תחת זהות בדויה. תיאוריות אלו נסמכות על עדויות של אנשים שטענו שראו את היטלר בארגנטינה לאחר המלחמה, ועל מסמכים מזויפים. אך רוב ההוכחות מצביעות על כך שהיטלר אכן התאבד. גופתו של גבר שזוהה כהיטלר נמצאה בבונקר שלו בברלין, ועברה בדיקות פתולוגיות רבות. בנוסף, עדויות רבות של אנשים שהיו בסביבתו של היטלר באותם ימים תומכות בגרסה שהוא התאבד. לכן, למרות קיומן של תיאוריות קונספירציה, הגרסה המקובלת על רוב ההיסטוריונים היא שהיטלר אכן התאבד ב-1945.

האם הוא חמק מהבונקר וחי בזהות בדויה? לא!, צילום: GettyImages

מי עמד מאחורי ההתנקשות של JFK?

זהות האדם שעמד מאחורי ההתנקשות בנשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי נותרה תעלומה שנויה במחלוקת עד היום. הוועדה הנשיאותית המיוחדת לחקירת ההתנקשות בנשיא קנדי, הידועה גם כ"ועדת וורן", קבעה ב-1964 שלי הארווי אוסוואלד פעל לבדו בביצוע הרצח. עם זאת, ממצאי הוועדה עוררו מחלוקת ציבורית רחבה, ורבים מאמינים שהיו מעורבים גורמים נוספים. תיאוריות קונספירציה רבות פורסמו לאורך השנים, וחלקן מציעות הסברים שונים לגבי מי עמד מאחורי ההתנקשות. חלק מהתיאוריות טוענות שהייתה מעורבות של גורמים ממשלתיים, כמו ה-CIA או ה-FBI, בעוד שאחרות טוענות שהייתה מעורבות של גורמים בינלאומיים, כמו ברית-המועצות או קובה. חשוב לציין שאין שום הוכחה חותכת שתומכת באף אחת מתיאוריות הקונספירציה הללו. רוב ההיסטוריונים נוטים להסכים שהמסקנות של ועדת וורן הן נכונות, ושלי הארווי אוסוואלד פעל לבדו. עם זאת, ההתנקשות ב-JFK נותרה אירוע טראגי שמסעיר את דמיונם של רבים, ותמיד יהיו אנשים שיאמינו שהייתה שם יד מכוונת.

האם הפרוטוקולים של זקני ציון היו זיוף?

כן, "הפרוטוקולים של זקני ציון" הם זיוף מוחלט. אין שום הוכחה לכך שהם אותנטיים, וישנן ראיות רבות המוכיחות את זיופם. המסמך פורסם לראשונה ברוסיה בתחילת המאה ה-20, ונועד להפיץ שנאה ואנטישמיות. הוא טוען ש"זקני ציון", קבוצה יהודית סודית, מתכננים להשתלט על העולם. עם זאת, הוכח ש"הפרוטוקולים" הם פלגיאט של ספר סאטירי צרפתי מ-1864, ושהם שונו כדי להציג את היהודים באור שלילי. בנוסף, אין שום עדות היסטורית לקיומה של קבוצת "זקני ציון", ופעולותיהם המתוארות במסמך אינן ניתנות לביצוע. לכן, ניתן לקבוע בוודאות ש"הפרוטוקולים של זקני ציון" הם זיוף מוחלט, ושהם שימשו לאורך ההיסטוריה ככלי להצדקת רדיפת יהודים. להלן מספר נקודות נוספות: המסמך נועד להפיץ שנאה ואלימות נגד יהודים. אין שום הוכחה היסטורית לקיומה של קבוצת "זקני ציון".חשוב להכיר את עובדות אלו ולדחות את "הפרוטוקולים של זקני ציון" כזיוף מוחלט.

האם הפירמידות נבנו על ידי חייזרים?

לא, אין שום הוכחה חותכת שתומכת בטענה שהפירמידות נבנו על ידי חייזרים בעלי טכנולוגיה מתקדמת הגיעו לכדור-הארץ לפני אלפי שנים וסייעו למצרים הקדמונים לבנות את הפירמידות. תומכי התיאוריה מצביעים על מספר 'הוכחות', כגון גודלן המדהים של הפירמידות, הדיוק בבנייתן, והיעדר כלים מתאימים אצל המצרים הקדמונים. עם זאת, כל "ההוכחות" הללו ניתנות להסבר; גודלן של הפירמידות נובע מעבודה קשה וממושכת של אלפי פועלים, הדיוק בבנייתן הושג באמצעות טכניקות מדידה מתקדמות יחסית לאותה תקופה, והיעדר כלים מתאימים אינו מוכיח שחייזרים היו מעורבים. חשוב לציין שרוב ההיסטוריונים והארכיאולוגים דוחים את הטענה הזו מכל וכל. ישנן עדויות היסטוריות רבות המצביעות על כך שהפירמידות נבנו על ידי המצרים הקדמונים, והן כוללות כתובות, ציורים וחפצים שונים שנמצאו באתרי הבנייה.

האם אנסטסיה בתו הצעירה של הצאר שרדה את טבח משפחת רומנוב?

לא קיימות הוכחות לכך שהנסיכה אנסטסיה, בתם הצעירה של הצאר ניקולאי ה-2 והצארית אלכסנדרה, שרדה את הטבח של משפחת רומנוב ב- 1918. רוב ההיסטוריונים מאמינים שהיא נרצחה יחד עם שאר בני משפחתה. עם זאת, קיימות מספר תיאוריות קונספירציה שטוענות שאנסטסיה הצליחה להימלט מציפורני הבולשביקים והצליחה לחיות חיים חדשים תחת זהות בדויה. תיאוריות אלו נסמכות על עדויות של אנשים שטענו שראו את אנסטסיה לאחר הטבח, ועל מסמכים מזויפים. אך רוב ההוכחות מצביעות על כך שאנסטסיה אכן נרצחה. גופתה, יחד עם גופותיהם של בני משפחתה, נמצאה ב- 1979 וזוהתה באמצעות בדיקות DNA. בנוסף, עדויות רבות של אנשים שהיו בסביבת משפחת רומנוב באותם ימים תומכות בגרסה שהיא נהרגה. יצויין כי לכל ילדי משפחת רומנוב צצו במהלך השנים מתחזים.

במהלך השנים היו עשרות מתחזים. אנסטסיה, בתו הצעירה של הצאר ניקולאי ה-2

האם מישהו אחר כתב את מחזותיו של ויליאם שייקספיר

לאורך השנים הועלו טענות שונות לגבי זהותו של מחבר מחזותיו של ויליאם שייקספיר. יש הסבורים שאדם אחר, או קבוצת אנשים, כתבו את יצירותיו המפורסמות תחת שמו. הטענות הללו נסמכות על מספר גורמים, ביניהם: השכלה: שייקספיר לא קיבל השכלה פורמלית רחבה, ולכן קשה להאמין שהוא כתב יצירות כה מורכבות ומתוחכמות. היקף היצירה: שייקספיר כתב כ-39 מחזות ו-154 סונטות, קצב יצירה מרשים שמקשה להאמין שאדם אחד כתב את כל היצירות הללו לבדו. סגנון: סגנון הכתיבה של שייקספיר משתנה בין מחזותיו, מה שמעלה תהיות לגבי זהותו של המחבר האמיתי. עם זאת, רוב החוקרים והמומחים מצביעים על מספר ראיות שתומכות בטענה ששייקספיר כתב בעצמו את יצירותיו, ביניהם: עדויות היסטוריות: קיימות עדויות רבות מתקופתו המייחסות לו את כתיבת המחזות. סגנון: למרות השינויים בסגנון הכתיבה, ניתן לזהות חוט מקשר ייחודי לאורך כל יצירותיו של שייקספיר. הבנה וידע: העומק ההבנה של הטבע האנושי, ההיסטוריה והתרבות המשתקפת בכתביו של שייקספיר הוא אכן מדהים, וזה נושא לוויכוח רב בין חוקרים. אמנם סביר ששייקספיר יכול היה לרכוש חלק ניכר מהידע שלו באמצעות לימוד עצמי, אך סביר להניח שהייתה לו גישה למקורות למידה והשכלה שונים, פורמליים ובלתי פורמליים.

מתוך הסרט 'רומיאו ויוליה' מ-1968 (פרנקו זפירילי)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tasha (@corsets_and_cravats)

האם ארצות-הברית ידעה מראש על תקיפת פרל הארבור?

השאלה אם לארצות-הברית היה ידע מוקדם על המתקפה היפנית על פרל הארבור ב-7 בדצמבר 1941, הייתה נושא לוויכוח ולספקולציות לא מעטות. בעוד שכמה תיאוריות קונספירציה מצביעות על כך שלממשלת ארה"ב הייתה אזהרה מוקדמת על המתקפה ואפשרה לה לקרות כדי להצדיק כניסה למלחמת העולם ה-2, הראיות התומכות בטענות כאלה אינן חד משמעיות. היסטוריונים מסכימים בדרך כלל שלמרות שהיו סימני אזהרה ומודיעין המצביעים על מתיחות מוגברת עם יפן, לא היה מידע מודיעיני ספציפי שניתן לפעולה שחזה את המתקפה על פרל הארבור. טעויות, שגיאות תקשורת וכישלונות בניתוח מודיעיני תרמו לחוסר המוכנות למתקפה. החקירות שנערכו לאחר התקיפה, כולל ועדת רוברטס והחקירות המאוחרות יותר של הקונגרס, הגיעו למסקנה שאמנם היו כשלים בתקשורת ובניתוח, אך לא היו עדות לידע מראש או לקנוניה מכוונת בתוך ממשלת ארצות-הברית.

האם מגפת הקורונה הייתה תכנית זדונית של בעלי אינטרסים?

אין שום הוכחה חותכת לכך שמגפת הקורונה תוכננה מראש על ידי גורמים כלשהם. טענות אלו הן תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס מדעי, והן עלולות להוביל להפצת מידע שגוי ולפגיעה בבריאות הציבור. מקור הנגיף SARS-CoV-2, הגורם למחלת הקורונה, עדיין לא ידוע באופן ודאי. ייתכן שהוא עבר מחיות לבני אדם, או שהוא התפתח באופן טבעי בתוך אוכלוסיית האדם. עם זאת, אין שום עדות לכך שהנגיף פותח במעבדה או שוחרר באופן מכוון. טענות אלו מבוססות על פרשנות מוטה של נתונים מדעיים ועל ראיות נסיבתיות. חשוב לציין שקהילת המדע הבינלאומית מאוחדת בדעתה שמדובר במגיפה טבעית. אין שום הוכחה מדעית שתומכת בטענות בדבר תכנון זדוני. לסיכום, מגפת הקורונה היא אסון טבעי שגרם נזק רב לעולם כולו. חשוב להסתמך על מידע מדעי אמין ועל הנחיות של גורמי בריאות מוסמכים, ולהימנע מהפצת תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מגפת הקורונה היא באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי, מחקר מדעי וחיסונים יעילים.

האם האבירים הטמפלרים עדיין קיימים היום?

לא, האבירים הטמפלרים המקוריים אינם קיימים עוד. המסדר פורק רשמית ב-1312 על ידי האפיפיור קלמנס ה-5 לאחר לחץ מצד מלך mrp, פיליפ ה-4. נכסיהם הוחרמו וחברי המסדר נרדפו, רבים מהם הוצאו להורג. עם זאת, קיימים היום מספר מסדרים נאו-טמפלרים המנסים להמשיך את מורשת האבירים הטמפלרים. מסדרים אלו אינם קשורים ישירות למסדר המקורי, וחלקם אף שנויים במחלוקת. הסיבות לפירוק המסדר הן מורכבות וכוללות סכסוכים פוליטיים, כלכליים ודתיים. המסדר צבר עושר רב ועוצמה פוליטית רבה, מה שהעלה עליו את חמתם של שליטים רבים. בנוסף, הוא הואשם בכפירה ובשחיתות, טענות שנויות במחלוקת עד היום. מורשת האבירים הטמפלרים ממשיכה להקסים ולסקרן רבים. הם מוצגים בספרים, סרטים ומשחקי מחשב רבים, ותמיד עוררים עניין היסטורי ותרבותי.

סדרת ערוץ ההיסטוריה Knightfall מ-2017

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר