נבחרת ישראל כבר הרגילה אותנו לאכזבות ולמפלות. זה קרה שוב ושוב, בגרסאות שונות לאורך לא מעט דורות, אבל נדמה שסיום הקמפיין הנוכחי מתעלה על כולן. זה לא רק הכישלון הצורב בבית סופר־נוח במוקדמות היורו ואפילו לא העובדה שלא ניצלנו את ההזדמנות השנייה בפלייאוף, אלא בדרך שבה זה נגמר – עם 4:1 מביך ומביש מיריבה מהדרג שלנו, ותחושה מדכאת שחלום העלייה לטורניר גדול יידחה בלפחות שש שנים וחצי, לאור העובדה שקמפיין מוקדמות המונדיאל מסומן כאבוד מראש. אחרי מפח הנפש נגד איסלנד, זה הזמן לחזור ל"גיבורי" המסע לשום מקום במבט לעתיד.

כמה יוסי | מה יקבע את עתידו של בניון

"תכבדו אחד את השני, בלי האשמות, אני והצוות המקצועי אחראים לפני כולם" – זה היה המסר של יוסי בניון לשחקנים בחדר ההלבשה, רגע אחרי התבוסה לאיסלנד. בניון, שמונה לתפקיד רק לפני שנתיים, עשוי בכל זאת להמשיך, ועתידו ייקבע אחרי הליך מסודר בהתאחדות. חוזהו מסתיים במאי, כשלשני הצדדים יש אופציה להארכת ההתקשרות. בשלב הראשון בניון ייפגש עם יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ ויסכם את הקמפיין בפני הוועדה המקצועית, שתחליט אם להעניק לו אשראי נוסף. כאמור, הנטייה היא לתת לו את השנתיים הנוספות, למרות הפינאלה המאכזב.
6 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
הנטייה היא לתת לו את השנתיים הנוספות. בניון
(צילום: עוז מועלם)
ישנה כמובן אפשרות נוספת שבניון עצמו יחליט בעצמו לסיים את תפקידו, כפי שעשה בבית"ר ירושלים. כרגע הוא לא מתייחס לנושא ושומר את הקלפים קרוב לחזה. מעבר לתוצאות הרעות על המגרש, בניון עבר קמפיין סוער במיוחד: מפרשיית עומר אצילי, דרך שריקות הבוז של האוהדים לעבר מונס דאבור שפרש מהנבחרת, ועד סערת ערן זהבי והחדר והקללה שסינן שון וייסמן לעבר הספסל אחרי שער השוויון נגד שווייץ.
תירוצים לכישלון יש בשפע, אבל זוארץ מודע גם לנסיבות המקילות. 7 באוקטובר טרף את הקלפים על הקמפיין, כשמעבר למצב הרוח הירוד של השחקנים, הנבחרת איבדה את הביתיות ונאלצה לארח בבודפשט שלושה משחקים גורליים, מול רומניה ושווייץ וכמובן איסלנד, במקום מול בלומפילד מלא ב־30 אלף איש. בנוסף, לא מעט שחקנים הגיעו למפגשים בנובמבר לא בכושר בשל עצירת הליגה.
6 צפייה בגלריה
זהבי ופרץ
זהבי ופרץ
יש נסיבות מקילות. זהבי ופרץ מאוכזבים
(צילום: עוז מועלם)
יו"ר ההתאחדות לוקח בחשבון בהחלטתו גם את שילוב הכישרונות המוצלח מהנבחרות הצעירות. מאחר שהקמפיין הקרוב ייראה אחרת לגמרי מבחינת היריבות, בניון יוכל להמשיך בתהליך בשקט, כשהיעד הוא מוקדמות יורו 2028, ועל כך נרחיב בהמשך.

הניסוי כשל | חזן התעלה בצעירה, פישל בבוגרת

הבחירה באלון בחזן הייתה יציאה מהקופסה מבחינת ההתאחדות. כבר לא מהלך אוטומטי למנות את אחד המאמנים הבכירים או מועמד זר, אלא החלטה לתת הזדמנות למאמן שמגיע מחממת הנבחרות הצעירות, ומביא איתו קבלות עם קמפיין מוקדמות שסידר למחליפו גיא לוזון טורניר יורו מהחלומות. בניון ניסה תחילה לאתר מאמן זר, אפילו דיבר עם תיירי הנרי, אבל בסופו של דבר המליץ בפני ועדת האיתור על חזן. עד למשחק מול איסלנד בניון סבר ששותפו לדרך צריך להמשיך איתו, אבל אז הגיעה תצוגת הנפל ששינתה את התוכניות.
6 צפייה בגלריה
הנבחרת שלו שוב קרסה במאני־טיים. חזן
הנבחרת שלו שוב קרסה במאני־טיים. חזן
הנבחרת שלו שוב קרסה במאני־טיים. חזן
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
לחזן היו ארבעה חודשי הכנה אחרי סיום טורניר מוקדמות היורו, שבו כאמור הוא פיספס הזדמנות נדירה להשלים את המשימה, אבל הנבחרת שלו שוב קרסה במאני־טיים – הפעם כמעט בלי נסיבות מקילות ועם החלטות שנויות במחלוקת כמו להשאיר את אוסקר גלוך, הכוכב הגדול, מחוץ להרכב או לפתוח עם דור פרץ כקשר אחורי. אחרי הכישלון ובעיקר בשל האווירה הציבורית, להתאחדות לא יהיו הרבה ברירות מלבד להיפרד מהמאמן ולהתחיל בחיפושים אחר המחליף.

נשארים בישראל | סבירות נמוכה למאמן זר

זהות היורש של חזן תלויה בשאלה אם בניון ימשיך. אם כן, הוא ימליץ על מועמדים ישראלים, כשהשמות הבולטים הם רוני לוי, אופיר חיים ורן בן־שמעון. אופציית זר תעלה גם היא, אבל בסבירות נמוכה לאור המלחמה והקושי להנחית כאן מאמן בעל שם. ברק בכר מוזכר כשם החם ביותר לקבל את אימון הנבחרת, אבל מועמדותו תהפוך לרלוונטית רק במקרה שבניון יוחלף. בכר, אחרי הכישלון בכוכב האדום, היה מעדיף להצטרף בכלל למכבי ת"א, אך הדבר תלוי בהחלטתו של רובי קין אם להישאר בישראל במצב של מלחמה.
6 צפייה בגלריה
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
מועמדותו תהפוך לרלוונטית רק במקרה שבניון יוחלף. בכר
(צילום: PEDJA MILOSAVLJEVIC / AFP)

מסמנים חילוף | ויטור אאוט, למקין אין

עוד לפני שנדע את זהות המנהל המקצועי והמאמן, המטרה הברורה היא להצעיר את הסגל כמה שיותר, ולהכין אותו למוקדמות יורו 2028. הנבחרת האולימפית, שתשתתף בטורניר בפריז, תהווה את השלד של הנבחרת, בתוספת ותיקים שייבחרו בקפידה. דניאל פרץ מיועד להיות השוער הבכיר, בתקווה שיושאל מבאיירן מינכן לקבוצה שבה ישחק. סתיו למקין צפוי להצטרף כבלם, ורוי רביבו ועילי פיינגולד יהיו המגינים. גלוך כמובן יקבל תפקיד מרכזי יחד עם מנור סולומון. שמות כמו דור תורג'מן, ענאן חלאילי, ליאל עבדה ועומרי גאנלדמן יהוו גם הם את הבסיס לשנים הבאות.
החמצת הפנדל מול איסלנד בדקה ה־80 במצב של 2:1 תהיה כנראה שירת הברבור של ערן זהבי במדים הלאומיים. אחרי שכבר היה נראה שמספר 7 לא יהיה חלק מהקמפיין על רקע ההתעקשות שלו לישון בחדר לבד, הכוכב חזר בשל המלחמה על תקן המשיח שייקח אותנו ליורו ויסדר סוף מהאגדות. למרות הרצון הטוב בסולחה בין הצדדים, הסקורר בן ה־37 לא הצליח להיות דומיננטי כפי שציפו ממנו בארבעת המשחקים שבהם שיחק, ובערב הגורלי נגד איסלנד היה חלש. בסיום הוא התייחס להחמצה, ודווקא לא חשב שהיא הייתה הסיבה להפסד: "גם אם הייתי מבקיע את הפנדל השני, לא היינו מנצחים. חסרה פה איכות, קבוצתיות".
6 צפייה בגלריה
זהבי
זהבי
לא הצליח להיות דומיננטי. זהבי
(צילום: עוז מועלם)
גם מיגל ויטור (34) לא ימשיך כנראה, אם בכלל יישאר בארץ. עתידו של הקפטן אלי דסה (31), שסיים קמפיין חלש, תלוי ביכולתו בדינמו מוסקבה. עומרי גלזר ייאבק מול פרץ, ודור הביניים, הכולל בין היתר את מוחמד אבו־פאני, נטע לביא ודור פרץ יגבה את הצעירים.