אחרי האכזבה הצורבת בקמפיין מוקדמות היורו, נבחרת ישראל קיבלה הזדמנות נוספת להעפיל לטורניר שיתקיים בקיץ בגרמניה, דרך שני משחקי הפלייאוף. החלק הראשון יתקיים כבר מחר (חמישי, 21:45), חצי הגמר הפלייאוף מול איסלנד. במקרה של ניצחון תצפה לכחולים-לבנים משוכה נוספת בגמר (נגד בוסניה או אוקראינה), שיתקיים ביום שלישי הבא, ובסופו יוכרע מי הנבחרת האחרונה שתצטרף לטורניר היוקרתי.
"זה סוג של רגע האמת", הודה מאמן הנבחרת, אלון חזן, בפתיחת דבריו במסיבת העיתונאים. "אנחנו רוצים להיות במעמדים האלה הרבה יותר והיינו שמחים להיות כבר אחרי הסיטואציה הזאת בהזדמנות הקודמת שהייתה. אנחנו לא מסתכלים לאחור. זה משחק מאוד חשוב בשבילנו כדי לעלות לשלב הבא ומשם ליורו".
דסה: "להיות בנבחרת זה לא דבר מובן מאליו"
(דסה: "להיות בנבחרת זה לא דבר מובן מאליו")
5 צפייה בגלריה
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
5 צפייה בגלריה
 חזן ודסה במהלך מסיבת העיתונאים, הערב בבודפשט
 חזן ודסה במהלך מסיבת העיתונאים, הערב בבודפשט
חזן ודסה במהלך מסיבת העיתונאים, הערב בבודפשט
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
5 צפייה בגלריה
חזן
חזן
אימון נבחרת ישראל בבודפשט
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
5 צפייה בגלריה
אלי דסה
אלי דסה
אלי דסה
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
בדומה לדבריו בימים האחרונים, חזן שוב ביקש לא להתייחס לדבריו של מאמן נבחרת איסלנד ("אנחנו אומנם משחקים נגד כדורגלנים ולא נגד פוליטיקאים, אבל יש לי רגשות מעורבים לגבי מה שקורה שם"). "אף אחד מאיתנו, כולל אותי, לא מתייחס לאף אמירה שנאמרה שהיא לא בהקשר כדורגל", הבהיר המאמן. "אם אני או מישהו מהצוות יצטרך להגיד משהו למוטיבציה לשחקנים אז אנחנו נחותים מראש. חייבים לנטרל רעשי רקע".
חזן טען כי הוא "לא סגור על ההרכב. יש לי כמה מחשבות, אבל לא מעבר". על מוחמד אבו פאני, אמר המאמן: "לא מסתכל מה אומרים פה עליו בהונגריה. שמח מאוד שהוא מצליח להרשים פה את האנשים, זה משרת את כולנו ופותח דלתות לשחקנים אחרים. נקווה שכמה שיותר קהל יגיע, אבל זה לא משנה לו".

הקפטן אלי דסה ציין כי "איסלנד נבחרת אגרסיבית ומחויבת. הם השתפרו מאוד, יש להם שחקנים בליגות בכירות ומוסר עבודה גבוה. אי אפשר לצעוק שאנחנו פייבוריטים, זה כן יהיה ככה אם נבוא ב-100 אחוז ואני מאמין שזה מה שיהיה. כל הזדמנות היא האחרונה מבחינתי ונקווה שהפעם נצטרך לעשות את זה ולעלות ליורו".
על חשיבות המשחק, הוסיף דסה: "מבחינתנו, זה גמר לכל דבר ועניין. כך אנחנו מסתכלים על זה. יש לנו הרבה כשרונות צעירים, הם עובדים קשה. יש לנו צוות טוב ומאמני נוער נפלאים וזה עוזר לפתח את השחקנים האלה. לאט-לאט אנחנו רואים את ההתקדמות ואני חושב שבשנים הבאות נראה את הכדורגל הישראלי עושה צעד עצום קדימה".
5 צפייה בגלריה
חזן
חזן
חזן
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

ההרכב די מגובש

ההרכב של חזן למשחק מול איסלנד די מגובש, כשההתלבטות העיקרית היא לגבי המחליף של מנור סולומון בכנף השמאלית. המועמדים הבולטים הם דור תורג'מן, שהוא חלוץ, וליאל עבדה, שהוא שחקן כנף ימין. עבדה גם עבר לאחרונה לשארלוט אחרי שלא שיחק יותר מדי בסלטיק בתקופה האחרונה - ועוד לא הספיק לרשום דקות ראשונות ב-MLS.

מנגד, איסלנד מגיעה למעמד כשהיא רחוקה משיאה, כשהייתה אחד הסיפורים המדהימים של יורו 2016 ומונדיאל 2018. למרות גודלה (ב-2016 חיו במדינת האי 330 אלף תושבים בלבד) והעובדה שעד אז היא מעולם לא שלחה נבחרת לטורניר גדול, הציגה איסלנד חבורת ויקינגים מגובשת שהצליחה לחולל סנסציות מול כמה מהנבחרות הגדולות בעולם, כולל ניצחון על אנגליה בשמינית גמר אליפות אירופה ו-1:1 מול ארגנטינה בשלב הבתים במוסקבה. על הדרך, "מחיאת הכף הוויקינגית" שבתה את ליבו של העולם, ואוהדים בכל רחבי תבל חיקו אותה.
אבל שש שנים בלבד לאחר גביע העולם ברוסיה, למשחק מחר, תתייצב נבחרת איסלנד שונה לחלוטין - זאת שסיימה את קמפיין מוקדמות היורו במקום ה-4 בבית 4, אחרי פורטוגל, סלובקיה ולוקסמבורג.
פורסם לראשונה: 18:38, 20.03.24