"מעדיף שילדיי ימותו ולא יתגייסו": המפגש בין "אחים לנשק" למנהיג אחת הקבוצות החרדיות הכי קיצוניות

מנהיג הפלג הירושלמי, הרב פרידמן, אמר: "טוב להיות חזירים מאשר להיות במקום עם חילונים" • מנגד, פעילי ארגון "אחים לנשק" הבהירו את חשיבות השיוויון בנטל בצל המלחמה ואת הצורך בהידברות, לדבריהם: "אין הנחות כשיש אויבים שהם נחושים"

"להשתמש בתירוץ של לימוד תורה על מנת להשתמט משירות למען המדינה זה חילול ה': יהודה לפיאן ממנהיגי הציבור החרדי בקריאה לשוויון בנטל // "אחים לנשק"

"מעדיף שערבים יהרגו אותם לפני שיהיו חילונים": שני פעילי אחים לנשק יזמו השבוע מפגש עם הרב צבי יהודה פרידמן, מוביל הזרם הקיצוני שבפלג הירושלמי. זהו הזרם בפלג הירושלמי אשר אחראי על ההפגנות נגד הגיוס לצבא, ואחד מהמתנגדים החריפים ביותר לגיוס חרדים.

נציגי אחים לנשק פגשו את הרב על מנת לייצר שיח סביב סוגיית השוויון בנטל ולהסביר כי גם החרדים נחוצים מתחת לאלונקה בעת הזאת. השיחה הטעונה מכילה אמירות קשות ומקוממות מאד מצד הרב פרידמן.

הקריאה לשיווין בנטל של "אחים לנשק" למול הסירוב לגיוס לצה"ל של החרדים, צילום: אייל מרגולין ג'יני ואורן בן חקון

פעילי "אחים לנשק" אמרו במפגשם עם הרב:"אנחנו פה כי מדינת ישראל נמצאת במצב רע ביותר בלשון המעטה, צבאית, חברתית…אי אפשר לשאת את הנטל רק במגזר מסוים". "אוסיף עוד משהו", אמר הפעיל השני, "זה רגע היסטורי בעתיד של העם היהודי שבו אנחנו ניבחן באיזו אחריות אנחנו ננהג. אין הנחות כשיש אויבים שהם נחושים, מאז תש"ח לא היינו בסכנה קיומית כזו, ולכן היה חשוב מאוד לקיים כל פגישה".

אגיד לכם משהו", משיב הרב פרידמן, "אתם תופתעו מזה אבל יש לי 5 בנות ו-3 בנים וכ-30 נכדים ונינים, אם היו שואלים אותי מה אתה מעדיף, שערבים יהרגו אותם או שיהיו חילונים, אני מעדיף את האופציה הראשונה. זה משהו גרוע יותר מהמוות. אין פתרון. אנחנו לא רוצים אוכל כשר, שבת וכו'. ההימצאות בצבא כזה חילוני יותר חמור אצלנו משבת וכשרות וכל הדברים, טוב להיות חזירים מאשר להיות במקום עם חילונים. אין שום פתרון".

הפגנת חרדים מהפלג הירושלמי על רקע חוק הגיוס, צילום: פלאש90

בראיון שקיים מקורב לרב פרידמן, הרב מובילי, הוא אמר: "הגיעו לפגישה שני שמאלנים קירחים (כך כינה את פעילי "אחים לנשק"), שניח חילונים קירחים אמיתיים. היה קשה לעמוד לידם מרוב שהכפירה נדפה מהם".

כשנשאל הרב מובילי מדוע לדעתו יזמו פעילי "אחים לנשק" את הפגישה ענה הרב מובילי: "זו באמת שאלה מאוד מעניינת. עד לרגע זה אני לא יודע לענות.. זה לא חדש שהרודף מגיע להיפגש עם הנרדף בנושא של גזירת גיוס. פעם קודמת הייתה שראש הממשלה הראשון, בן גוריון, ביקש להיפגש עם, להבדיל, החזון איש זצ"ל, שעמד בראש המלחמה של היהדות החרדית נגד הגזרה הנוראית".

הפגנת חרדים מהפלג הירושלמי, צילום: צילום: קוקו

הרב מובילי תחאר כך את פעילות נציגי "אחים לנשק": "הם התנהלו באפס כבוד, הם הגיעו לרב חשוב והגיעו ככה, עם הקרחת בלי להניד עפעף וכל השיחה היתה מחוצפת. השפלים שבשפלים, זו המחשה של הגלות, חוצפה של ערב רב".

מארגון "אחים לנשק" בחרו לא להגיב לדברים המובאים בכתבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר