כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024
סערת חוק הגיוס

הגר"א דויטש: "גיוס בני הישיבות הוא בייהרג ואל יעבור"

ראש הישיבה הגאון רבי אשר דויטש מנהיג 'בני תורה' נשא דברים חריפים ונוקבים בעקבות העלאת חוק הגיוס. בכינוס בביתו זעק: "כל יהודי חרדי גם אם הוא לא לומד בישיבה, זו סכנה רוחנית גדולה בשבילו להתגייס". האזינו לדברים

הגר"א דויטש: "גיוס בני הישיבות הוא בייהרג ואל יעבור"
הגאון רבי אשר דויטש צילום: באדיבות המצלם

על רקע סערת חוק הגיוס, ראש הישיבה הגאון רבי אשר הכהן דויטש מנהיג 'בני תורה' של הפלג הירושלמי נשא דברים בכינוס שהתקיים בביתו וחיזק את ציבור הפלג הירושלמי להמשיך להתנגד לכל פשרה בנושא.

להלן דבריו המלאים: "עת צרה היא ליעקב, כולם יודעים מה שערכאות גזרו לאחרונה ולצערנו הם חכמים להרע, הם יודעים שאם הם יחליטו לגייס את כל בני הישיבות זה לא יצלח, עד כדי כך עדיין לא נחשדים, ממילא הם תלו את זה בעניין הכספי והכסף יענה את הכל".

"ראשית הציבור שלנו צריך להתחזק בתוכו, אמנם הציבור שלנו ברוך ד' מחונך ויודע את חומר הדברים, יש אלפי בני עליה העומדים על המשמר, אבל בכל זאת צריך להפנים עוד פעם אצלינו את חומר הדבר".

הגר\

"על עצם הגיוס של בני ישיבות די לנו במילה אחת מה שאנחנו יודעים ממרן הרב שך זצוק"ל שזה ביהרג ואל יעבור! די לנו בזה, וגם כל אחד מבין שזה עקירת התורה ממש".

"למעשה צריך להוסיף לזה, כידוע כל המילים היפות על 'שוויון בנטל'. לא זאת הסיבה שלהם, כמו שבמשך קרוב לשבעים שנה לא בער להם השוויון בנטל, המטרה שלהם היא אחת - לבולל אותנו! בשלב הראשון להוריד את המחיצות שיש בין הציבור החרדי לציבור הכללי, ובשלב השני לחלן אותנו רח"ל, למחצה לשליש ולרביע וחלק לחלן לגמרי, הם אומרים את זה גם בתשובות שלהם שזאת המטרה שלהם, כמובן במילים יפות אבל הם אומרים שזה עצמו המטרה, כך שמלבד עקירת התורה וכפי שאמרתי, זה בלבד מספיק והוא ב'יהרג ואל יעבור', מלבד זאת יש כאן מטרה של עקירת היהדות כפשוטו".

"צריך לדעת שכל יהודי חרדי גם אם הוא לא לומד בישיבות, סכנה גדולה בשבילו להתגייס, בשם החזון איש כתוב שמישהו שאל אותו האם להתגייס כי הוא חושש שזה יגרום לו קצת קרירות ביראת שמים, אמר לו החזון איש שגם קרירות הוא ביהרג ואל יעבור".

באדיבות המצלםבכינוס בביתוצילום: באדיבות המצלם

"זה לא רק ענין של קרירות, ידוע שהצבא זה מקום טמא מכל הבחינות, לא רק זאת, בכל מקום בעולם צבא זה צבא והמטרה של צבא זה להילחם כשצריך ולעמוד על משמר הגבולות וכדומה, זאת המטרה של צבא בכל מקום, פה בארץ זה המקום היחידי שהם קוראים לזה 'צבא העם', וכבר אמר את זה הרשע הראשון ראש הממשלה, שהצבא יהיה 'כור היתוך', כלומר שהמטרה של הצבא באופן כללי זה לא רק להילחם אלא לחנך את הציבור, ובוודאי שהם עושים את כל הפעולות לשם כך".

"המטרה שלנו קודם היא לחזק אצלנו בפנים את ההכרה הזאת, גם הדברים הפשוטים צריכים חיזוק, ועלינו להתפלל שהקב"ה יעזור ויפר מזימותיהם. לצערינו יש שמועות שנשמעות, שחברי הכנסת פועלים לפשרות, אינני יודע מה הם הפשרות אולם דבר אחד ברור: הפשרות שמדובר עליהם עכשיו הם יותר גרועות מקודמותיהן! את הפשרות הקודמות הבג''ץ פסל, והפשרות הקודמות גם היו הגרועות ביותר, אז הפשרות שיעשו עכשיו יהיו יותר גרועות, ואחריתה מי ישורנו".

את דבריו סיים: "אני מקווה שתלמידי החכמים שבציבור החרדי לא יקבלו את הפשרות האלה, אלא יעמדו כפי שעמדו גדולי ישראל כל השנים על המשמר שלא לשנות שום שינוי! כפי שכבר מובא מהגר"י אברמסקי זצוק"ל כי בשני הזדמנויות רצו לשנות שינוי קטן, לאחר המלחמה ביקשו שבבין הזמנים יגיעו בחורי ישיבות לפנות את הנשק וכדומה, והרב אברמסקי אמר לא ולא! ועוד ידוע על פגישה שהייתה במשרד הביטחון והרב אברמסקי אמר מראש: 'אין על מה לדבר, שום שינוי לא יתקבל עלינו'. וכך סיפר תמיד ר' שמואל זצוק"ל כמה הרב מטשעבין החוויר כשהיה מדובר על משהו בקשר לגיוס בני ישיבות, ועוד ועוד".

"הגישה שאנו צריכים לעבוד עליה ולהילחם עליה היא שאנו נעשה כל מה שביכולתנו ולא ניתן לשום שינוי, אלא 'תורתו אומנותו' כפשוטו כפי שהיה בעבר! ותקוותי כפי שאמרתי שתלמידי החכמים בציבור החרדי הכללי, ויש שם תלמידי חכמים, ושמעתי שחלקם כבר עמדו על הבעיות, הם גם יעמדו על המשמר שלא יהיו שום פשרות".

"דבר אחד ברור שאם הציבור בכללותו יגיד: לא! אז לא יהיה להם מה לעשות, אי אפשר להושיב בבית סוהר מאות אלפי אנשים ואם מעיקרא כולם היו מצטרפים לאי התייצבות זה לבד היה מספיק, אבל לכל הפחות עכשיו שהגיעה העת ויש את הלחץ. ודאי לחברי הכנסת יהיו תירוצים שיעצרו את התקציבים לישיבות וזה פיקוח נפש לישיבות, לי הכסף ולי הזהב! מעולם לא שמענו שבשביל עניינים כספיים דוחים דברים שבנפש, בפרט שבוודאי הקב''ה יעזור ויהיה ממקום אחר, אבל גם בלא זאת צריך להילחם ולעמוד על זה ועד כמה שאנו נעמוד על זה ונפיץ ברבים, יהיו עוד ציבורים חרדיים שיצטרפו עלינו ובהמשך זה ישפיע על כולם, ותפלתנו שהקב"ה יפר עצתם". 

הרב אשר דויטש גיוס בני ישיבות הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 184 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד