האם ישראל בדרך למפגש עם מצרים בטורניר האולימפי שיתקיים בקיץ הקרוב בפריז? היום (שבת) פורסמו הדרגים לקראת ההגרלה שתתקיים ביום רביעי הקרוב, כשהכחולים-לבנים יהיו בדרג הרביעי. בדרג השלישי נמצאת מצרים, והמשמעות היא השתיים עשויות לפגוש אחת את השנייה בשלב הבתים.
בנוסף, הנבחרת של גיא לוזון עשויה למצוא את עצמה בבית אחד עם נבחרות כמו צרפת או ארגנטינה (דרג 1) וספרד (דרג 2). יחד עם ישראל נמצאות בדרג הרביעי אוקראינה והרפובליקה הדומיניקנית.
3 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
נקבעו הדרגים לטורניר האולימפי. נבחרת ישראל
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
הדרגים חולקו כך - דרג 1: צרפת, ארגנטינה ושתי הנבחרות שיגיעו לגמר באליפות אסיה. דרג 2: ספרד, ניו זילנד, פרגוואי ומרוקו. דרג 3: ארה"ב, מצרים מאלי והנבחרת שתסיים במקום השלישי באליפות אסיה. דרג 4: ישראל, אוקראינה, הרפובליקה הדומיניקנית והמנצחת בפלייאוף בין נבחרות מאפריקה ואסיה.
רק ביולי האחרון הנבחרת הצעירה של ישראל הבטיחה את מקומה באולימפיאדת פריז. בזכות הגעתה לחצי גמר אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 21. הנבחרת של גיא לוזון העפילה לטורניר האולימפי בזכות הצלחתה הפנומנלית ביורו הצעירות שנערך בגאורגיה - ותשתתף בטורניר הכדורגל באולימפיאדה לראשונה מאז 1976.

איך זה עובד?

טורניר הכדורגל האולימפי לגברים שונה משאר הענפים האולימפיים בכך שהוא מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר (עוד נגיע לזה בהקשר של הנבחרת הצעירה). ההגבלה על גיל המשתתפים הונהגה באולימפיאדת ברצלונה 1992, כאשר הוסרו המגבלות על השתתפות שחקנים מקצועניים באולימפיאדה. זו הייתה דרישה של פיפ"א, כדי שלא תיווצר תחרות בין הטורניר האולימפי והמונדיאל.
3 צפייה בגלריה
פארק דה פראנס
פארק דה פראנס
הפארק דה פראנס של פריז סן-ז'רמן יארח חלק מהמשחקים בטורניר האולימפי
(צילום: תמר שבק)
בטורניר הכדורגל לגברים באולימפיאדה משתתפות 16 נבחרות. יבשת אירופה מקבלת ארבעה מקומות בטורניר, בדיוק כמו אפריקה, אסיה שלושה מקומות, דרום אמריקה ו-CONCACAF (צפון ומרכז אמריקה) שני מקומות, ואוקיאניה תזכה לנציגה אחת בלבד.

היכן ומתי ייערכו המשחקים?

מאפיין נוסף המייחד את טורניר הכדורגל באולימפיאדה הוא העובדה שהטורניר מתחיל יומיים לפני טקס הפתיחה של המשחקים, וזאת כדי לאפשר שני ימי מנוחה בין משחק למשחק. בנוסף המשחקים נערכים במספר ערים ברחבי המדינה המארחת. פרט לפריז (פארק דה פראנס), הטורניר יתקיים גם במארסיי, ליון, בורדו, נאנט, ניס וסנט אטיין בין 24 ביולי ל-10 באוגוסט.
בדומה ליורו הצעירות, טורניר הכדורגל באולימפיאדה נערך במתכונת של ארבעה בתים בני ארבע נבחרות כל אחד, אשר משחקות שלושה משחקים נגד יריבותיהן בבית. שתי הראשונות מכל בית ממשיכות לשלב רבע הגמר, ומכאן והלאה הטורניר מתנהל בשיטת נוקאאוט עד הגמר אשר נערך בדרך כלל יום לפני סיום האולימפיאדה.
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
(צילום: משה מילנר, לע"מ)

שיעור היסטוריה

מי שזכתה במדליית זהב בשתי האולימפיאדות האחרונות (ולא תגן הפעם על תוארה) היא ברזיל, כשבטוקיו 2020 (שבעצם נערכה ב-2021 בגלל הקורונה) עשתה זאת אחרי ניצחון על ספרד 1:2 בהארכה בגמר. שיאניות הזכיות במפעל הן בריטניה והונגריה עם שלוש כל אחת, אך הפעם האחרונה שאחת מהן זכתה הייתה ב-1968, אז הונגריה עשתה זאת בפעם השנייה ברציפות. בריטניה זכתה בשלושה מתוך ארבעת הטורנירים הראשונים, כשהפעם האחרונה הייתה אי שם ב-1912.
ההעפלה הנוכחית למשחקים האולימפיים היא השלישית בהיסטוריה של נבחרת ישראל, אחרי מקסיקו סיטי 1968 ומונטריאול 1976. במקסיקו סיטי נבחרת הכדורגל הודחה ברבע הגמר, לאחר תיקו 1:1 מול בולגריה והפסד אכזרי בהגרלה (שיטת הפנדלים לא הייתה קיימת אז). גם בפעם האחרונה שישראל השתתפה בטורניר הכדורגל האולימפי היא עברה את שלב הבתים ועלתה לרבע הגמר. אז היא הפסידה לברזיל הגדולה 4:1. ויקי פרץ ז"ל כבש את השער המצמק.