אבו מאזן הטיל על מקורבו מוחמד מוסטפא להרכיב ממשלה חדשה - אלו הקשיים שצפויים לו

ראש הממשלה הקודם התפטר כחלק ממהלך להקמת ממשלת טכנוקרטים ברשות שחבריה יהיו אישים שאינם מזוהים פוליטיים • מינוי אבו מאזן של מקורבו, ד"ר מוסטפא, למשימה נתקלה בקשיים אזוריים בין-לאומיים אך, צלחה • בפניו ניצבת משימה מסובכת: שיקום רצועת עזה אחרי המלחמה

אבו מאזן: "למנוע ממחנה הפליטים בלאטה להפוך לג'נין": עימותים במחנה // ללא

לאחר התפטרות הממשלה הפלשתינית: אבו מאזן הטיל הערב על מקורבו, ד"ר מוחמד מוסטפא את הרכבת הממשלה החדשה. בשלב הבא ולפי הוראת אבו מאזן, יצטרך מוסטפא לדאוג להחלפת חברי הממשלה המכהנים בשרים חדשים שיהיו אמורים לתפקד כמומחים עצמאיים ללא שיוך פוליטי לפלגים הפלשתיניים. אחר כך הוא צפוי להוביל מהלך של רפורמה כוללת במשרדים השונים והגופים הממשלתיים שכפופים להם.

לפני כשבועיים הודיע ראש הממשלה הפלשתיני, מוחמד אשתיה, על התפטרות ממשלתו, כחלק ממהלך להקמת ממשלת טכנוקרטים חדשה שחבריה יהיו אישים עצמאיים שאינם מזוהים פוליטית. זאת בעקבות הלחץ האמריקני לבצע רפורמות כוללות ברשות הפלשתינית ומוסדותיה, וכהיערכות לקראת ניהול רצועת עזה ביום שאחרי. כמו כן, המהלך מומש במסגרת רצון אבו מאזן ובכירי ההנהגה הפלשתינית לקבל לגיטימציה לשלטונם באמצעות בניית "רשות פלשתינית מחודשת". זאת, כדי להניע מהלכים מדיניים שיטיבו עמם באם תושג הכרה במדינה פלשתינית, וגם כדי לשלול מישראל את הטענה "שמדובר ברשות מושחתת".

ראש ממשלת הרשות הפלשתינית היוצא, מוחמד א-שתייה, צילום: רויטרס

ד"ר מוחמד מוסטפא, בן 70, יליד טול-כרם, מכהן כיו"ר קרן ההשקעות הפלשתינית. הוא כלכלן ואדמיניסטרטור, ועבד בעבר במטה הבנק העולמי בוושינגטון בשורת משרות. הוא היה המועמד המועדף של יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, לעמוד בראש הממשלה החדשה, ונחשב למקורבו. העובדה שהוא אינו מזוהה כאישיות פוליטית סייעה ליו"ר הרשות לקדם אותו לתפקיד.

עם זאת, עלה קושי לקבל הכשר לכך מכמה גורמים אזוריים ובין לאומיים בטענה שמדובר במינוי מטעם, וההעדפה הייתה שימונה אדם שאינו מחזיק בקשרים קרובים מאוד עם יו"ר הרשות. אחת ממשימותיו של מוסטפא תהיה להניע פעולה אדמיניסטרטיבית מסובכת מעין כמוה, שיקום רצועת עזה אחרי המלחמה. ברמאללה אומרים שהממשלה תהיה אחראית על העניינים האזרחיים הן בגדה והן בעזה, ותובעים מחמאס "למסור את ניהול רצועת עזה לידי הרשות". כמו כן, ציינו כי "צריכה להיות קבלה של הממשלה הזאת מכל הקשת הפלשתינית, אך אבו מאזן הוא זה שיקבע את הרכבה".

ההרס בעזה, צילום: איי.אף.פי.

חלקים בתוך חמאס שידרו בשבועות האחרונים סימנים חיוביים בנוגע לנכונות הארגון להסכים להקמת ממשלת מומחים וגוף לשיקום רצועת עזה אך, דרשו להיות שותפים לקביעת זהות חברי הממשלה. בכל מקרה, הבהירו כי הארגון צריך לשמש כאחד "ממקורות הסמכות של הגוף שיוקם". יצויין כי בראיית חמאס, מדובר בגוף זמני שיפעל עד לעריכת בחירות.

מוקדם יותר השבוע אמר בכיר חמאס, חוסאם בדראן כי "הארגון דואג שיהיו לו יחסים חיוביים עם כל הפלגים והכוחות הפלשתיניים בכלל זה הזרם שמוביל מוחמד דחלאן (חבר הוועדה המרכזית של פת"ח שהודח על ידי אבו מאזן ב- 2011)". הוא הוסיף כי הארגון תומך בהקמת במה שכינה ממשלת הסכמה לאומית, וציין, "הדגשנו שאיננו רוצים להיות הגורם היחיד שישלוט בעזה וקראנו להקמת ממשלה זמנית עם משימות ספציפיות כגון איחוד מוסדות בין עזה לגדה, שיקום מחדש ופיקוח עליו והכנה לעריכת בחירות כלליות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר