המשטרה מבצעת עבודות תחזוקה באזור הר הבית - הפלשתינים מאיימים במשבר

סערה בעקבות תמונות מחסומי ברזל בסביבת שערי הר הבית: "ישראל רוצה להקשות על כניסת מתפללים לאל-אקצא" • המשטרה: "טענות כוזבות, מדובר בשיפוץ עמדות אבטחה מחוץ לשערי ההר" • ירדן הוציאה גינוי חריף, חמאס שיגר אזהרה

הערכת מצב בזמן רמדאן במשטרת ירושלים // משטרת ישראל

ערב תפילות יום הששי הראשון לחודש רמדאן, הפלשתינים מאשימים כי ישראל פועלת ליצירת משבר חדש סביב הר הבית בשל "התקנת מחסומים מברזל בחלק מהכניסות למתחם מסגד אל-אקצא".

משרד החוץ הפלשתיני פרסם הודעה שבה גינה בתוקף את צעדי ישראל ובעיקר בסביבת מסגד אל-אקצא וטען כי "הצבת המחסומים היא ניסיון לבצע שינויים בסטטוס קוו בהר הבית". כמו כן האשים כי "פעולות הכיבוש בירושלים ומסביב לאלאקסא נועדו למנוע ולשבש הגעה וכניסה של מתפללים מוסלמים למסגד".

העמדות בעיר העתיקה, צילום: רשתות ערביות

גם ירדן פרסמה הודעת גינוי חריפה ורשמית שבה נטען כי "הצעד הישראלי להתקנת מחסומי ברזל בשלוש כניסות לאלאקסא הוא מסוכן ולא ניתן לקבלו". יצוין כי יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן ומלך ירדן עבדאללה קיימו בצהריים שיחת טלפון, שבה דנו בהתפתחויות ובמצב בשטח במהלך חודש רמדאן. השניים דיברו על "החשיבות להתיר למתפללים מוסלמים להגיע למסגד אלאקסא, ולשמור על המצב החוקי וההיסטורי במקומות הקדושים".

ברשתות החברתיות הפלשתיניות פורסמו בשעות הצהריים תמונות ובהן נראו מחסומי ברזל מוצבים בצד קירות ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, בכיתוב: "הכיבוש מתחיל להרכיב מחסומים מברזל בשלושה שערים של מסגד אלאקסא".

הפרסומים ברשתות החברתיות,

בתגובה לכך, הפיצה משטרת ישראל הודעה בטוויטר ובה הזימה את הטענות על ניסיון למנוע ממתפללים מוסלמים להיכנס להר הבית, וציינה כי מדובר בעבודות תחזוקה להחלפת גדרות ישנים בחדשים של עמדות אבטחה שנמצאות מחוץ לשערי הר הבית כדי לשמור על ביטחונם של כוחות המשטרה שפועלים במקום.

עמדות האבטחה שגודרו במחסומי ברזל, צילום: משטרת ישראל

"בשעה האחרונה מתפרסמים ברשת פרסומים כוזבים על גדרות שהוצבו במטרה לחסום כניסת מתפללים להר הבית – מדובר בפרסומים חסרי כל אחיזה במציאות", נכתב בהודעת המשטרה. "בפועל אין כל חסימה של שערי הר הבית, שפתוח לכניסת מתפללים מכל השערים. פרסומים כוזבים אלה הם המשך ישיר להסתה והניסיון להלהיט את האווירה".

להודעה צורפו שתי תמונות ובהן נראות עמדות האבטחה שגודרו במחסומי ברזל, אך בצד הפלשתיני לא השתכנעו והמשיכו לטעון כי "ישראל מתגרה ברגשות המוסלמים", "ועושה צעדים להבערת השטח".

בשנים האחרונות פרצו שני משברם גדולים סביב הר הבית בחודש רמדאן. מהומות פרצו אחרי שהמשטרה הציבה מחסומים מברזל ברחבת שער שכם לפני כמה שנים, ועוד קודם לכן ב-2017 התעוררה מחאת ענק ועימותים בעקבות הצבת מגנומטרים ומצלמות אבטחה בכניסה להר.

"אתם לא לומדים מהטעויות שלכם", אמר ל"ישראל היום" תושב מזרח ירושלים. "הממשלה הקיצונית שלכם מחפשת לגרור את הצעירים שלנו לעימות. אתם אומרים שהבאתם מחסומי ברזל ועשיתם עבודות שיפוץ בשביל לשים כלובים לאבטחת השוטרים שלכם. עכשיו באמצע המתיחות של רמדאן זה הזמן לעשות את זה? למה לא חשבתם על זה לפני כן? אנחנו לא מאמינים לסיפורים שלכם. אתם רוצים להקשות ולהגביר את הלחץ עלינו. אני מקווה שזה לא יביא בלגן".

בכירי דת פלשתינים הזהירו מהשלכות התקנת "כלובים מברזל" בשערי הר הבית. עכרמה סברי, מבכירי השייח'ים של אלאקסא, אמר כי "המחסומים והכלובים פסולים ואין לקבלם. זה צעד חד צדדי מצד ממשלת הכיבוש שמראה את שאיפתו לכפות את השליטה וההגמוניה שלו במסגד אל-אקצא המבורך. כל הצעדים של הכיבוש באלאקסא ושעריו נוגדים את חופש הפולחן".

בחמאס ניצלו את האירוע כמוצאי שלל רב כדי להלהיט את האווירה ושיגרו אזהרה. "עמנו לא יאפשר לפגוע במקומותיו הקדושים, אנחנו מזהירים את הכיבוש מהרכבת מחסומי ברזל וכלובים באלאקסא. זהו ניסיון למנוע מהמתפללים מלהגיע לאלאקסא, עמנו לא ישתוק", מסרו בהודעה.

בארגון הטרור קראו להסלמה ביום הראשון הששי של רמדאן שחל מחר, ופנו לציבור הפלשתיני בגדה ובירושלים, ולערביי ישראל, בבקשה להגביר הגעה למסגד אלאקסא ולשהות בו "כדי למנוע את ניסיונות הכיבוש לטמאו ולכפות את תוכניותיו".

כמו כן, קראו לצעירים הפלשתינים ברחבי הגדה ובשכונות מזרח ירושלים לצאת בהמוניהם ולהתקומם נגד כוחות הביטחון הישראליים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר