ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של ישראל היום | סוניה גורודיסקי מארחת את דיוויד צ'ין

מנכ"ל מקינזי על מצב הפקקים: "ישראל לא מתקדמת בכיוון הנכון - אנחנו פשוט עומדים במקום"

דיוויד צ'ין, שותף מנהל של מקינזי ישראל, התראיין ב"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" והביע דאגה בנוגע למשבר התחבורה בישראל

דיוויד צ'ין, שותף מנהל של מקינזי ישראל, התראיין ב"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" ונתן את דעתו על המצב.

לשאלה האם ישראל מתקדמת בכיוון הנכון בנושא זה כדי להוריד בעתיד את העומסים בכבישים, צ'ין השיב: "לא. קודם כל הנתונים מראים שישראל מתקדמת, אבל לא מספיק מהר. מדינת ישראל מאבדת 2-3% מהתל"ג מהעומס בכבישים מדי שנה. מדינות קטנות דומות ב-OECD מאבדות בין 0.5%-1%".

צ'ין הסביר: "הנטייה היא לחשוב שיש לנו יותר מדי מכונית, זה לא נכון יש לנו פחות מדי מכוניות ממדינות דומות, עם יחס תל"ג לנפש דומה. יש לנו 400 מכוניות פר אלף איש, ולמדינות אחרות דומות יש 675. ויש לנו הרבה פחות שטח כביש. מספר הקילומטרים שהישראלים נוסעים בשנה עלה ב-20 השנים האחרונות עלה ב-73%. אז אנחנו נוסעים כמעט פי 2, לעומת זאת, אורך הכביש עלה ב20% באותה התקופה. במילים אחרות, זה לא שיש לנו יותר מכוניות ממקומות אחרים, אלא שקצב הגידול בנועה גדל הרבה יותר מהר מבניית הכבישים".

דיוויד צ'ין, צילום: מקינזי

לדברי צ'ין, "אנחנו מאוד נדירים בכך שאנחנו מדינה עם אוכלוסייה גדלה ולכן אנחנו צריכים, רק כדי לעמוד במקום בנושא של תשתיות, אנחנו צריכים להשקיע כמעט 3% מהתל"ג כל שנה עד 2035 כדי לסגור את הפער ממדינות מפותחות דומות לנו בפיתוח והקמה של תשתיות התחבורה (הקמת כבישים ופיתוח התחבורה הציבורית )- 400 מיליארד דולר, אנחנו משקיעים כחצי מזה. בשורה התחתונה אנחנו כמעט עומדים במקום. כאן בהשקעה בתשתיות הדגש צריך להיות כמובן על התחבורה הציבורית ולא הקמת כבישים, כי המחקרים מראים כי ככל שמגדילים את שטח הכביש, מספר הנסיעות עולה".

זמן הקמה ארוך

"אחד האתגרים המורגשים בישראל בהקמת התשתיות - היא הזמן שלוקח לקבל הרשאות בנייה - יש המון רשויות מקומיות שכל אחת מהן יכולה להטיל וטו על הקמת פרויקט מסוים, וגם, אין מספיק אנשים עם יכולות בנייה ויש כל מיני בעיות רגולטוריות בעיקר על חברות זרות שרוצות להגיע לבנות בישראל. כלומר, מעבר לסכומים שיש להשקיע, יש אתגרים רבים אחרים בישראל. גם ישימו את הסכומים הנדרשים לא נראה התקדמות בקצב הנדרש".

פקק תנועה סמוך לרישפון // פקק תנועה סמוך לרישפון, צילום: ללא

נתון מעניין נוסף שהביא צ'ין הוא שהישראלים משתמשים פחות מתושבי מדינות מפותחות אחרות בתחבורה הציבורית. "כמות הנסיעות של תושבי ישראל ברכבת היא פחות מחצי מאשר במדינות אחרות באירופה. וזה ברור למה. אין מספיק קווי רכבת, רק עכשיו זכינו לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. הדברים האלה הם עדיין בתחילת הדרך אצלנו, לעומת כל עיר אחרת בעולם שאנחנו נוסעים אליה. תשתיות הסעת המונים מפותחות, כמו מטרו למשל, לא רק מקלות על העומסים בכביש אלא גם מורידות את יוקר המחייה. מי שהיום לא צריך להחזיק רכב, כי יש תחבורה ציבורית טובה ההוצאות שלו יותר נמוכות".

לראיון המלא האזינו ל"ערך מוסף" בספוטיפיי, גוגל, אפל מיוזיק, יוטיוב או בכל מקום אחר בו אתם אוהבים להאזין לפודקאסטים שלכם.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו