X

אחת ולתמיד: האם מעריצי טיילור סוויפט באמת גרמו לרעידת אדמה?

זוכרים את הדיווחים לפיהם תושבי השכונות הסמוכות לאולמות שבהם הופיעה טיילור סוויפט בחודשים האחרונים הרגישו "רעידות אדמה" בזמן ההופעות? מדענים בדקו האם זה אפשרי

טיילור סוויפט. המחווה לקלסי. צילום: AFP

בקיץ האחרון התפרסמו ברחבי העולם ידיעות סנסציוניות על כך שקונצרט של טיילור סוויפט גרם לרעידת אדמה. אבל האם כשטיילור סוויפט עולה לבמה עוצמת הקפיצות של המעריצים באמת מסוגלת להרעיד את כדור הארץ? כעת, מחקר חדש מנסה לענות על השאלה הזו באופן מדעי, ו-Claude מרעידה אותנו עם הפרטים.

בעקבות הדיווחים על "רעידת סוויפט" שנוצרה על ידי מעריציה בזמן הופעה בסיאטל בחודש יולי, חוקרים באוניברסיטה הטכנולוגית של קליפורניה (Caltech) החליטו לחקור את הטענה באופן מדעני בהופעה שהתקיימה בהמשך אותו סיבוב בעיר השכנה – לוס אנג'לס. בהובלת הסיסמולוגית גבריאל טפ, הצוות ניתח נתונים מחיישנים שהוצבו באצטדיון SoFi וכן תחנות ניטור סיסמיות קבועות סמוכות.

הממצאים שלהם, שפורסמו השבוע ב-Seismological Research Letters, חושפים שכל אחד מ-43 השירים של סוויפט יצר חתימה סיסמית מובהקת בדמות של אותות רעד הרמוניים בתדרים שנעו בין 1 ל-10 הרץ. הצוות של טפ הצליח לחשב את החוזק היחסי של כל רעידה כזו, וכמובן שהמסקנה היתה שהרעידות העוצמתיות ביותר נוצרו בזמן הלהיטים הגדולים, כאשר "Shake It Off" יצר רעידות בעוצמה שוות-ערך לרעידת אדמה במגניטודה של 0.851 – לא עוצמה שצריכה להטריד תושבים בבניינים שכנים, אך פעילות סיסמית מוכחת מדעית.

"זכרו שהאנרגיה הזו השתחררה במשך כמה דקות, בהשוואה לשנייה עבור רעידת אדמה בגודל כזה", הסבירה טפ. "בהתבסס על עוצמת הרעד המקסימלית, הרעד החזק ביותר היה שווה-ערך לרעידת אדמה במגניטודה של 2”.

אבל מה גרם לרעידות הסיסמיות האלה – רמקולי הבאס הענקיים או תנועות הקהל? באמצעות סדרה של ניסויים, החוקרים קבעו שקפיצות וריקודים מתואמים של 70,000 המעריצים שנכחו באיצטדיון היו המקור העיקרי לאותות, ולא פלט האודיו. טפ עצמה ביצעה את "Love Story” עם גיטרה מחוברת למגבר, והודתה כי "למרות שלא הייתי טובה בלהישאר באותו מקום – בסופו של דבר קפצתי במעגל קטן, כמו בהופעה – הופתעתי עד כמה ברור יצא האות" בחיישן שבסמוך אליו היא עשתה זאת, כדי לבדוק מה מפעיל אותו – הקפיצות או הגיטרה.

צוות Caltech ניתח גם נתונים מהופעות גדולות אחרות באולם SoFi במהלך הקיץ, כולל הופעות של מטאליקה, ביונסה ועוד. הם מצאו וריאציות באותות הרעד, כאשר האותות במהלך ההופעה של מטאליקה יצאו "מלוכסנים ומוזרים" בהשוואה לקווים ההרמוניים הנקיים של סוויפט. זו גם היתה ההופעה שיצרה את האותות החלשים ביותר. טפ משערת שהסיבה היא הבדלים באופן שבו מעריצים רוקדים לצלילי ז'אנרים שונים של מוזיקה, כמו גם מהמקצבים השונים והלא קבועים שאומנים מסוימים, כמו להקות, עוברים ביניהם בהופעות חיות.

בשורה התחתונה, המחקר אישר שחיישנים סיסמוגרפיים אכן קולטים את הפעילות הנוצרת בזמן הופעות גדולות – אך עם מגניטודה מקסימלית של בקושי 2, הן לא ממש מורגשות עבור מי שגר בקרבת מקום, כפי שיודע כל מי שלא הרגיש את הרעידה בעוצמה של כמעט 4 שהתרחשה אתמול בצפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר