X

האם התרופה העתידית לסוכרת כבר נמצאת במקרר שלכם?

מדענים הצליחו להוכיח היתכנון של הפיכת חלב פרות למקור לאינסולין עבור חולי סכרת, לאחר שיצרו פרה שהחלב שלה מכיל אינסולין בכמות שיכולה לספק אלפי זריקות

זריקת אינסולין. בשנים הראשונות הסיכון דווקא פוחת. יש לעקוב אחר המדדים. צילום: GettyImages

סכרת היא מחלה לא פשוטה, שדורשת מהחולים בה גם להיזהר מאוד במה שאוכלים ושותים, וגם לרכוש ללא הפסקה מלאי של זריקות אינסולין או אוזמפיק יקרות לאיזון רמות הסוכר במקרה הצורך. כעת, חוקרים מנסים להציג תרופה עתידית לסוכרת שתהפוך את הטיפול בסכרת לזול וזמין בכל מקרר: חלב. נעזרנו ב-Claude כדי להזריק לעצמנו קצת מידע בעניין.

מדענים מאוניברסיטת אילינוי ומאוניברסיטת סאו פאולו יצרו לאחרונה בניסוי פורץ דרך את הפרה הטרנסגנית (בעל חיים שבגנים שלו יש גם גנים של מין אחר) הראשונה בעולם, המסוגלת לייצר אינסולין אנושי בחלב שלה. הצעד הזה עשוי לסלול את הדרך למקור שופע וחסכוני של אינסולין לטיפול בסכרת ברחבי העולם.

"אמא טבע עיצבה את בלוטת החלב כמפעל לייצור חלבון ממש, ממש ביעילות. אנחנו יכולים לנצל את המערכת הזו כדי לייצר חלבון שיכול לעזור למאות מיליוני אנשים ברחבי העולם", אמר המחבר הראשי של המחקר, מאט ווילר.

הצוות הכניס DNA אנושי המקודד לפרואינסולין, החומר שיוצר את האינסולין, לתאים של עוברי פרה. עגלה מהונדסת אחת נולדה עם הגנים המותאמים המכילים פרואינסולין באופן ספציפי ברקמת החלב שלה בזמן ההנקה. למרבה הפלא, כשהפרה החלה לייצר חלב, הוא לא רק הכיל פרואינסולין, אלא אף המיר חלק ממנו לאינסולין פעיל ביולוגית.

"הפרה בעצם עיבדה את (החומר) בעצמה. בלוטת החלב היא דבר קסום", אמר ווילר. בדיקות ראשוניות גילו כמה גרמים של אינסולין ופרואינסולין לכל ליטר חלב שהופק. הוא ציין כי הרעיון הגיע בזכות העובדה שתעשיית החלב הפכה בעשורים האחרונים לאחד התחומים הכי נחקרים במדע, מה שאומר שאנחנו יודעים בדיוק איך עובד תהליך ייצור החלב של הפרות ומסוגלים להשפיע עליו במגוון דרכים.

תנובת החלב של הפרה המהונדסת קטנה מכפי שקיוו החוקרים, אך הם אופטימיים לגבי הגדלת הייצור. פרה חולבת טיפוסית יכולה לייצר 30 ליטר חלב ליום, מה שיכול להתבטא באלפי יחידות אינסולין מכל פרה. לדבריהם, כמות האינסולין מליטר בודד עשויה לשמש לייצור עשרות אלפי מנות אינסולין.

הצוות מתכנן לשבט מחדש את הפרה המהונדסת וליצור שוורים בעלי אותו גן, כדי לגדל עדרים שלמים המייצרים חלב עשיר באינסולין. מערכת יעילה בקנה מידה גדול עשויה בסופו של דבר להתחרות מול שיטות ייצור אינסולין קיימות, המסתמכות על חיידקים במעבדות. לדברי ווילר, עדר אחד של 100 פרות עשוי ליצור את כל האינסולין הדרוש לארה"ב כולה, ועדר גדול מזה יוכל לספק את צרכי האינסולין של כל העולם.

לפני שהחזון הזה יהפוך למציאות, יידרשו בדיקות נוספות ואישור מה-FDA, אבל החוקרים בטוחים שגישה חדשנית זו יכולה לפתור את המחסור באינסולין ומחירו הגבוה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר