זינוק בעלייה: סרט חדש מגולל את סיפור המנייה המפורסמת בעולם

לפני שסערת הזינוק של מניית GameStop הגיעה למסך הגדול, היא עברה בבית הלבן • הבמאי קרייג גילספי: "בני יצא מההשקעה במניה בזמן – רציתי ללכוד את הכעס והתסכול שלו"

מתוך "כסף טיפש". צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

בראשית 2021 זינק ערכה של המניה הלא מרשימה של GameStop במאות אחוזים, לאחר שמשקיעים חובבים רבים החלו לרכוש אותה בעצתו של אנליסט אמריקני אלמוני בשם קית' גיל, שפרסם את הטיפים הפיננסיים שלו ביוטיוב וברדיט במהלך מגיפת הקורונה.

בזמן שמחיר המניה המשיך לטפס בעקביות, מנהלי קרנות הגידור שהימרו באותו זמן על התרסקותה נלחצו מכך שהם עומדים להפסיד מיליארדים. באופן אירוני הדבר גרם למשקיעים של גיל להמשיך לרכוש את המניה, מה שהביא להתערבות הרשויות.

הסיפור אמנם נשמע מסובך, אבל בזכות "כסף טיפש" - סרט דוקו־דרמה קומי עטור כוכבים שמגולל את הסיפור המסעיר והמעט מבלבל של GameStop, ומרגיש כמו צפייה ב"הרשת החברתית" פוגש את "מכונת הכסף" - הוא מצליח להיות מהנה, משעשע ומאיר עיניים.

וול סטריט, צילום: AP

"איני יודע עד כמה הקהל בקיא בפרטי הפרשה", אומר קרייג גילספי, הבמאי האוסטרלי־אמריקני שחתום על "כסף טיפש", בראיון לרגל צאת הסרט בישראל. "אם לפשט את זה, יש לנו כאן קבוצה של אנשים שגורלם נקשר במניה הזאת.

"ראיתי את הסיפור מקרוב, גם הבן שלי השקיע ב־GameStop. למזלו הוא יצא בזמן, אבל ראיתי את הסטרס, את הכעס ואת התסכול שלו, ורציתי ללכוד את זה. ניגשתי לסיפור כפי שניגשים למותחן מורט עצבים. המטרה היתה שהצופים לא יוכלו לנשום בחצי השני של הסרט".

הסברתם את דקויות הפרשה באמצעות ממים וסרטוני טיקטוק, זה היה מקורי מאוד.

"ההחלטה נבעה מההבנה שהסרט לא אמור להיות שיעור בכלכלה. כשמסבירים לצופים יותר מדי, מאבדים את המומנטום ואת המתח, וזה מרגיש כמו שיעורי בית. הפתרון היה לשלב כמה שיותר ממים וסרטוני טיקטוק מצחיקים כדי להסביר זאת במקומנו. דרך התוכן שפורסם ברשת אפשר לראות איך הסיפור התפתח, התפשט וצבר תאוצה. משהו שהתחיל בתתי־פורומים של רדיט הגיע פתאום למיינסטרים, לשימוע בקונגרס ואפילו לבית הלבן".

גילספי בן ה־56 הוא אחד היוצרים העסוקים ביותר בהוליווד בשנים האחרונות. לאורך הקריירה שלו הוא ביים את אמה סטון ב"קרואלה" ואת מרגו רובי ב"אני, טוניה", בעוד בטלוויזיה הוא ביים את הסדרה המדוברת "פאם וטומי", שעסקה בקלטת הסקס של פמלה אנדרסון ובעלה דאז טומי לי.

קרייג גילספי,

"כסף טיפש" ממשיך את עיסוקו של גילספי באירועים אמיתיים, וגם הפעם הוא אסף צוות שחקנים מגוון ומרשים. פול דאנו המצוין ("הפייבלמנים") מככב כקית' גיל, ולצידו ניתן למצוא את סת' רוגן, אמריקה פררה ("סופרסטור"), פיט דיווידסון, ניק אופרמן ועוד.

"בניתי את הסרט סביב פול דאנו", גילספי מספר. "הליהוק שלו נתן את הטון, ומזל גדול שהוא לקח בו חלק. עם סת' רוגן בדיוק עבדתי על 'פאם וטומי'. הרמתי טלפון לפיט דיווידסון, והוא מייד אמר שהוא בפנים. מובן שאת אמריקה פררה ליהקתי לפני שראיתי אותה ב'ברבי', שעליו היתה מועמדת לאוסקר. היא נמצאת בתקופה מדהימה. אני מאוד אוהב את הדרך שבה היא משלבת בין הומור לבין דרמה".

אמה סטון ב"קרואלה", צילום: ללא

הפרויקט הבא של גילספי מתוכנן להיות "קרואלה 2", סרט המשך ללהיט המפתיע מ־2021 שיאחד אותו עם זוכת האוסקר הטרייה אמה סטון.

"למרות שמדובר בסרט עתיר תקציב של דיסני, נעשה אותו כמו שעושים סרט עצמאי", הוא מבטיח, "כך עשינו גם בפעם הקודמת. טוני מקנמרה, שכתב גם את 'מסכנים שכאלה', כתב תסריט מבריק. אני אוהב לשמור על ספונטניות ואוהב שלשחקנים יש אפשרות לאלתר. אמה סטון מעולה בזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר