גם במילואים וגם עובדים: החיילים שמקבלים שכר כפול במלחמה

מדובר במי שגויסו לאבטחת מקום מגוריהם במסגרת פרויקט "בני המקום" לאחר 7 באוקטובר • שעות ה"מילואים" מצומצמות: שלוש שעות ב־28 שעות • הם מקבלים גם תשלום מלא עבור ימי מילואים וגם משכורת בעבודתם הרגילה • "יש להם תנאים כמו של לוחם שנמצא עכשיו ברצועת עזה או בגבול הצפון במשך 24/7, בתנאים הרבה יותר טובים מהלוחמים - זה ביזיון", אומר גורם המעורה בפרטים

ג'יפ צה"ל מסייר בקרבת יישוב. צילום: (ארכיון), אייל מרגולין/ג'יני

עשרות מילואימניקים שגויסו בצו 8 לטובת אבטחת מקום מגוריהם במסגרת פרויקט "בני המקום" לאחר 7 באוקטובר, כדי להגביר את תחושת הביטחון, מקבלים גם תשלום מלא עבור ימי מילואים וגם משכורת בעבודתם הרגילה. יש לציין כי אותם מילואימניקים נדרשים למספר שעות מצומצם מאוד ביממה לטובת המשכורת השנייה של ימי המילואים.

"אתם מעדיפים לנעול דלתות ולקוות לטוב?": בשומרון נערכים להגנה על היישובים במקרה הצורך (02.01.24)

גורמים המעורים בפרטים ציינו כי מדובר בלא מעט מילואימניקים ש"עושים קופה" ובפועל, לפחות בחלק מהמקומות, הם שומרים במשך שלוש שעות פעם ב־28 שעות, מה שמאפשר להם להמשיך בעבודתם הרגילה. בצה"ל לא מכחישים את האפשרות להמשיך לעבוד במהלך ימי המילואים.

"מי שמגן על מקום מגוריו מגויס בצו 8 ומקבל את אותם תנאים כמו של לוחם שנמצא עכשיו ברצועת עזה או בגבול הצפון במשך 24/7, בלי לראות את משפחתו או לישון במיטתו", אומר גורם המעורה בפרטים. "הם מקבלים 200 אחוז משכורת, שומרים שלוש שעות ב־30 שעות, וביתר הזמן עובדים כרגיל. כלומר, הם מקבלים שתי משכורות, ישנים בבית, אוכלים בבית, מוציאים את הילדים, מקבלים כרטיס אוכל ל־50 שקלים ביום, והתנאים שלהם הרבה יותר טובים מלוחמים בעזה. זה ביזיון".

"התנאים שלהם הרבה יותר טובים מלוחמים בעזה". לוחמים ברצועה, צילום: דובר צה"ל

ההחלטה לגייס מאות אנשי מילואים לטובת ההגנה על אזור מגוריהם התקבלה לאחר 7 באוקטובר, בעקבות אובדן תחושת הביטחון בקרב אזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כדי לסייע למשטרה בעומס הגדול ולהשיב במעט את תחושת הביטחון, הוחלט לצייד אותם בכלי נשק ולפרוס אותם סמוך לבתיהם כדי לשדר לאזרחים תחושת ביטחון.

הפרויקט צומצם

אלא שלאחר כמה חודשים הוחלט בצה"ל בתחילת פברואר לצמצם את הפרויקט בעשרות יישובים. גורמים צבאיים הסבירו ל"ישראל היום" כי ההחלטה לסגור את הפרויקט נבעה ממגוון שיקולים, ובין היתר משיקולים ערכיים מהסוג שעולים בכתבה.

אחד הבתים בכפר עזה עולה באש בבוקר מתקפת הטרור, צילום: אי.פי

אלא שבחלק מהיישובים, כמו בירושלים וביישובים שעוטפים אותה הסמוכים לקו התפר ולקו העימות, הפרויקט ממשיך כסדרו. בצה"ל הבהירו כי אין שינוי גם בכיתות הכוננות ביישובים סמוכי גדר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם להערכת המצב המבצעית ולשיח שהתקיים עם הרשויות בנושא, הוחלט על צמצום פרויקט 'בני המקום' באופן הדרגתי, במקומות המאפשרים זאת. במקומות שבהם ממשיכים לפעול 'בני המקום', הפעלתם מבוצעת על ידי משטרת ישראל והרשויות המקומיות, בהיקף ובמשמרות המשתנים בין יישוב ליישוב".

"אם יצטרכו לעשות זאת, יילחמו לבדם פנים אל פנים מול מחבל חמוש בתוך יישוב אזרחי". (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: חנן גרינווד

"נדגיש כי חלק מהותי ממשימתם (של המילואימניקים) הוא הכוננות לאירועים מתפרצים. ככלל, אין מניעה ממגויסי צו 8 לעבוד במקביל לשירות המילואים הפעיל, בהינתן שתפקידם ומפקדיהם מאפשרים זאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר