שתף קטע נבחר

מחר: בנק ישראל צפוי להעלות הריבית ל-2%

הערכות: הריבית תעלה ב-0.25% לאור המשך עליות מחירי הנדל"ן והתוצרת החקלאית. מאידך, בנק ישראל מעוניין לשמור על פער אטרקטיבי לעומת הריבית של הבנקים בארה"ב, גוש היורו ויפן. לפי פרסומים, שטייניץ מתנגד להעלאה

מחר (ב') יפרסם נגיד בנק ישראל את שיעור הריבית של הבנק לאוקטובר. הצפי בשוק ההון הוא לתוספת של 0.25% כך שהריבית תעלה ל-2%. בספטמבר לא חל כל שינוי בריבית, עליה מתבססת פעילות המשק, והיא נותרה על 1.75%.

 

ההחלטה בצמרת הבנק לגבי הריבית לאוקטובר היא איננה קלה. זאת לנוכח המגמות הסותרות הפועלות על השוק. 

 

מצד אחד המשך מגמת הפעילות החיובית במשק, האבטלה בשפל, וצפי האינפלציה שלא חורגת מתחום היעד (1%-3%). אלה מאפשרים לנגיד לאזן את התמונה בהעלאה מתונה של הריבית. מצד שני, המשך עליות המחירים (כמו נדל"ן והתוצרת החקלאית), והחששות שטרם פגו מתפנית שלילית במשק העולמי, התומכים בריסון שימנע את החרפת המצב.

 

הריסון מתחייב גם נוכח צפי האינפלציה הקרוב יותר לתקרת היעד (3%) בשעה שהערכות שוק ההון הן שהיא תעלה בשנה הקרובה ב-1%, כך שהיא תחרוג מהיעד. מצד שני, הבנק מעוניין לשמור על פער גבוה של ריבית אטרקטיבית לעומת הריבית הנמוכה של הבנקים בארה"ב, גוש היורו ויפן (שלא תשתנה לפי הערכות הנגיד) כדי לעודד השקעות במט"ח.

 

סיכום דיוני הריבית בבנק ישראל לא הושפע היום מההדלפות המגמתיות שפורסמו הבוקר מדיוני צמרת האוצר שנערכו בשבוע שעבר. לפי פרסומים אלה קרא שר האוצר לנגיד שלא להעלות את הריבית מחשש שהיא תפגע בעיקר ביצואנים הסובלים מהתחזקות השקל בשוק המט"ח. בבנק טוענים כי מדובר ב"התבטאויות לא רלוונטיות".

 

בשוק ההון מעריכים כי אם יוחלט היום על העלאת ריבית בשיעור מזערי, צפויה עליה בשיעור גבוה יותר לגבי ריבית נובמבר, אם לא יחול מפנה במגמות הקיימות במשק. הנגיד סטנלי פישר התבטא לא מכבר על כוונתו לכונן במשק "ריבית ריאלית" אבל טרם הגדיר את המסגרת הריאלית שתבטא את כוונתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל
צילום: גיל יוחנן
מומלצים