קייט מידלטון לא לבד: התמונות המזויפות המפורסמות בהיסטוריה

עם כל הכבוד לטעות המביכה של בית המלוכה הבריטי והתגובה של מידלטון לסערה, עוד לפני הפוטושופ והבינה המלאכותית - מנהיגים ואנשים מהשורה אהבו לערוך את התמונות שלהם • מסטאלין, דרך הצונאמי המזויף ועד הספר ההפוך של ג'ורג' בוש - הנה כמה מהתמונות הידועות שעברו עריכה אחת או שתיים

קייט מידלטון. ארכיון. צילום: רויטרס

עם הפאדיחה האחרונה של קייט מידלטון וההתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית, שיכולה היום לא רק להחליף תוכנות פוטושופ בעריכה ולצייר כל מה שעולה לנו בראש, אלא גם לבנות סרטונים שלמים ממשפטים, אנחנו נוטים לשכוח שהאנושות אהבה לערוך תמונות הרבה לפני שהופיע המחשב הראשון.

במקביל, הנסיכה קייט הגיבה היום (שני) לסערה סביב התמונה הראשונה מאז אושפזה, שלגביה נטען שעברה מניפולציה: "כמו כל צלמת חובבת אני לפעמים עושה ניסויים בעריכה. אני רוצה להביע את התנצלותי על כל בלבול שנוצר בכל הנוגע לתמונה ששותפה אתמול". 

התמונה שמעוררת סערה. קייט מידלטון והילדים, צילום: מתוך אינסטגרם

הנה כמה מהתמונות הידועות בהיסטוריה שעברו ריטוש אחד או שניים.

סטאלין ושינוי האמת

בתקופת שלטונו כמנהיג ברית המועצות משנות ה-20 ועד מותו ב-1953, היה יוזף סטאלין מפורסם בזכות דברים רבים, בהם היותו חובב ריטושים ידוע לשמצה שאהב לערוך ולהוציא מתוך תמונות אנשים עליהם הוא היה משנה את דעתו. אחד מאותם אנשים היה ניקולאי יז'וב – שהוסר מהתמונה הזו שצולמה במוסקבה.

התמונה המקורית של סטאלין וניקולאי יז'וב, צילום: ללא

המלכה האם, המלך וראש ממשלת קנדה

תמונה זו לכאורה מציגה את ראש ממשלת קנדה, ויליאם ליון מקנזי קינג, לצד המלכה האם אליזבת' והמלך ג'ורג' השישי. אלא שנראה כי המלך ג'ורג' הוסר מהתמונה הסופית, ככל הנראה כדי לגרום למקנזי להיראות בולט יותר על רקע הנוף והמלכה שלצידו. מביך.

מימין - התמונה של הזוג המלכותי. משמאל - לאחר עריכה, צילום: ללא

הצונאמי של 2004

רעידת האדמה והצונאמי שהכו באוקיינוס ההודי בשנת 2004, היו מבין האירועים הקשים והקטלניים ביותר של העת המודרנית, כאשר רעידת האדמה הייתה השלישית החזקה ביותר שנמדדה אי פעם.

התמונה שלפניכם מתיימרת להראות את האסון, עם גלים עצומים שמכים בעוצמה בלתי נתפסת בחוף של אחת ממדינות אסיה. התמונה התגלתה מאוחר יותר כמזויפת, כאשר המקורית צולמה בכלל בחופי צ'ילה, והגלים העצומים פשוט נוספו בפוטושופ.

התמונה המזויפת של הצונאמי הגדול של שנת 2004. החוף בכלל של צ'ילה, צילום: Snopes

התייר על מגדלי התאומים

מקרה נוסף שבו אסון אנושי מנוצל לצרכים אגואיסטיים ניתן לראות בתמונה של פיטר גוזלי, צעיר אמריקני שצולם עומד על מגדלי התאומים, כאשר מטוס של יונייטד איירליינס, כביכול המטוס הראשון שנחטף ורוסק לתוך המגדל, נמצא ממש מאחוריו - רגעים לפני ההתנגשות ב-2001.

כמובן שהתמונה הפכה לוויראלית, אך מאוחר יותר התברר כי גוזלי צילם את התמונה בעת שביקר במגדלים כארבע שנים לפני האירוע. את התאריך על התמונה וכמובן שאת המטוס, הוא הוסיף אח"כ בעריכה, לטענתו "בשביל חברים".

פיטר גוזלי עומד על מגדלי התאומים ומאחורי המטוס. כמובן שמזויף, צילום: פיטר גוזלי

קים ג'ונג און והטיל הקוריאני

מה יש לדיקטטורים ועריכת תמונות? ובכן, מסתבר שלא מעט. תמונה שפורסמה בשנת 2015 על ידי הממשל בצפון קוריאה, מראה את המנהיג, קים ג'ונג און, צופה בניסוי של טיל בליסטי שממריא מצוללת – כנראה בניסיון להלך אימים על ארה"ב והעולם.

אלא שכמעט מיד עם פרסום התמונה, החלו לצוף שאלות רבות אודות האותנטיות שלה, שכן נראה היה שהתמונות עברו שינויים נרחבים וכללו סתירות פיזיקליות פשוטות כמו השתקפות לא נכונה של להבת הטיל על המים וכו'.

הטיל הקוריאני של קים ג'ונג און - ערוך או לא?, צילום: אי.פי.איי

ג'ורג' בוש והספר ההפוך

אולי אחת התמונות הקלאסיות של תחילת שנות ה-2000, המציגה את הנשיא בוש מחזיק ספר הפוך בעת ביקור בבית הספר ג'ורג' סאנצ'ז צ'רטר בטקסס. התצלום מתיימר להראות את בוש כאיש טיפש, אבל למעשה במבט מעמיק יותר, נראה כי התמונה עברה עריכה. בתמונה המקורית אגב, בוש מחזיק את הספר כמו שצריך.

בוש והספר ההפוך. נו באמת., צילום: Snopes
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר