תביאו תוכנית, לא קומבינות

בסוגית הגיוס, טוב יעשו גדולי הדור, שיציעו פתרון אשר יתקבל על מרבית הציבור • בהזדמנות זו יש לחוקק שכל אזרח חייב בשירות לאומי או אזרחי בגוף שחפץ בטובת המדינה

חרדים בלשכת הגיוס, צילום: יוסי זליגר

ראשי ערים אחדים נותרו במתח ביום חמישי שעבר. כססו ציפורניים בעודם ממתינים לספירת קולות החיילים, שהצביעו במעטפות כפולות, גם באזורי הלחימה. בחלק מן הערים המערכה הסתיימה בהפרש של קולות מעטים, כמו בהרצליה. גם בנתניה - קולות 10,000 החיילים הכריעו.

יש כמה רשויות שבהן לא המתינו לקולות החיילים, כי בניהן אינם מתגייסים. בימים האחרונים בני ישיבות חרדיות הפגינו וחסמו כבישים בעודם מתריסים שלא יתגייסו, שהתפילות שלהם מצילות את חיי החיילים. אמירות מקוממות.

אם יש תלמידי חכמים, עילויים, צריך לתמוך בהם ובישיבותיהם כמו שתומכים בעתודאים שלומדים הנדסה או מתמטיקה לפני התגייסותם. מייד יאמרו לי שהם בסוף מתגייסים ותורמים כמה שנים לצבא ולחברה. נכון, אבל יש גם ספורטאים מצטיינים ומוזיקאים מצטיינים שנתמכים ועושים שירות חלקי

מקומה של התורה ולימודה מרכזי בחיי העם היהודי לדורותיו. אין ויכוח. אבל בהיעדר קיום פיזי של העם היהודי בארצו, גם לא יהיה לימוד תורה. אין לשגות באשליות - בגלל האנטישמיות הגואה בעולם בקרוב זה גם לא יתאפשר בגולה. במשוואה הזאת, בעצם, אין שום נעלם.

נכון עשה יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שאמר את המובן מאליו: "אנחנו צריכים אתכם" - את המלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) מהמגזר החרדי, בצבא. הזעזועים בעקבות 7 באוקטובר, מספר החללים שעולה, הורים לחיילים קרביים שלא ישנים כבר חמישה חודשים, חוללו שינוי בחברה הישראלית. עד לאותו מחדל הצעירים שמשרתים בצבא היו פחות מודעים לכך שהנטל נופל עליהם. זה התחדד בחודשי ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית, כשהצעירים הבינו שהם גם נלחמים בצבא וגם מממנים משפחות חרדיות, והתעצם עם פרוץ הקרבות. סוגיית המעטפות הכפולות משקפת עוד נדבך. הציבור אומר - די, עד כאן.

איני רוצה להיכנס לנושא הכלכלי ולתמיכות שמוענקות לישיבות. אם יש תלמידי חכמים, עילויים, צריך לתמוך בהם ובישיבותיהם כמו שתומכים בעתודאים שלומדים הנדסה או מתמטיקה לפני התגייסותם. מייד יאמרו לי שהם בסוף מתגייסים ותורמים כמה שנים לצבא ולחברה. נכון, אבל יש גם ספורטאים מצטיינים ומוזיקאים מצטיינים שנתמכים ועושים שירות חלקי.

הכדור מונח כעת לפתחם של החרדים. טוב יעשו גדולי הדור שלהם, שיבואו עם פתרון אשר יוכל להתקבל על מרבית הציבור בישראל. לעולם אף צד לא יוכל לקבל את מלוא רצונו. שיבואו עם הצעה שמתקבלת על הדעת. שיפנו לקהילת החרדים הגדולה בארה"ב - שם אמנם לא מתגייסים, אבל לצד לימוד תורה עובדים ומחזיקים את עצמם, ולא נופלים לנטל על החברה האמריקנית. שיעשו קבוצות מיקוד עם הצעירים שלהם, ולדעתי התשובות שיקבלו יהיו שונות ממה שהם מעריכים. משיחות, לא מייצגות, שקיימתי, יש לא מעט צעירים שרוצים לשלב תורה וצבא, תורה ועבודה. מדוע לא לאמץ את המנגנון של בני ישיבות ההסדר? לומדים שנה וחצי בישיבה, ושנה וחצי מתגייסים. והכי חשוב- השירות בצבא לא הופך אותם לחילונים.

הציבור שנושא בנטל יקבל כל פתרון שיכיל בתוכו שוויון, גם אם לא מלא. לא יקבלו קומבינות וישראבלוף. באותה הזדמנות יש לחוקק שכל אזרח, יהודי ושאינו יהודי, חייב לעשות שירות צבאי או אזרחי בגופים שטובת המדינה לנגד עיניהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר