מקס ורסטאפן הוא בחור מסורתי. כמיטב המסורת הוא כיסח את המסלול ואת המתחרים במרוץ הראשון של עונת פורמולה 1. המרוץ בבחריין, שחגג את יום הולדתו ה-20, נראה כמו חגיגה מוקדמת של ורסטאפן לתואר שאף אחד לא יכול למנוע בסוף העונה. זה היה הניצחון ה-57 של ורסטאפן על המסלול. היריבים שלו הודו עוד לפני המרוץ שמדובר במאבק על המקום השני.
אבל הסיפור של ורסטאפן תפס תפקיד משני לסיפור של הקבוצה שלו, חברת משקאות האנרגיה "רד בול", ולבוס של הקבוצה, כריסטיאן הורנר, שעננה כבדה תלויה מעל ראשו. ביום רביעי, שלושה ימים לפני המרוץ הראשון של העונה, הוציאה רד בול הודעה לפיה "אחרי חקירה עצמאית כנגד ההאשמות כלפי הורנר הושלמה, וכל הטענות כלפיו הוסרו". לפי ההודעה, הורנר הבריטי, לפחות לעת עתה, יישאר הבוס של הקבוצה.
5 צפייה בגלריה
הורנר והאליוול
הורנר והאליוול
הורנר והאליוול
(צילום: AP Photo/Darko Bandic)
5 צפייה בגלריה
מקס ורסטאפן במירוץ פורמולה 1 בבחריין
מקס ורסטאפן במירוץ פורמולה 1 בבחריין
ורסטאפן במהלך מירוץ פורמולה 1 בבחריין
(צילום: Rudy Carezzevoli/Getty Images)

לטהר את המותג

בפברואר יצא "דה טלחראף" ההולנדי בחדשות ראשוניות לגבי האשמות של אחת מעובדות הקבוצה לגבי התנהגות לא נאותה של הורנר כלפיה. כיוון שההאשמות עצמן היו כלליות ולא ספציפיות, תזמורת הגוסיפ של פורמולה 1 ניגנה לכל הכיוונים: תקיפה מינית? שימוש בכוח? יחסים בכפייה? הודעות לא במקום? כל ניחוש ניפח את הסיפור. עד היום אף אחד לא יודע בדיוק מה הטבע של התביעות נגד הורנר. הדוח, בן מאה דפים, נשאר סודי. הוא גם הותיר פתח למתלוננת להגיש ערעור.
לרד בול היו מיליון סיבות שתוצאות הבדיקה יישארו כפי שהן: חוסר אשמה וסודיות לגבי ההאשמות עצמן. הורנר, שנשוי לג'רי האליוול מ"ספייס גירלס", הוא הבוס הכי ותיק בסבב (מאז שרד בול נכנסה לביזנס ב-2005), והוא הבוס הכי מצליח. תחת הנהגתו סבסטיאן פטל זכה בארבעה תארים, ורסטאפן בשלושה, והקבוצה זכתה באינספור תארים על בנייה ועיצוב מכוניות המרוץ שלה. הורנר, 50, בנה את רד בול, הוא קבוצת המרוץ רד בול. האיש שפרש מנהיגת מרוצים כבר בגיל 25, הפך ב-2005, כשהוא בן 31, לבוס הצעיר הענף. הוא שינה את פני הענף בעיקר מבחינה טכנית ועיצובית, והדגמים שלו, יחד עם האליפויות של פטל ו-ורסטאפן, לקחו את הענף כולו לשיא. ב-2024 הוא נועל נעליים בגודל שבלתי אפשרי להיכנס לתוכן. פרישה שלו הייתה אסון לקבוצה.
5 צפייה בגלריה
 הורנר חוגג עם ורסטאפן את הניצחון בבחריין
 הורנר חוגג עם ורסטאפן את הניצחון בבחריין
הורנר חוגג עם ורסטאפן את הניצחון בבחריין
(צילום: Clive Rose/Getty Images))
וכל זה קורה במהלכם של מאבקי כוח בתוך הקבוצה עצמה מאז מותו לפני שנתיים של המייסד דיטריך מאטשיץ. הורנר נהנה מהתמיכה של המשפחה התאילנדית שמחזיקה ב-51 מהמניות, ואילו יריבו הלמוט מרקו, היועץ המוטורי של הקבוצה, נהנה מתמיכתו של ורסטאפן.
פורד, החברה שתספק לרד בול את המנועים החל מ-2026, הביעה דאגה עמוקה מההאשמות והחקירה נגד הורנר. פורד היא חברה שמעוניינת בהישגיות, אבל לא על חשבון אינטגריטי ואתיקה. ההודעה של רד בול לגבי סיום החקירה ושמירת הסודיות יכולה לחבל ביחסיהם בעתיד. גם שאר הקבוצות המתחרות בפורמולה 1 והנהלת הענף עצמו הביעו אכזבה ודאגה מעומק ההאשמות, ומכך שספקולציות ימשיכו להסתובב מסביב לענף ויחבלו בשמו, ודרשו מרד בול לנהוג ביתר שקיפות. חלק מראשי הקבוצות וההתאחדויות דרשו שתינתן להם אפשרות לפתוח בחקירה עצמאית בנושא. זה לא קרה כדי לברר את האמת או כדי לתת לעובדת המתלוננת צדק, זה קרה בגלל שהם רוצים לטהר את המותג.

"עסקים כרגיל"

פורמולה 1 הייתה תמיד ספורט נישתי. כדי לשווק אותו המרוצים הוצגו לא רק כתחרויות בין ספורטאים-כוכבים, אלא גם בין המכוניות עצמן וחברות הענק שעיצבו ובנו אותן. המוני ספונסרים שכיסו כל חלק לבוש וכל חלק במכונית היו חלק מהתפאורה של הענף, וההוכחה לעליית הפופולריות שלו.
5 צפייה בגלריה
ג'רי האליוול באה להפגין תמיכה בבעלה כריסטיאן הורנר, שלשום בבחריין
ג'רי האליוול באה להפגין תמיכה בבעלה כריסטיאן הורנר, שלשום בבחריין
האליוול באה להפגין תמיכה בבעלה כריסטיאן הורנר, שלשום בבחריין
(צילום: EPA/ALI HAIDER)
אבל פורמולה 1 הייתה צריכה משהו שיצית יחד את כל הגורמים הללו, והסדרה על מאחורי הקלעים של סבב המרוצים שעלתה בנטפליקס ב-2019, הייתה המצת הזה. הסדרה הנגישה את האנשים מאחורי המרוצים לצופים, הפכה אותם לאנושיים ביותר, ובתמורה היא הקפיצה את ההתעניינות בענף ברייטינג בטלוויזיה.
וכשהרייטינג עולה ומתפוצצת פרשה אפלולית בהשתתפות בוס מוביל שנשוי לכוכבת פופ, ברור שהרוחות יסערו והבוץ יתעופף לכיוונים שונים.
החקירה בנושא הופקדה בידיו של עורך דין וחוקר עצמאי שחקר בפברואר את הורנר במשך שעות ארוכות, כמו גם מעורבים אחרים בפרשה. מצד אחד, זה מראה כמה חמורה הפרשה. מצד שני, החקירה העצמאית לא הובילה אפילו להשעיה זמנית. הורנר, דחה את ההאשמות כלפיו וטען ש"כרגע, למרות ההפרעה, מדובר בעסקים כרגיל עבורי".
ורסטאפן, שניצח ב-19 מתוך 22 המרוצים בשנה שעברה, ניצח ב"עסקים כרגיל" גם בבחריין. אבל הוא היה החדשה המשנית. במהלך ההכנות למרוץ, הופיע מייל אנונימי (שלא ברור עד כמה הוא אותנטי, אך הוא הופץ בין ראשי הענף) שבו הופיעו שיחות וצ'אטים בקשר לנושא הנפיץ. לפי ציוצים של אנשים שמכסים את הפורמולה 1, מצב הדברים הוא כזה: מצד אחד הזכייה של ורסטאפן מובטחת גם השנה, מצד שני מאוד לא בטוח שהורנר יהיה איתו עד לקו הסיום של העונה. אביו של ורסטאפן אמר על הורנר לאחר הניצחון בבחריין: "יהיה פה מתח כל עוד הוא יישאר כאן, זה לא יכול להימשך כך וזה יתפוצץ בסופו של דבר ויקרע את הקבוצה לגזרים. הורנר מציג את עצמו כקורבן, למרות שהוא אחראי לכל הבעיות".
5 צפייה בגלריה
כריסטופר הורנר חוגג עם ורסטאפן את הניצחון בבחריין
כריסטופר הורנר חוגג עם ורסטאפן את הניצחון בבחריין
"עסקים כרגיל" גם בבחריין
(צילום: Clive Rose/Getty Images)
האליוול, שממעטת להופיע עם הורנר במרוצים, נראתה לצידו במהלך כל הימים שקדמו למרוץ בבחריין וביום המרוץ עצמו. ההופעה שלה ועמידתה לצידו נראו בעיני רבים כניסיון ציני של הורנר להשתמש בה כדי לשפר את התדמית המוכתמת שלו. הצעד הזה נראה ציני במיוחד לאור העובדה שמדובר בספורט סופר מאצ'ואיסטי שכל נהגיו הם גברים ורוב מוחלט של המנהלה שלו, ברמת הקבוצות וההנהלה, מורכב מגברים. בעולם שדורש גיוון, פורמולה 1 תהיה חייבת לשלם לפחות בשקיפות. ההודעה של רד בול, יום לפני המרוץ, על ביטול ההאשמות והשארת המקרה כסודי כדי לשמור על האנונימיות של התובעת והנתבעים, לא תרד בגרון בקלות. פורמולה 1 תלויה בהמון חברות שמחויבות לגיוון, לצדק, ולסביבת עבודה נקייה מאלימות או מתקיפות מיניות.
"זהו רגע חשוב עבור הספורט להראות שאנחנו עומדים לצד הערכים שלנו", אמר לואיס המילטון, הנהג האגדי. במצב העניינים הנוכחי כולם יוצאים פה מופסדים: הורנר, העובדים של רד בול, קבוצת רד בול וענף מרוצי המכוניות בכלל. בענף שמושתת כמעט לגמרי על לקיחת סיכונים, רד בול תימדד בימים הקרובים בבקרת סיכונים.
פורסם לראשונה: 01:30, 04.03.24