המרוץ לנשיאות ארה"ב עולה הילוך: הפריימריז הרפובליקניים בדרך להכרעה ב"יום שלישי הגדול"

מצביעים ב־16 מדינות ייצאו בשלישי להכריע מי המועמד המועדף עליהם, טראמפ או היילי • בימים האחרונים גרף טראמפ ניצחונות בפריימריז של עשר מדינות, שהעניקו לו עד כה 244 צירים • בקופה נמצאים 854 צירים שייתנו למנצח דחיפה משמעותית לעבר הניצחון • בזירה הדמוקרטית: ביידן לא מאותגר משמעותית

טראמפ גרף ניצחונות בין היתר בפריימריז של איידהו, מישיגן ומיזורי. צילום: EPA

פסטיבל הפריימריז, שנקרא "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), יהיה משמעותי בעיקר עבור הרפובליקנים שייצאו לבחור בין המועמדים שנותרו במרוץ - דונלד טראמפ וניקי היילי. אף שביידן רץ לכהונה שנייה, הוא עדיין יתמודד בפריימריז הדמוקרטיים מול מועמדים מקומיים, אך צפוי לקבל 1,420 מצירי מפלגתו, מה שיעניק לו בבטחה את המקום הדמוקרטי במרוץ.

"הפשע פה הוא נגדי": נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט // רויטרס

בתוך כך, בימים האחרונים גרף טראמפ ניצחונות בפריימריז של איידהו, מישיגן ומיזורי. אלו מצטרפים לשורת הניצחונות שלו בשבע מדינות נוספות, שהעניקו לו עד כה 244 צירים. "סופר טיוזדיי" יעניק לזוכה 854 צירים נוספים, שיהוו דחיפה משמעותית לעבר המספר הנכסף 1,215 הנדרשים לצורך קבלת המועמדות הרפובליקנית לנשיאות.

"אנחנו משוגרים כמו רקטה לתוך קבלת המועמדות הרפובליקנית", טראמפ אמר לתומכיו בעצרת בחירות בריצ'מונד, וירג'יניה. "קיבלנו מספרים שלא ייאמנו. זה מתחיל להיות מטורף. די פרוע. וזה כבוד גדול".

הסקרים איתו. טראמפ, צילום: EPA

"רוצים מישהו חדש"

אף שלא הצליחה לנצח באף אחת מהמדינות עד כה, היילי מסרבת לפרוש מהמרוץ וממשיכה לרוץ גם בשורת המדינות שיצביעו מחר. "התומכים שלי הם לא אנטי־טראמפ. הם פשוט רוצים מישהו חדש, שונה", אמרה היילי בשיחה עם כתבים, והוסיפה לתקוף את התקשורת. "אתם הפכתם את המרוץ הזה להיות סביב טראמפ, ולא על פריימריז. לא דיברתם על כך שמדובר בפריימריז שיקבעו את הכיוון שבו תצעד המדינה שלנו, אלא רק על טראמפ". לתומכיה במישיגן היא הוסיפה ואמרה כי "טראמפ עשה פה קמפיין במשך שמונה שנים. אני כאן יומיים וקיבלנו כמעט 30 אחוז תמיכה".

אמש התקיימו פריימריז בוושינגטון הבירה והיום צפויים רפובליקנים להצביע בצפון דקוטה. מחר, כאמור, יתקיימו בחירות בשורה של מדינות, שבכולן טראמפ מוביל על היילי בפער ניכר, וניתן להניח כי הוא יזכה בכולן ויקרב את עצמו לקבלת המועמדות מטעם הרפובליקנים. אם ימשיכו בשורת הניצחונות המפלגתיים, כבר באמצע מארס ביידן וטראמפ יוכתרו כמועמדים שירוצו ראש בראש בבחירות הכלליות בנובמבר.

מסרבת לפרוש. היילי, צילום: רויטרס

מהסקר האחרון שערך העיתון "ניו יורק טיימס" יחד עם מכללת סיינה, עולה כי בקרב ישיר בין ביידן לטראמפ, הנשיא המכהן מקבל 43 אחוזים בעוד טראמפ זוכה ל־48 אחוזים. מרבית הנשאלים טענו בסקר כי הכלכלה המקומית נמצאת במצב גרוע, ושיעור התמיכה בנשיא המכהן ממשיך לרדת.

"אם נקבל את טראמפ לעוד ארבע שנים, תהיה לנו כלכלה במצב טוב יותר", אומר אוסקר ריברה, אזרח ארה"ב ל"טיימס". "זה נראה כאילו אנחנו חלשים, אמריקה חלשה. אנחנו צריכים מישהו חזק", הוסיף בהתייחסותו למצב הנוכחי במדינה.

נדרש לחשב מסלול. ביידן, צילום: אי.פי

"זו הולכת להיות החלטה קשה, אני באמת חושבת לא להצביע בכלל", אמרה מאמטה מיסרה, דמוקרטית שהצביעה ב־2020 לביידן. כמו כן, 40 אחוז מהנשאלים תמכו בישראל במלחמתה בחמאס, רובם תומכי טראמפ. המגמה הפוכה כאשר מדובר בביידן, שמרבית תומכיו מצדדים בפלשתינים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר