"חוששים, אבל זה משמח": בשדרות חזרו ללימודים לראשונה מאז השבת השחורה

עם מחסומים בכניסות לעיר ונוכחות גדולה של כוחות הביטחון: ילדי שדרות שבו הבוקר לגנים ולבתי הספר • שר החינוך יואב קיש: "מבין את אלו שחוששים" • ראש העיר אלון דוידי: "יהיו ימים מורכבים. אני קורא למי שמופקד על הביטחון - אל תלכו לישון, אויב צריך לחסל" • מנהל קהילת רעות יניב צברי: "אנחנו חזקים, אנחנו ננצח את החמאס - אנחנו פה כדי להמשיך את החיים בכל הכוח"

ההכנות בעיריית שדרות לתחילת הלימודים בעיר // דוברות עיריית שדרות

בין חשש לתקווה: שנת הלימודים תשפ"ד החלה היום (ראשון) בפעם השנייה עבור תושבי העיר שדרות, הפעם באופן מלא לראשונה מאז השבת השחורה.

כבר בשעות הבוקר המוקדמות כוחות הביטחון עשו ככל שביכולתם כדי לתת את תחושת הביטחון שנמחקה לה בחודשים האחרונים. כשבכניסות לעיר הוצבו מחסומי בידוק ובכל שער כניסה למוסד לימודים תוגברה האבטחה. פגשנו מספר הורים מול קריית החינוך מרשת אמי"ת שמחים ומרוגשים אך באותו הזמן עם חששות: "חזרנו לעיר לפני שלושה שבועות ואנחנו מאוד מרוגשים", סיפרה מירב כשבאוטו שלה נמצאים איתה שניים מילדיה, כשארבעה נוספים כבר החלו את יום הלימודים, "יש לי שישה ילדים, אנחנו די חוששים אבל זה משמח".

חוזרים ללימודים בשדרות, צילום: איליה יגורוב

את מאיר המורה תפסנו כשהוא נפגש ומעניק חיבוק חם לאחד מתלמידיו, את החיוך על פניו הוא בקושי מצליח להוריד: "אני נרגש, אני שמח לחזור ושמח לראות אותם שוב כאן". הוא סיפר כי רוב תלמידיו חזרו הבוקר: "ברוך השם, כיף, כיף, היום הולכים לדבר הרבה על ציונות, אהבת הארץ ואהבת העיר שלנו".

"חזרנו בסוף חודש דצמבר, זאת כבר לא התרגשות", צילום: לירון מולדובן

כשאנחנו עוצרים עוד אמא אחת, עם הילד שלה על הידיים היא דווקא פחות מרוגשת: "חזרנו בסוף חודש דצמבר, זאת כבר לא התרגשות, יש לי שלושה ילדים וכולם פה במסגרות בעיר, אני חוששת טיפה". במפתיע ניידת משטרה נעצרת לידנו וממנה יוצא ניצב אמיר כהן, מפקד מחוז דרום של המשטרה שלחם בשטח העיר באותו יום שחור: "שיהיה לכם יום מוצלח, אנחנו פה, לכל מה שתצטרכו, אנחנו כאן כדי לשמור עליכם". הוא נותן כיף לילד וממשיך לדרכו למוסד נוסף על מנת להשגיח מקרוב.

גינת יערי, הגננת של גן הפקאן סיפרה על תחושותיה: "התרגשות, אנחנו חוזרים מחדש, 18 ילדים וזו נוכחות מכובדת, מתוך 31. מחכים ומצפים לראות את כולם במהרה. עדיין אני יודעת שכל אחד יודע מה טוב ונכון בשבילו, יש חשש, כל אחד יודע מה טוב בשבילו, כולם יחזרו. אנחנו יודעים שהצבא פה. תמיד יש חששות אבל אנחנו יודעים שאנחנו מוגנים פה".

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות: "כמו כולם, פתחתי עם הילדים בבתי הספר. לחלקם זה בכלל פתיחת השנה שלהם. אני רוצה לברך את צוותי החינוך ואת השר שמלווה אותנו מ-7 באוקטובר. מבחינת המספרים, היום בבוקר היינו עם אלפים של תלמידים. אני חושב, ש-50 אחוז יחזרו עד סוף השבוע לעיר. השהות במלונות גרמה לדברים לא טובים. התלמידים שלנו, פה הם יכולים לקבל 8 שעות לימוד. בעזרת השם יתוקצבו במערכת מיוחדת.

"אנחנו כולנו עצובים וכואבים את נפילת הלוחמים. שלא יהיה חמאס יותר ולא ג'יהאד, השמדת החמאס השמדת הג'יאהד. חייבים לעשות את זה גם בצפון, חייב לתת מענה לאיום של חיזבאללה, לא בהסכמים רק בהשמדתו של חיזבאללה. יהיו ימים מורכבים, ראינו מה שעשו בעזה, צריכים את צה"ל חזק. נעשה כל מה שאנחנו יכולים למען התושבים. נפעל להגדיל את העיר. מי שמופקד על הביטחון אל תלכו לישון, אויב צריך לחסל אותו".

שר החינוך יואב קיש אמר: "זה יום שהתחיל קשה. שמענו על מחיר כבד ששילמנו, ואני מחזק את החיילים שיחזרו בשלום. מצד שני החיים במדינה מתקדמים, האזור הזה מוגדר שקט, יש חשש לירי אבל צה"ל הבטיח שניתן לחזור לשדרות. התושבים רוצים לחזור. תודה לצוותי החינוך של העיר, אני מבין את אלו שחוששים, נבנתה מערכת עדיין למי שלא רוצה לחזור לא לחזור, אתגר כוח אדם בכל מקום שיהיה - ניתן מענה, המיקוד הוא רוב התושבים רוצים לחזור. אנחנו במלחמה".

גני הילדים בעיר, למעלה מ-80 במספר, מהווים את רוב מוסדות החינוך בעיר. לפי ההערכות, יותר ממחצית מהתלמידים, בין 4,000 ל-5,000, צפויים לחזור למסגרת אליה היו רגלים.

מפקד מחוז דרום, ניצב אמיר כהן, ביום החזרה ללימודים בשדרות, צילום: איליה יגורוב

ביום שישי האחרון התבצע תרגיל מסכם לקראת החזרה ללימודים בעיר. תא"ל אבי רוזנפלד, מפקד אוגדת עזה, הדגיש את סוגיית חשיבות הדריכות של הכוחות והפציר לפעולות לפי פקודות בלבד, במיוחד כשבעיר יש כוחות ואזרחים נושאי נשק רבים.

מנהל קהילת "רעות" יניב צברי, שחזר מפינוי בירושלים בשיחה עם "ישראל היום", חולק בתחושותיו ביום המיוחד בעיר: "זה כמו אחד בספטמבר, אבל לא בפעם הראשונה ועבור חלק מהילדים גם לא בפעם השנייה, כי הם כבר התחילו ללמודות במקומות אליהם פינו".

חוזרים ללימודים ברגשות מעורבים, צילום: לירון מולדובן

צברי שתחת אחריותו 300 תלמידים במעונות יום וגם במעונות לילדים עם צרכים מיוחדים, יודע שעבור ההורים והמורים נוכחותם של כוחות הביטחון מוסיה רוגע: "חשוב שהם ירגישו בטוח, רוב ההורים היו בלחץ כי אנחנו רגילים שאחד בספטמבר מתחיל אצלנו באזעקות ובמתחים כמעט כל שנה, גם מזה חששו. לכן ראית גם כשיש לא מעט מאחרים". אנשים רבים חיכו לאחר השעה שמונה כדי להביא את ילדיהם כדי לוודא סופית שהשקט נשמר. המסר של צברי אופטימי: "אנחנו חזקים, אנחנו ננצח את החמאס. ואנחנו פה כדי להמשיך את החיים בכל הכוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר