אולימפיאדת טוקיו הייתה המוצלחת ביותר אי פעם של ישראל, עם שיא מדליות (4) ושני אלופים אולימפיים. נראה שאולימפיאדת פריז תהיה מוצלחת אפילו יותר.
בשנתיים האחרונות, הספורטאים הישראלים השיגו 18 מדליות באליפויות עולם, חמש מהם מזהב. לישראל יש עומק איכותי במספר ענפים (כמו גלישת רוח), שהוביל אפילו לתחרות פנימית על הזכות לייצג את המדינה באולימפיאדה. אלה הם המועמדים הבולטים לעמוד על הפודיום בפריז, כשנותרו עוד חמישה חודשים לפתיחת המשחקים.
9 צפייה בגלריה
 לונה צ'מטאי, ארטיום דולגופיאט ורז הרשקו
 לונה צ'מטאי, ארטיום דולגופיאט ורז הרשקו
לונה צ'מטאי, ארטיום דולגופיאט ורז הרשקו. התקוות של ישראל
(צילום: AP, רויטרס, AFP)

האלוף שהולך על דאבל

ארטיום דולגופיאט | התעמלות מכשירים | אלוף אולימפי, אלוף עולם בתרגיל הקרקע
ארטיום דולגופיאט הוא המתעמל הטוב בעולם בתרגיל הקרקע, וגם היציב מכולם. בדיוק ב־7 באוקטובר, ביום הקשה ביותר שחוותה ישראל, זכה האלוף האולימפי הישראלי במדליית הזהב הראשונה שלו באליפות העולם, ומיצב את עצמו עוד יותר כמועמד בכיר להפוך לישראלי הראשון שמגן על המדליה המוזהבת שלו במשחקים האולימפיים.
מספר ימים אחרי שזכה במדליית הזהב במשחקים בטוקיו, דולגופיאט כבר הגיע לאולם בהדר יוסף כדי להתחיל את הקמפיין לקראת אולימפיאדת פריז. הוא תמיד בהיכון, צנוע ומבין שרק דרך עבודה קשה יוכל להיאבק על מקום גבוה בפודיום. באפריל הוא יתחרה באליפות אירופה באיטליה, שבה יתמודד גם בתחרות הקרב־רב, ולכן הרחיב את אימוניו לחמישה־שישה מכשירים. אחרי האליפות הוא כבר יתרכז בתרגיל הקרקע, שבו יעלה את רמת הקושי כדי להגיע מוכן לתחרות האולימפית, ובנוסף יעבוד על סוס הסמוכות וקפיצות.
9 צפייה בגלריה
דולגופיאט
דולגופיאט
המתעמל הטוב בעולם בתרגיל הקרקע. דולגופיאט
(צילום: Lionel BONAVENTURE / AFP)
9 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
קרלוס יולו מהפיליפינים אמנם איכזב באולימפיאדת טוקיו והודח כבר במוקדמות, אך הוא נחשב למתעמל אדיר. הבריטי לוק ווייטהאוס, שניצח את דולגופיאט בתרגיל הקרקע באליפות אירופה בשנה שעברה, ייתן פייט גם בפריז, וצריך להסתכל גם לכיוון היפנים שעדיין לא בחרו מי יהיה המתעמל שלהם בתרגיל הקרקע ונחשבים בקביעות למועמדים למדליה. מה שעוד ישפיע על התחרות זו ההחלטה אם לאשר לרוסיה לשלוח מתעמל יחיד. איגוד ההתעמלות העולמי מאשר ייצוג כבודדים, האיגוד האירופי מתנגד – ולכן הסוגיה הזו נותרה מעורפלת.
דולגופיאט השיג את מדליית הזהב באליפות העולם האחרונה עם ציון פושר מבחינתו (14.866), והקדים את קאזוקי מינאמי היפני ומילאד קארימי הקזחי. סביר להניח שבפריז הרמה תהיה גבוהה יותר. דולגופיאט עובד יחד עם מאמנו סרגיי וייסבורג על תרגיל ברמת הקושי הגבוהה ביותר (זו המומחיות שלו), וניתן יהיה לראות את המגמה באליפות אירופה הקרובה.
9 צפייה בגלריה
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
המתעמל הישראלי ארטיום דולגופיאט
עובד על תרגיל ברמת הקושי הגבוהה ביותר
(AP Photo/Geert vanden Wijngaert)

לינוי אשרם, הגרסה הקבוצתית

נבחרת ישראל | התעמלות אמנותית | אלופת עולם בקרב־רב
באוגוסט האחרון זכתה נבחרת ההתעמלות האמנותית במדליית זהב היסטורית באליפות העולם בקרב־רב. הנבחרת, שכוללת את אופיר שחם, דיאנה סברצוב, הדר פרידמן, רומי פריצקי ושני בקנוב (ליזה בנצ'וק, שהייתה חלק מהזכייה בזהב, פרשה), נחשבת לאחת החזקות בעולם, אבל עד הקיץ האחרון מעולם לא קטפה את התואר העולמי בקרב־רב – התחרות היחידה שבה מחולקת מדליה אולימפית. אחת הסיבות לזינוק בסיכויים לזכייה במדליה אולימפית ראשונה כנבחרת קבוצתית היא גם העובדה שרוסיה ובלארוס – שתיים מהנבחרות החזקות בעולם – לא יהיו בפריז בגלל הסנקציות שהוטלו עליהן עקב המלחמה באוקראינה.
מעבר לאימונים עם קליברית כמו איילת זוסמן, מאמנת־העל שהובילה את לינוי אשרם למדליית זהב אולימפית (אשרם עצמה היא חלק מצוות האימון בנבחרת), התקשתה הנבחרת לצאת לתחרויות בינלאומיות בגלל המלחמה, כך שלאחרונה היא רק השתתפה במחנות אימון. התחרות הראשונה שלה תהיה במסגרת גביע העולם החודש ביוון, ומשם ימשיכו הבנות לסופיה, באקו ואליפות אירופה.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל עם הזהב. יעמדו על הפודיום גם בפריז?
(צילום: JOSE JORDAN / AFP)
בולגריה, שזכתה במדליית הזהב האולימפית בטוקיו, נחשבת לאחת המועמדות הברורות לעמוד שוב על הפודיום, כמו גם סין שהתמודדה עם ישראל באליפות העולם האחרונה והסתפקה במדליית הכסף בפער קטן. נבחרות ספרד, איטליה, אוקראינה ואזרבייג'ן נחשבות גם הן לאיכותיות.
מדובר בנבחרת ההתעמלות האמנותית המוכשרת ביותר שהייתה לישראל, אבל צריכים להתחבר הרבה דברים בענף לא מדיד כדי לזכות במדליה. בענף רווי פוליטיקה שמשפיעה על השיפוט במקרים רבים – בטח עם האווירה סביב ישראל – חשוב גם מה שיקרה מאחורי הקלעים. ועוד לא אמרנו מילה על הסיכוי (הנמוך) שברגע האחרון רוסיה ובלארוס יקבלו אישור להשתתף.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
הענף רווי בפוליטיקה, ויש סיכוי שבלארוס ורוסיה יחזרו
(צילום: JOSE JORDAN / AFP)

הכוכבת של מעצמת המרתון

לונה צ'מטאי סלפטר | אתלטיקה | מדליית ארד באליפות העולם במרתון
איגוד האתלטיקה הפך את ריצות המרתון לפרויקט לאומי ויצר אימפריה אירופית, על סף העולמית – לא פחות מזה. לונה צ'מטאי סלפטר כבר עמדה על פודיום עם מדליית הארד היוקרתית באליפות העולם בארה"ב ב־2022, ובשנה שעברה סיימה במקום הרביעי באותה תחרות בבודפשט במרחק של 21 שניות מהארד. באולימפיאדת טוקיו היא הייתה ברביעייה המובילה ממש עד לסיום, אבל קרסה בגלל החום הכבד. יחד איתה ראוי לסמן כמועמדים, גם אם בפרופיל נמוך יותר, את סגן אלוף העולם מארו טפרי ואת גשאו איילה, שסיים את מרתון סביליה האחרון עם שיא ישראלי אדיר, 2:04:53 שעות.
לונה בת ה-35, שבחרה להתמקד במרתון בפריז, הפכה לאחת הרצות הטובות בעולם למרחקים ארוכים. מאז אליפות העולם בבודפשט היא התחרתה במרחקים קצרים יחסית (15 ק"מ בהולנד, 10 ק"מ במדריד), ורק לפנות בוקר חזרה למרחק המלא במרתון טוקיו. בנוסף, היא תרוץ עם יתר הנבחרת בחצי המרתון באליפות אירופה.
9 צפייה בגלריה
סלפטר ויתר הרצות
סלפטר ויתר הרצות
לונה צ'מטאי סלפטר. תביא מדלייה בענף היוקרתי?
(צילום: Christian Petersen/Getty Images for World Athletics)
מדובר בשדה משחק של רצות מאתיופיה וקניה, והארסנל שם גדול כל כך שאפילו עדיין לא קבעו מי מביניהן ייצגו את המדינות שלהן בפריז. האירופיות לא פקטור בכלל במרתון, למעט אולי סיפאן חסן, ההולנדית ממוצא אתיופי, ששוקלת להציב לעצמה באולימפיאדה מטרה יומרנית במיוחד של 5,000 מטר, 10,000 מטר ומרתון.
המרתון בבירת צרפת צפוי להיות קשה במיוחד משתי סיבות עיקריות: תוואי השטח הקשה, יחד עם החום הצרפתי של אוגוסט (גם אם הזינוק יתקיים בשעות הבוקר המוקדמות). בשל כך, איתי מגידי, שאחראי על הפרויקט, בנה פרוטוקול מלא והכנה של מה שנקרא "איקלום לחום". ההכנה כוללת אימונים בקניה עם וסטים של קרח, מחנה מסכם בעיירה האיטלקית ססטרייר, וחלק מהאימונים יתקיימו בטורינו כדי להתמודד עם מתווה מישורי וחם. במרתון מהסוג הזה, מי מהבכירות שתגיע מאוקלמת יותר ולא תפרוש, תעמוד על הפודיום – פחות תוצאות, יותר הישרדות.

טייסת עם מפרשית

שרון קנטור | גלישת רוח | אלופת עולם בדגם iQFoil
מאמן נבחרת הנשים שחר צוברי הצליח בשנתיים וחצי שלו בתפקיד לייצר את נבחרת גלישת הרוח הטובה בעולם. הנתון הבא פשוט מדהים: בקדנציה שלו רשומות כרגע שש מדליות באליפויות העולם, כולל שתי אלופות עולם (קנטור ושחר טיבי). משמע: המקום הראשון שבו סיימה קנטור בטבלה הפנימית של הנבחרת הגיע אחרי תחרות איכותית שלא קיימת באף מדינה. כל אחת מהגולשות שזכו במדליות באליפויות העולם – קנטור, טיבי, קטי ספיצ'קוב ודניאלה פלג – שווה מדליה אולימפית, כך שהסינון שיצר צוברי היה המבחן הקשה ביותר עבור גולשת, וזו נקודת פתיחה טובה להסתערות על הפודיום בצרפת.
רק לפני חודש חוותה קנטור אליפות עולם מלאת אתגרים באיים הקנריים, ובסופו של יום תחרויות אדיר הצליחה לפלס את דרכה בין המצופים והפכה לאלופת העולם. הגולשת הצעירה (21) ממושב אביחיל ניצלה את החלפת הדגם לפויל המהיר שמתאים לממדי גופה כדי להפוך לאחת הגולשות הטובות בעולם ולמועמדת בכירה לעמוד על הפודיום האולימפי. קנטור תתחרה באפריל בפלמה דה מאיורקה ובהייר ותצא אחר־כך לתחרויות אימון במארסיי – שם גם תיערך התחרות האולימפית – לקראת הדבר האמיתי בעוד חמישה חודשים.
9 צפייה בגלריה
שרון קנטור
שרון קנטור
שרון קנטור. מועמדת כמעט ודאית לפודיום
(צילום: sailing energy)
הבריטית אמה ווילסון, שאותה הצליחה קנטור לנצח בפוטו־פיניש באליפות העולם האחרונה, היא כנראה היריבה הרצינית ביותר. לצידה אפשר לציין גם את הספרדייה פילאר למדריד־טרואבה שסיימה את התחרות במקום החמישי.
לקנטור יש יתרון בכך שהיא מכירה היטב את אתר השייט במארסיי, אחרי שניצחה שם בקיץ האחרון בתחרות הקדם-אולימפית. קנטור תגיע עם צוברי לאתר האולימפי מספר פעמים לפני התחרות, עם יריבת אימונים אחת לפחות, כדי להיות הכי מוכנה שיש למבחן הגדול ביותר שלה.

הפייטריות בחליפת הג'ודו

ענבר לניר ורז הרשקו | ג'ודו | אלופת עולם וסגנית אלופת אירופה
בעוד נבחרת הגברים דועכת, מדובר בשתיים מהג'ודאיות היציבות ביותר בשנה החולפת, כאלו שעלייה לפודיום הפכה לטקס קבוע שלהן בתחרויות. לניר (78 ק"ג) בת ה־23 מדורגת במקום הראשון בדירוג האולימפי, והרשקו (78 פלוס) בת ה־25 מדורגת שנייה. לניר עשתה את הקפיצה הגדולה שלה בשנה החולפת, כשזכתה באליפות העולם בדוחא, בטורניר המאסטרס המסכם של השנה, במדליית ארד באליפות אירופה ובמדליית כסף בגראנד סלאם טוקיו היוקרתי. הרשקו היא אחת הבכירות במשקל שלה ורשימת התארים שלה מהשנה האחרונה מלהיבה ומבטיחה: סגנית אלופת אירופה, שלישית באליפות העולם וחמש מדליות בתחרויות גראנד סלאם.
שתי הישראליות הבכירות התחרו ב־2024 רק בטורניר פריז, שבו לניר סיימה ללא מדליה עם הפסדים ליריבות נחותות ממנה. הרשקו סיימה שוב על הפודיום, עם הארד, אחרי שהפסידה בחצי הגמר. לשתיים יש עוד מספר תחרויות עד למשחקים שייפתחו בעוד חמישה חודשים.
9 צפייה בגלריה
ענבר לניר רז הרשקו
ענבר לניר רז הרשקו
ענבר לניר ורז הרשקו . המועמדות הבולטות בג'ודו
(צילום: באדיבות איגוד הג'ודו )
הג'ודאית המרשימה ביותר בקטגוריית המשקל של לניר היא האיטלקייה אליס בלאנדי, שזכתה במדליית כסף בטורניר פריז האחרון. ברשימת היריבות הקשות ניתן למנות את אחת הגרמניות (אנה מריה ואגנר או אלינה בוהם), הברזילאית מאירה אגיאר, ההולנדית חוסיה סטינהאוס ואחת מבין הצרפתיות – אודרי צ'ומיי או מדליין מלונגה. במקרה של הרשקו, היריבה החזקה ביותר, שתזכה גם לעידוד מטורף באולם ברסי, היא הצרפתייה רומאן דיקו. עוד שמות שמהם צריך להיזהר: קיירה אוזדמיר מטורקיה, קים הא־יון מקוריאה, שו שין מסין ואקירה סונה מיפן, האלופה האולימפית ואלופת העולם שהרשקו מתקשה מולה ומעולם לא הצליחה לתת לה פייט.
ג'ודו הוא אחד הענפים האכזריים ביותר, זה גם היופי בו. לניר והרשקו לא מגיעות ברמת הפייבוריטיות שהייתה למשל לירדן ג'רבי, אבל הן חזק מאוד בתמונת המדליות. שתיהן יהיו חלק מהשמינייה הראשונה בהגרלה, כך שעד לרבע הגמר לא צפוי להן מסלול קשה מדי. בכל מקרה, יום תחרויות כמו זה של לניר באליפות העולם בשנה שעברה בדוחא – וזו מדליה בטוחה, בעוד הרשקו ביססה את עצמה כמועמדת מובילה לפודיום במשקל שלה.
פורסם לראשונה: 01:30, 03.03.24