סמוטריץ' לנתניהו: לקדם מייד חוק איסור החזרת גופות מחבלים

לקראת הרמדאן דורש שר האוצר דיון בקבינט על חוק שיאסור על החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם • במערכת הביטחון מתנגדים • ברקע המו"מ על החטופים, החוק לא יחסום את המדינה משימוש בגופות מחבלים כקלף מיקוח במשא ומתן

הלוויה בשומרון, השבוע. צילום: אי.אף.פי

שר האוצר וחבר הקבינט המדיני־ביטחוני, בצלאל סמוטריץ', שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דרישה להעלות לדיון בקבינט את חוק איסור החזרת גופות מחבלים, במטרה לאשר את החוק.

דובר צה"ל: "לפחות 222 חטופים, יותר מ-1,000 שבויים וגופות מחבלים בידי ישראל" (ארכיון) // דובר צה"ל

החוק עבר בקריאה טרומית, אך נקבע כי על מנת לקדמו ולהביאו להצבעה במליאה, צריך את אישור הקבינט. סמוטריץ' כותב במכתבו לנתניהו כי יש "לקדם את העניין בזריזות",  במטרה להספיק להעביר את החוק עוד לפני חג הרמדאן המוסלמי - כדי ליצור הרתעה בחודש שנחשב נפיץ מבחינה ביטחונית.

החוק, אשר הוגש בעבר על ידי סמוטריץ', ובכנסת הנוכחית חתום עליו חבר מפלגתו ח"כ משה סולומון, מבקש לקבוע שברירת המחדל תהיה כי כל גופת מחבל - כלומר אדם שנהרג אגב עשיית מעשה טרור - תיקבר בבית קברות ייעודי לחללי אויב ולא תוחזר למשפחות המחבלים.

ח"כ משה סולומון, צילום: אורן בן חקון

"למנוע הלוויות שהופכות למופעי הסתה"

כיום, למעט במקרים שבהם יש שיוך ברור על ידי השב"כ בין מחבל לארגון חמאס, רוב גופות המחבלים מוחזרות למשפחותיהם. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הוא נועד להרתיע, וכן למנוע הלוויות של מחבלים אשר "הופכות למופעי הסתה ועידוד טרור, שגורם לסיכון שלום הציבור".

יש לציין כי החוק המוצע קובע כי למרות איסור החזרת גופות המחבלים, בידי ראש הממשלה תהיה סמכות להחזיר גופות במקרים מסוימים. כלומר, ברקע המו"מ על החטופים, החוק לא יחסום את המדינה משימוש בגופות מחבלים כקלף מיקוח במו"מ.

קלף מיקוח במו"מ לשחרור החטופים, צילום: אי.אף.פי

גורמים במערכת הביטחון מתנגדים לחקיקה הזו, שכן הם סבורים כי מדיניות החזרת גופות מחבלים צריכה להיות בעלת מרחב תמרון רחב אל מול צורכי הביטחון, ולא על ידי חקיקה בנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר