נמשכות ההערכות בענף הנדל"ן לגבי התקררות מחירי הדירות: לאחר הנתונים המפתיעים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), לפיהם אחרי 10 חודשים רצופים בסוף שנת 2023 הדירות חזרו להתייקר, ובצל החלטת בנק ישראל שלא להפחית את הריבית, מהלך שימשיך להקשות על נוטלי המשכנתאות, ברשות המיסים סבורים שלפחות בשוק הדירות החדשות התחושה היא שיש ירידה במחירים.
בכנס נדל"ן שנערך אמש בתל אביב אמר שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים, כי תנאי המימון שמספקים קבלנים לרוכשי דירות חדשות מבטאים הנחות במחירי הדירות. "אנחנו רואים התאוששות בעסקאות בדירות מגורים בדצמבר 2023, בעיקר בתחום מכירות הקבלנים. תנאי התשלום שהם מציעים בעצם מבטאים הנחה בפועל במחיר הדירה, שלא באה לידי ביטוי בדיווח על העסקה, ומכאן בנתונים של מחירי הדיור (הכוונה למדד מחירי הדיור של הלמ"ס – ה.צ). לפיכך רשות המיסים תבחן איך לתת לזה ביטוי", ציין.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
התאוששות במכירות הקבלנים בסוף 2023. אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בכנס, שערך מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב בנושא "אתגרי שוק הנדל"ן לאחר ה-7 באוקטובר", הוסיף אהרונוביץ כי ברשות המיסים מתכננים להתייחס למחסור בהיצע הדירות להשכרה. "אנו מקדמים הקלה בסוגיות המע"מ ליזמים שיבנו פרויקטים המיועדים לשכירות ארוכת טווח. השכירות תמשיך להיות פטורה ממע"מ והיזמים יוכלו לקזז אותו בתחילת הדרך. אבל המכירה בסוף תחויב במע"מ, ובכך תקל משמעותית על יזמים בבניית פרויקטים של שכירות ארוכת טווח", הסביר.
בהמשך התייחס מנהל רשות המיסים להצעה של משרד האוצר לקבע את מס הרכישה למשקיעים, הצעה שזכתה להתנגדות גורפת מצד הקבלנים וגם בכנסת. "בקרוב צריך יהיה לקבל החלטה - האם המס יחזור לשיעור של 8%-10% או שממשיכים את הוראת השעה של מס בגובה 5%-6%. החלטה זו תייצר וודאות בשוק", אמר. מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, הבהיר כי יש צורך בקיבוע מס הרכישה למשקיעים וטען כי הפחתתו תפגע בשוק הדיור ולא תועיל לו.
2 צפייה בגלריה
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים, בכנס בת"א
(צלם: שלומי מזרחי)

"קרקעות חינם בנגב ובגליל"

ד"ר עדי ברנדר, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, התייחס בכנס למשבר בענף הבנייה והתשתיות. "הפעילות בענף הבנייה לפני המלחמה הייתה בהיקף גבוה. סך הבנייה הפעילה, התחלות הבנייה והתעסוקה בענף היו ברמות גבוהות, והיתרי הבנייה והיקפי האישורים של מוסדות התכנון הצביעו על צנרת מבטיחה של התרחבות בשנים הקרובות", אמר. "עם פרוץ המלחמה, הפעילות בענף הצטמצמה מאוד. כיום החסם המרכזי לפעילות הוא המחסור בעובדים, בשל היעדרות העובדים הפלסטינים".
ברנדר הוסיף כי "יש צורך בקבלת החלטות לגבי תמהיל העובדים והטכנולוגיה הרצויים בענף הבנייה, שכן הגעת מספר גדול של עובדים זרים שיחליפו את הפלסטינים תיקח זמן רב. העסקת העובדים הפלסטינים כרוכה בשיבושים בתקופות של מתיחות ביטחונית, והתקדמות טכנולוגית שתצמצם את מספר העובדים הדרושים בענף ותעודד תעסוקת ישראלים נוספים, כרוכה בהשקעות ובתהליכי התאמה. בנוסף, חשוב לפעול לקידום השקעות ציבוריות בתשתיות כדי לשחרר את הפוטנציאל של קרקעות שקידומן לבנייה מותנה בפיתוח אותן תשתיות".
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר ושותפה מנהלת במשרד שטרק את שטרק רואי חשבון, התייחסה לאתגרי שוק הדיור בתקופה הנוכחית ואמרה כי אחד המהלכים שיסייע להוציא את ענף הנדל"ן מהמשבר הוא תמרוץ ההתיישבות בנגב ובגליל על ידי מתן קרקעות חינם. לדבריה, "בספטמבר האחרון המדינה קידמה סבסוד משמעותי להתיישבות באזורים אלה, אך בעקבות המלחמה יש לעודד לכיוון צעד נוסף ולהעניק קרקעות חינם לחסרי דיור ולמשפרי דיור בישובים הכפריים של הנגב והגליל. בכך הפתרון למצוקת הדיור ישתלב עם הצורך החיוני של התיישבות בהגנה על הגבולות. במקביל יש לתמרץ יזמים וקבלנים לבנות במקומות אלה על ידי הטבות שונות".
עוד ציינה כי לשיטתה, מהלך אסטרטגי נוסף מתייחס לאזורי הביקוש במרכז הארץ, במסגרתו יש להוביל מדיניות של הסבת בנייני משרדים למגורים. "המחסור בדירות, במקביל לעודף ההיצע ולשפל אליו נקלעו בנייני המשרדים בארץ ובעולם, מגמה שרואים בבירור בארה"ב ועלולה גם לאיים על יציבות הבנקים, יכול לאפשר פתרון מיטבי על ידי יצירת היצע עצום של דירות בלב ערים מבוקשות, אשר יכולות להתאים לצעירים ולמשפחות".
לדבריה, "יש לקדם מודל משולב של עירוב שימושים בתמהיל של 70% למגורים והיתר למבני ציבור ולמסחר. מהלך זה מחייב מדיניות ממשלתית שמקדמת הסרת חסמים ובירוקרטיה, תמיכה ביזמים שיבצעו את השינוי באמצעות מתן הטבות מס, זירוז תהליכי בנייה כמו חיזוק מבנים ושינוי תב"עות (תוכניות בניין עיר). את הדירות למגורים ניתן יהיה להציע למכירה או להשכרה ארוכת טווח".