למען הפעוטות שלנו: מכתב לשר החינוך

המלחמה פגעה בפעוטות כמו בכולנו • שיעור גבוה של פעוטות נמצאים בנסיגה התפתחותית • מצבם מעיד על כך: בבעיות שינה ואכילה חמורות ובהתקפי זעם

גן ילדים (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

שר החינוך יואב קיש, קהילת הגיל הרך פונה אליך מתוך דאגה עמוקה: שקול מחדש את הקיצוץ המזיק בתקציב החינוך לגיל הרך.

קיצוץ 200 מיליון שקלים בתקציב החינוך לגיל הרך הוא מהלך הרסני, שיפגע ישירות באיכות החינוך והטיפול שמקבלים פעוטות בגילי לידה עד 3, הקריטיים והרגישים ביותר להתפתחות האדם. בגילים אלו ניתן לאתר ולמנוע בעיות רבות, אם מטפלים בהן בזמן ובמקצועיות. טיפול נכון כעת ימנע קשיים ועלויות גבוהות בעתיד. רק לפני שנתיים העבירה המדינה את האחריות לגיל הרך למשרד החינוך, תיקון היסטורי שהכיר בכך שחינוך אינו מתחיל בגיל 3. התקציב שניתן למעבר עמד על 200 מיליון שקלים לשנה - נמוך מאוד יחסית לצרכים. כך, למשל, התקציב אפשר רק ארבע שעות הדרכה חינוכית בחודש לכל מעון. מכיוון שבמעון יש בדרך כלל שלוש שכבות גיל, וכתשע נשות צוות, המשמעות היא שעה בלבד לכל קבוצה בחודש. ברשויות מקומיות התלוננו שהמדריכה החינוכית לא מספיקה לעשות תהליך בהיקף כזה, וסירבו לקיים הדרכות.

האם זה הגיוני שהקיצוץ היחיד שייעשה כעת במשרד החינוך יהיה על גבם של הילדים הכי קטנים ומוזנחים במערכת? שר החינוך, זה בידיך

ראש הממשלה, שר האוצר ואתה החלטתם במאי האחרון לתקן זאת. הגדלתם את התקציב ל־400 מיליון שקלים בשנה. זו היתה הכפלה תקציבית חשובה, שנתנה תקווה לאיכות החינוך לגיל הרך.

250 רשויות מקומיות ניגשו לקול הקורא, כששמעו שיינתנו 10 שעות הדרכה חינוכית לכל מעון. הן קיבלו הרשאה תקציבית, ורוב ההדרכות התחילו בשטח ובימים קשים אלה הן מצילות את הצוותים במעונות, שקורסים מרוב קושי.

המלחמה פגעה בפעוטות כמו בכולנו. סקרים שבוצעו מראים על שיעור גבוה מאוד של פעוטות שנמצאים בנסיגה התפתחותיות. פעוטות שלא יודעים להגיד שהם במצוקה, אבל מצבם מעיד על כך: בבעיות שינה ואכילה חמורות ובהתקפי זעם.

הצוותים במעונות לא תמיד יודעים כיצד להתמודד עם המצב. יותר מ־70 אחוז ממחנכות הגיל הרך לא קיבלו הכשרה מקצועית לתפקידן המאתגר. בניגוד ליתר מערכות משרד החינוך, אין דרישה לתואר או להכשרה. לכן כה חשובה ההשקעה בהדרכות ובהכשרות לצוותים.

יישור הקיצוץ יחזיר את שעות ההדרכה ל־5-4 שעות בחודש, ורשויות מקומיות רבות כבר הודיעו שהמשמעות היא הפסקה מוחלטת. גם היקף המחנכות שיקבלו הכשרות חינוכיות יירד מ־12 אלף בשנה לפחות ממחצית.

האם זה הגיוני שהקיצוץ היחיד שייעשה כעת במשרד החינוך יהיה על גבם של הילדים הכי קטנים ומוזנחים במערכת? שר החינוך, זה בידיך. הודעת שעל 100 מיליון השקלים הנוספים שתקצץ תעשה עבודת מטה לקראת שנת הלימודים הבאה. מדוע לא לגבי כלל התקציב שיקוצץ? רק בעבודת מטה מסודרת אפשר להחליט על קיצוץ בצורה מושכלת, שלא פוגעת בקטנים של כולנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר