ריאיון עם קובי כץ, מנכ"ל "פרי מטולה"
(צילום: אסף חן)
טיל הנ"ט שפגע אתמול (רביעי) במפעל "פרי מטולה" השביתה לגמרי את המפעל. מנכ"ל החברה וראש מועצת מטולה לשעבר, בני כץ, התייחס למצב בשיחה עם אולפן ynet: "הפגיעה השביתה כרגע לגמרי, אי אפשר לתקן. יש לי שלושה עובדים 24 שעות במפעל. שכרתי להם שני צימרים במטולה, והם בעצם נמצאים כל פעם באיזורים הממוגנים השונים שיש במפעל. ההרס הוא נוראי".
כץ טוען שבלי קשר לפגיעת הנ"ט, המפעל סבל מאוד מתחילת המלחמה: "הנזקים החלו עוד קודם כשב-7 באוקטבור נדרשנו לסגור את המפעל. כל מטולה פונתה, וזה דבר שלא קרה לנו מיום הקמת המפעל, שהוא מעל 50 שנה. בעצם הוכרזנו כשטח צבאי סגור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם למפעל פרי מטולה מפגיעת הנ"ט
הנזק שנגרם למפעל פרי מטולה מפגיעת הנ"ט
הנזק שנגרם למפעל פרי מטולה מפגיעת הנ"ט
מה המשמעות של המפעל בימי שגרה? "המפעל מספק עשרות אלפי טונות פרי טרי לציבור. אנחנו קולטים את הפרי בקיץ מהחקלאים. 8,000 דונם לפי ממוצע של 3 טון לדונם, מדובר ב-24 אלף טון לכל סוגי הפירות הטריים והטובים. אם זה משמש, אפרסק, נקטרינה, דובדבנים, תפוחים, אגסים, קיווי, אפרסמון. אנחנו גם מקררים לחודשי שיווק שהם מסוף העונה החקלאית עד לעונה הבאה. מדינת שיראל חתמה על הסכמי סחר וייבוא מכל העולם, ולכן אנחנו נאלצנו להשלים חלק מההכנסות של המפעל בפירוק של מכולות פרי שמגיעות מאירופה, ארה"ב, סין מכל המקומות, וגם את זה הפסיקו לנו".
מדובר בנזק כלכלי אדיר. "נזק כלכלי מאוד משמעותי, כאשר מצד אחד עזבנו את המטעים באוקטובר, כשהפרי על העצים, לא הגענו לקטיף של גרייסמיט, סוג של תפוח של הפינק ליידי, לא של הקיווי, לא של האפרסמון, לא של האבוקדו. גם אי אפשר לעמוד את הנזק הזה, אף שמאי לא יתקרב לשטחים והכול נשר. זה היה מראה קשה מאוד כי בנשירים העלים נושרים ואין כבר פרי כי קטפנו אותו לפני. במקרה הזה העלים נשרו והפרי נשאר. הגדרתי את זה כעץ שבוכה".
אז אנחנו צפויים למחסור בפירות? "נכון. דיווחנו למס רכוש שאנחנו חרדים לעונה שנקראת 2024. שמתי בתקציב שלנו שהמלחמה תהיה איתנו עד סוף יוני. זאת אומרת שאין לנו את עונת 2024. אלה מחסורים אדירים של פירות לאורך כל קו העימות כי יש עוד מושבים וקיבוצים שמנועים מלטפל בשטחים שלהם. וכשכולם יחזרו אחרי המלחמה הם יעמדו מול משקים ענקיים ולא ידעו מה לעשות קודם".
אם נלך לסופר בתקופה שאתה מדבר עליה, לא נמצא פירות או שנמצא אבל בעקבות החוסר הם יהיו הרבה יותר יקרים? "בדיוק. יהיה מחסור גדול מאוד של פירות, ומי שיש לו פירות ינצל את זה לעליית מחירים שאי אפשר למנוע אותה".