צפו: ריאיון עם מנכ"ל מקורות, עמית לנג
(צילום: סנטרל הפקות)

"מתחילת המלחמה לא היינו קרובים לפגיעה באספקת המים לאזרחים". כך אמר היום (ג') עמית לנג, מנכ"ל חברת מקורות, בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", בהתייחס להתמודדות החברה עם האתגרים והאיומים שמציבה בפניה מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, לדבריו, התרחיש שלא תהיה אספקת מים לכל התושבים "תלוי ברמת הלוחמה. אנחנו ערוכים לכל מצב, אם תיפסק אספקת המים ליישוב כלשהו נוכל להתאושש תוך 48 שעות".
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
עמית לנג, מנכ"ל חברת מקורות, בוועידת תקומה וחוסן לאומי
(צילום: יריב כץ)

לנג הבהיר כי "קשה מאוד לתפוס את מקורות לא מוכנה למקרה קיצון והסיבה היא שהרבה מאוד שנים הושקע הרבה בטכנולוגיות כדי לייצר יתירות גדולה במערכת, בכמה וכמה פרמטרים, גם בפרמטר שנוגע לפגיעה במערכת החשמל, גם במתקנים או קווים של מים".
אתם נשענים על חשמל. "לכן ב-7 באוקטובר בבוקר הפעלנו נוהל חירום ומיד כל המערכת נכנסה למתכונת חירום. המערכת לא נפגעה כי החברה מאוד מתורגלת. מהימים הראשונים היו פגיעות במערכות החשמל של חברת החשמל שמאוד משפיעות עלינו ולמרות זאת לא נפגעה אספקת המים כי שמרנו גם על איגומים בבריכות וגם כי יש לנו מערכת דיזל עם גנרטור לשעות רבות".
בהתייחס לאיומים מפני מתקפות סייבר אמר לנג כי הם נערכים בימים אלה להרחבת המלחמה בצפון: "אנחנו מוסיפים עוד גיבויים בתצורה של גנרטורים. העלינו בצורה משמעותית את שכבות הגנת הסייבר שלנו, אנחנו גם ככה נמצאים ברמה הכי גבוהה, היום אנחנו אפילו יותר מהרמה הכי גבוהה שמותרת. אני יודע להגיד שאם ניפגע ברמת הסייבר נדע לחזור לתפקוד".
לנג שיבח את ההתגייסות של עובדי מקורות לעבודה בימי המלחמה: "אלה אנשים עם מחויבות עמוקה. הם מבינים את החשיבות שמים זה חיים וצריך לעשות הכול על מנת שאספקת המים לא תיפגע".
כשמסתכלים על העתיד במשק המים, לאן אתם אתם הולכים? "האתגר הכי גדול והוא כרגע ממומש, זה לחבר כמעט כל נקודה על המפה בישראל לרשת הארצית. למרות שיש אמינות מאוד גדולה בזכות מה שמקורות עושה, חלק עדיין לא מחוברים לשדרה המרכזית, שזה האמינות הכי גבוהה. הם נסמכים על מקורות טבעיים, בקיצון האמינות היא יותר נמוכה. לכן אנחנו עובדים לחבר את כל הנקודות. אז בעצם יש גיבוי כפול, גם המערכת המקומית תמשיך לעבוד אבל גם המערכת הארצית".
ועידת התקומה מאורגנת על ידי קבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף מקורות