ועידת תקומה וחוסן לאומי - ראיון עם יו"ר מפעל הפיס רו"ח אביגדורי יצחקי
(צילום: סנטרל הפקות)
ועידת התקומה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, ראה כמעט הכל בחיים. הוא לחם במלחמת יום כיפור, כיהן כיו"ר מטה הדיור, יו"ר הקואליציה וגם היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אולי כל מה שעבר עזר לו בסוף להילחם בקרב הקשה של חייו.
"אני בן 75 בערך, ופתאום קיבלתי סרטן בלבלב, מהקשים שיש", הוא סיפר בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", והוסיף כי "מנהל היחידה בבית החולים לא רצה לנתח אותי, אבל הם עשו ישיבת פרופסורים ואמרו שאולי כן ינתחו בסוף. המנתח נתן לי חמישה אחוזים לשרוד את הניתוח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי
(צילום: יריב כץ)
"איימו עליי שאהיה סיעודי, אמרתי לו שחמישה אחוזים זה הרבה, אני אחראי על המזל במדינה הזאת, אז חמישה אחוזים אני לוקח. השיקול היה למות מורדם על שולחן הניתוחים או לחילופין לסבול ולמות. אז אני מעדיף למות כשאני מורדם, תמיד אומרים שמי שלא קם משנתו זה מוות של צדיקים. ארגנתי לי סוג של מוות צדיקים על שולחן הניתוחים".
ובסוף היה נס. "הנס כנראה משמיים. לא יודע מאיפה זה בא. היום אני נקי מסרטן לחלוטין. בתהליך הוציאו לי גם את הטחול, את כל הלבלב, כיס המרה ודברים שלא נחוצים".
האמנת? "כל החיים אני אופטימי, מאז מלחמת יום כיפור, שבה השתתפתי כמ"פ שריון ושהיא לא דומה בכלל למלחמה הזו למרות שמנסים להשוות בצורה כזאת או אחרת. מאז גם לא הצלחתי לבכות, לא הצלחתי להיכנס למועקות, לדברים אחרים. כי הבנתי את האלטרנטיבה".
בוא תספר לנו איך מפעל הפיס תומך ברשויות המקומיות מתחילת המלחמה "אנחנו נותנים לרשויות מה שהן צריכות. העמסנו את הנהלת המפעל, כולל אני למרות מצבי, והתחלנו ללכת רשות רשות. התחלנו בדרום, היינו בארבע ערים, אופקים, נתיבות, שדרות ואשקלון, כל מה שהן היו צריכות באותו רגע באופן מיידי כדי לטפל באוכלוסייה שלהם נתנו להן. היינו גם במועצות המקומיות שדות נגב, מרכז נגב, אמרנו להם מה אתם צריכים, וחילקנו להם 50 מיליון שקל על פי הצרכים שהם הגדירו. אותו דבר עשינו בצפון, מבואות חרמון, גליל עליון וקריית שמונה.
"דרך אגב, אנחנו לא רק מביאים את כספי הפיס, אלא גם מנסים לגייס עוד קרנות כמו קרן רוטשילד, הקרן לידידות. הפכנו להיות מרכז פילנתרופי ארצי שבו אנשים שואלים אותי איפה אני צריך לשים את הכסף שלי. כל אחד רוצה לעזור. היינו בצפון, שר התיירות היה שם, הוא היה אחראי על הפינוי של התושבים, הזוועה הנוראית היא שתחמו את זה ב-4 ק"מ, מה לעשות, טילי נ"ט מגיעים מעבר לזה, אנשים שהתפנו כי לא הייתה להם ברירה היו צריכים לשלם מכיסם. סגרו לאנשים כרטיסי אשראי ועשו הרבה בעיות, זה כסף שנתנו לרשויות המקומיות על מנת שיוכלו לפנות מתחומן גם את אותם כאלה שלא עמדו בקריטריון של 4 ק"מ, כולל יישובים ערבים".